این ۵ سوال را از خودتان بپرسید تا بی خیال گذشته تان شوید

این ۵ سوال را از خودتان بپرسید تا بی خیال گذشته تان شوید

اگر شما هم نمی‌توانید از شر خاطرات و موضوعات دردناک و آزادهنده گذشته خود خلاص شوید یا بی خیال گذشته شوید این سوالها را از خودتان بپرسید تا بتوانید به آرامش در زندگی حال و موفقیت در زندگی گذشته برسید.

این جمله را همیشه یادتان باشد:

"وقتی گذشته تماس می‌گیرد، بگذارید به صندوق تماس‌های صوتی برود. گذشته چیز جدیدی برای گفتن ندارد".

- مندی هیل

وقتی گذشته خاطرات و آدم‌های ارزشمند زیادی دارد که قبلا می‌شناختید، بی خیال گذشته شدن قطعا چالش برانگیز به نظر می‌رسد. با این حال، اگر می‌خواهیم در آینده یک زندگی شاد و رضایت‌بخش داشته‌باشیم باید گذشته را رها کنیم. گیر کردن در گذشته فقط درجا زدن و افسردگی به بار می‌آورد، چون ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم به گذشته برگردیم.

گذشته می‌تواند درس‌های ارزشمندی به ما بدهد، اما ماندن در گذشته یعنی متوقف کردن زندگی، و این در پایان سودی برای ما ندارد. هر وقت خودتان را در حال مرور گذشته یافتید و آرزو کردید کاش می‌توانستید به نحوی آن را برگردانید، به این ۵ سوال رجوع کنید که در ادامه آمده‌است. ۱. در این لحظه من در زمان حال هستم یا گذشته؟‌

بدیهی است که برای گیر کردن در گذشته باید واقعا ضمیر آگاه و قوه‌ی ادارک‌مان را به روزهای رفته معطوف کنیم. به عبارت دیگر، برای این‌که بی خیال گذشته شویم، باید توجه‌مان را به لحظه‌ی کنونی معطوف کنیم تا بتوانیم کاملا از زندگی و چیزهایی که می‌تواند به ما عرضه کند، لذت ببریم. زندگی در گذشته جز افسردگی برای چیزهایی که قبلا وجود داشت، حاصل دیگری ندارد، و این یک واقعیت است که این چیزها دیگر نمی‌تواند دقیقا همان‌طور باشد که به یاد می‌آورید.

مارشا رینولدز، دکترای روان‌شناسی، می‌گوید "شما نمی‌توانید خودتان را وادار کنید که عاشق زندگی فعلی‌تان باشید، اما می‌توانید ارزش امروز و امکان رضایت فردا را تشخیص دهید. یا شاید لازم باشد دنبال نقش، شغل، یا ماجراجویی جدیدی باشید که نیازهای قدیمی‌تان را رفع کند. مراقب باشید، نباید به این نتیجه برسید که در تلاش جدید‌تان در حال شکست خوردن هستید چون عالی و بی‌نقص نیستید. پشت سر گذاشتن یک‌گذار کامل زمان می‌برد."

۲. آیا من همان باورها را دارم؟

ما در خلال زندگی ناچار هستیم گاهی باورهایمان را تغییر دهیم. تجربیات جدید ما را ملزم می‌کند افکارمان را تغییر دهیم و تمام چیزهایی را که زمانی فکر می‌کردیم می‌دانیم، زیر سوال ببریم. وقتی درباره‌ی رها کردن گذشته فکر می‌کنید، به یاد بیاورید از آن زمان تا به حال چه‌قدر رشد کرده‌اید، و نگاه‌تان به دنیا تا چه حد با آن زمان متفاوت است.

در گذشته، دنیا را از نقطه‌نظری مشخص نگاه می‌کردید، چون تجربیات امروز را نداشتید. حالا که می‌دانید چه بکنید، آیا باز هم می‌خواهید به خودِ سابق‌تان برشد؟ این بار که بی‌خیال گذشته شدن به‌نظرتان دشوار آمد، دراین‌باره فکر کنید.

۳. آیا چیز بیش‌تری هست که باید از تجربه‌ی گذشته‌ام بیاموزم؟

از خودتان بپرسید چرا هم‌چنان به گذشته‌ برمی‌شد. اگر اغلب خودتان را در حال سفر به گذشته‌ می‌یابید، احتمالا یک کار ناتمام در گذشته‌ دارید. آیا تمام درس‌هایی را که می‌توانستید، از گذشته‌ آموخته‌اید، یا چیزهای بیش‌تری هست که باید در تجربیات‌تان کشف کنید؟ بسیاری از اوقات ما گذشته‌ را بازبینی می‌کنیم چون چیزی در گذشته‌ باقی مانده‌است که از آن درس بگیریم و شاید هنوز یاد نگرفته باشیم.

۴. آیا درس را کامل کرده‌ام؟

بسیاری از آدم‌ها در گذشته‌ زندگی می‌کنند فقط به این خاطر که تمام چیزهایی را که می‌توانستند، از آن نیاموخته‌اند. گذشته‌ درس‌های مهمی به ما می‌دهد، اگر آمادگی دریافت آن را داشته‌باشیم. زندگی هم‌چنان همان معلم‌ها را به سوی شما می‌فرستد تا زمانی که در آن درس استاد شوید، بنابراین شاید شما واقعا در گذشته‌ زندگی نمی‌کنید- شاید فقط تکرار همان اوضاع را مشاهده می‌کنید چون آن درس را هنوز کامل نکرده‌اید.

این هیچ اشکالی ندارد اما این بار که بی‌خیال گذشته‌ شدن برایتان دشوار بود، باید این سوال را از خودتان بپرسید. این سوال کمک‌تان می‌کند بفهمید چرا نمی‌توانید از آن زمان بگذرید.

۵. امروز فایده‌ی گذشته‌ برای من چیست؟

شما چه احساسی نسبت به گذشته‌ دارید؟ آیا احساس می‌کنید گذشته‌ در سفر زندگی کمک‌تان کرده‌است، یا احساس می‌کنید تجربیات‌تان به شما آسیب زده و فرسوده‌تان کرده‌است؟ همه‌چیز در زندگی به ادراک و چشم‌انداز بستگی دارد، بنابراین شاید فقط لازم باشد طرز فکرتان را درباره‌ی گذشته‌ تغییر دهید تا بتوانید آن را رها کنید.

آینده منتظرتان است، زمان حال شما را فرامی‌خواند، پس اجازه ندهید لحظات ارزشمند با فکر کردن درباره‌ی آن‌چه می‌توانست باشد، سپری شود. فقط از امروز لذت ببرید، و از گذشته‌ به خاطر درس‌هایی که به شما داده‌است تشکر کنید.

منبع: روزگاران

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها