گفتگوی اختصاصی خبر فوری با استاد علوم سیاسی آمریکایی درباره قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی؛/تکرار

پروفسور فرارو: مردم آمریکا توجهی به اقدام ترامپ ندارند/ خود ترامپ علاقه‌ای به درگیری با ایران ندارد اما نتانیاهو بر او تاثیرمی‌گذارد

گمان من این است که این تصمیم آمریکا (یعنی قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی) به جهت تقویت حزب حاکم یعنی حزب لیکود و نخست وزیر فعلی این رژیم یعنی نتانیاهو در انتخابات دیروز اسرائیل انجام گرفته است.

پروفسور فرارو: مردم آمریکا توجهی به اقدام ترامپ ندارند/ خود ترامپ علاقه‌ای به درگیری با ایران ندارد اما نتانیاهو بر او تاثیرمی‌گذارد

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، روز دوشنبه، ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. بعد از این اتفاق بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها به تحلیل این اتفاق پرداختند. بسیاری بر این امر تاکید کردند که روابط آمریکا و اروپا بعد از این به هم می‌ریزد و احتمالا دولت ترامپ در خاورمیانه هم دچار چالشهایی جدی شود( اینجا بخوانید ). برخی هم از این گفتند که اقدام ترامپ حاصل تحریکات جان بولتون و مایک پومپئو است و این گروه دو نفره‌ افراطی به دنبال آغاز جنگ با ایران هستند( اینجا بخوانید ).

در همین رابطه، خبر فوری مصاحبه اختصاصی با پروفسور فرارو داشته است. پروفسور وینسنت فرارو، استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد بوده است اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین المللی داشته است. پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بوده است.

نظرشما درباره‌ی تصمیم آمریکا و ترامپ مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لیست گروههای تروریستی چیست؟ آیا این اتفاق، قابل پیش بینی بود؟ این تصمیم تا چه حد می‌تواند شرایط حاکم بر ایران و آمریکا را تغییر دهد؟

پروفسور فرارو: تصمیم آمریکا مبنی بر قرار دادن نام آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی واقعا موجب تعجب من شد. این اتفاق واقعا مرا گیج کرد. آمریکا از مدتها پیش تحریمهایی را علیه ایران و نظامش اعمال کرده است و هیچ شاهد و مدرکی وجود ندارد که اثبات کند تحریمهای بعدی و اضافی به علت قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروههای تروریستی آمریکا باشد. به واقع، آمریکا تحریمهای خود را علیه ایران اعمال کرده و خواهد کرد و این ربطی به قرار گرفتن نام سپاه در لیست FTO ندارد.

تصمیم آمریکا روابط نسبتا آشفته و بی‌ثبات آمریکا با عراق و لبنان را دچار پیچیدگی‌های مختلف می‌کند

در حقیقت، من نمی‌فهمم که قرار گرفتن در این لیست چه معنایی دارد چرا که سپاه بخشی جدایی ناپذیر از نظام جمهوری اسلامی ایران است و نه سیستم و سازمانی جدا از حکومت جمهوری اسلامی. بنابراین از ابتدا تحریمهایی علیه این سازمان اعمال شده بود.

با توجه به این نکته، علت تصمیم ترامپ مبنی بر قراردادن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی چه بود؟

پروفسور فرارو: گمان من این است که این تصمیم آمریکا (یعنی قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی) به جهت تقویت حزب حاکم یعنی حزب لیکود و نخست وزیر فعلی این رژیم یعنی نتانیاهو در انتخابات دیروز اسرائیل انجام گرفته است. ترامپ قبلا هم به حمایت نتانیاهو شتافته است و با اقداماتی نظیر پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی و نیز تایید حاکمیت صهیونیستها شرایط او را در اسرائیل تقویت کرده است.

آیا این اقدام ترامپ، آمریکا را دچار مشکلاتی خواهد کرد؟

پروفسور فرارو: تصمیم آمریکا مبنی بر قرار دادن ایران در لیست گروه‌های تروریستی روابط نسبتا آشفته و بی‌ثبات آمریکا با عراق و لبنان را دچار پیچیدگی‌های مختلف می‌کند. به علت حضور سپاه در این دو کشور، این تصمیم آمریکا سفر مقامات آمریکایی به این دو کشور را محدود خواهد کرد و بدون شک منافع آمریکا را در این مناطق به خطر خواهد انداخت.

احتمال جنگ که همیشه وجود دارد اما این احتمال زیاد نیست. به نظر من، خود ترامپ علاقه‌ی زیادی به درگیری با ایران ندارد اما نتانیاهو تاثیر زیادی در او دارد

واکنش جمهوری اسلامی ایران و سپاه در شرایط کنونی چه باید باشد؟

پروفسور فرارو: به نظر من بهترین عکس العمل ایران به این عمل آمریکا بی‌توجهی به آن است. این اقدام آمریکا حتی کم‌ترین تحریک را هم در بین مردم و محافل سیاسی آمریکا برنینگیخته است و آنها به هیچ وجه این تصمیم را جدی نگرفته اند. همچنین قرار دادن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی باعث تضعیف جایگاه آمریکا در بین کشورهای اروپایی که آرزو دارند روابط بهتری را با ایران داشته و به نوعی برجام را حفظ نمایند، می‌شود.

آیا احتمال درگیری نظامی بین آمریکا و سپاه پاسداران وجود دارد؟

پروفسور فرارو: احتمال جنگ که همیشه وجود دارد اما این احتمال زیاد نیست. به نظر من، خود ترامپ علاقه‌ی زیادی به درگیری با ایران ندارد اما نتانیاهو تاثیر زیادی در او دارد و می‌تواند او را تحریک نماید. تغییر نتانیاهو و حزبش در انتخابات در تغییر سیاست ترامپ بسیار موثر بود و می‌توانست شرایط را تغییر دهد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • هادی.رنگریز
    0

    سپاه.پاسداران.تو.جهموری‌اسلامی‌حکم‌یک‌قلب‌را‌درون‌انسان‌داره.همانطور‌که‌انسان‌بدون‌قلب‌زنده‌نیست کشورماهم.بدون‌سپاه‌‌زنده‌نیست.به‌گفته‌بنیانگذار کشورمان‌ اگرسپاه‌نبود‌کشورهم‌نبود.پس‌ما‌وظیفه‌داریم‌پشت‌.رهبری‌وسپاه‌پاسداران‌تا‌اخرین‌قطره‌خون‌مان‌دفاع‌کنیم.تا‌کشورهای‌غاصب‌گرو‌پوشالی‌ بچه کش‌ برای‌ما‌و‌کشورمان‌تصمیم نگیرن..

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      خودت کلاهتو قاضی کن و با بصیرت و با وجدان به خواب رفته ات ببین چه کسی بیشترین صدمه و کشتن و اواره کردن زن و بچه مردم دست داشته است می بینی که شعار قدس از کربلا باید گذشت دست داشته الان جوامع بین الملل همه امور را رصد می کنند این طور نیست هر کشوری بخواهد اون یکی رو محو کنه دمش را می چینند فرقی نمی کند هر کشوری که باشد این اقا هم فکر کنم دو رگه است یه رگ ایرانی داره اونم از نوع دستمال یزدیش

  • هادی.رنگریز
    0

    سپاه.پاسداران.تو.جهموری‌اسلامی‌حکم‌یک‌قلب‌را‌درون‌انسان‌داره.همانطور‌که‌انسان‌بدون‌قلب‌زنده‌نیست کشورماهم.بدون‌سپاه‌‌زنده‌نیست.به‌گفته‌بنیانگذار کشورمان‌ اگرسپاه‌نبود‌کشورهم‌نبود.پس‌ما‌وظیفه‌داریم‌پشت‌.رهبری‌وسپاه‌پاسداران‌تا‌اخرین‌قطره‌خون‌مان‌دفاع‌کنیم.تا‌کشورهای‌غاصب‌گرو‌پوشالی‌ بچه کش‌ برای‌ما‌و‌کشورمان‌تصمیم نگیرن..

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ممکن است نظر فرمانده دریایی آمریکا طعمه باشد باید بسیارمواظب بود

  • غلامعلی ابادی
    0

    اگرسپاه نبود کشور نبود دورود برسپاه

  • ا
    0

    این ترامپ خله باید با ایران خوب باشه تا عربا هر چی دارن بدن به امریکا عربا ترسو هستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها