لایحه شهرداری برای پولی شدن تردد خودرو در اطراف حرم رضوی

تردد خودرو در اطراف حرم مطهر رضوی پولی شد

شهردار مشهد گفت: بحث ترافیک هسته مرکزی مشهد بحث مفصلی است و روی آن مطالعات زیادی شده و نظرات مختلفی هم در این زمینه وجود دارد ما باید یک تصمیم سخت و تلخ درباره ترافیک هسته مرکزی شهر مشهد بگیریم.

تردد خودرو در اطراف حرم مطهر رضوی پولی شد

به گزارش مشهد فوری ، شهرداری مشهد مدتی است که درحال تهیه لایحه ای برای اخذ عوارض تردد خودروها در اطراف حرم رضوی است؛ لایحه ای که به پولی شدن تردد در اطراف حرم منجر می شود و بهانه تهیه این لایحه برای طرح در صحن علنی شورا نیز کاهش و مدیریت ترافیک در هسته مرکزی مشهد بیان شده است. گره ترافیکی در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم و آلودگی هوا در این محدوده از چالش های بزرگی است که همواره مدیریت شهری با آن دست و پنجه نرم می کند. مشهد با وجود بیش از 8 میلیون زائر و مسافر با دیگر شهرها متفاوت است و پیچیدن یک نسخه واحد به دلیل تجربه شاید به ظاهر موفق در شهرهای دیگر که با دریافت عوارض از تردد خودروها در هسته اصلی شهر جلوگیری شده، منطقی به نظر نمی رسد. کنترل و کاهش ترافیک به توسعه زیرساخت ها و البته فرهنگ سازی نیاز دارد. با وجود تمامی این تفاسیر، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تاکید می کند که «چاره ای به جز پولی کردن تردد در اطراف حرم نداریم.» البته مجتبی بهاروند این کورسوی امید را هم می گذارد که اگر اکثریت مطلق مردم با این طرح مخالف باشند، طرح اجرا نمی شود.
شهردار: نظر من پیاده مدار کردن اطراف حرم است
برای پیگیری موضوع، ابتدا با شهردار مشهد در این زمینه گفت و گو می کنیم. محمدرضا کلایی در پاسخ به سوال درباره لایحه اخذ عوارض از تردد خودروها در اطراف حرم می گوید: بحث ترافیک هسته مرکزی مشهد بحث مفصلی است و روی آن مطالعات زیادی شده است و نظرات مختلفی هم در این زمینه وجود دارد. وی می افزاید: دراین زمینه فقط ما تصمیم گیر نیستیم و شورای همتا تصمیم گیر است، من فکر می کنم اگر چه نظرات به هم نزدیک شده است اما هنوز به یک مدل اصلی نرسیده ایم؛ ما باید یک تصمیم سخت و تلخ درباره ترافیک هسته مرکزی شهر مشهد بگیریم، ولی به هرحال استقرار وضع موجود قابل قبول نخواهد بود. کلایی در پاسخ به این سوال که نظر شما اجرای چه طرحی در اطراف حرم برای کاهش ترافیک آن منطقه است؟ می گوید: در کل من فکر می کنم محیط پیرامون حرم باید پیاده مدارتر و آرام تر باشد. وی تصریح می کند: ما معتقدیم که اجرای زیر ساخت ها دراین قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است، به عنوان مثال در مورد پارکینگ و مکان یابی پارکینگ اگر بتوانیم در چهار محور اصلی که به حرم مطهر ختم می شود پارکینگ هایی احداث کنیم، کمک شایانی خواهد کرد.
حدود 30 درصد خودروهای اطراف حرم عبوری هستند
در ادامه با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این زمینه گفت و گو می کنیم. خلیل ا... کاظمی با تاکید بر این که هسته مرکزی مشهد و اطراف حرم ظرفیت تردد این حجم از خودروها را ندارد، اظهار می کند: حدود 30 درصد این خودروها، عبوری هستند، حرم مطهر را به عنوان مسیر عبوری انتخاب می کنند و مقصد سفرشان نیست. وی می افزاید: حدود 80 هزار خودرو در اطراف حرم تردد می کنند که فضای اطراف حرم‌جوابگوی تردد این حجم ازخودروهانیست. از این رو چندین پیشنهاد مطرح شد، یکی از پیشنهادها این بود که بتوانیم اولویت را به سمت و سوی فعالیت های پیاده محوری ببریم و آن را تقویت کنیم تا مردم از یک شعاعی به جای این که وارد حرم و هسته مرکزی شهر شوند، بتوانند از مسیری با شرایط پیاده ای که برای آن ها در نظر می گیریم، تردد مناسب تری داشته باشند و بتوانیم قبل از هسته مرکزی، با ایجاد پارکینگ هایی با همکاری آستان قدس، پیاده محورها را راه اندازی کنیم و تقویت خطوط حمل و نقل را مدنظر قرار دهیم.کاظمی تصریح می کند: باید تردد خودروهای شخصی را به هسته مرکزی کاهش دهیم و در ازای آن مکانیسم هایی جایگزین کنیم؛ شورای همتا مصوبه ای مبنی بر طرح زوج و فرد در اطراف حرم دارد که می توانیم ترافیک را مدیریت کنیم. وی یادآور می شود: لایحه اخذ عوارض از خودروهایی که در اطراف حرم تردد می کنند هم در حال جمع بندی است تا آن را به شورای شهر ارسال کنیم.
پولی کردن صرفا به دلیل کسب درآمد نیست
معاون شهردار مشهد درباره جزئیات این لایحه می گوید: در این طرح به تعداد محدودی خودرو مجوز عبور می دهیم، این طور نخواهد بود که همه خودروها بتوانند در اطراف حرم تردد کنند. براساس پلاک خودرو محدودیت تردد ایجاد می شود. وی می افزاید: این موضوع در کوتاه مدت است، عملا هدف اصلی این است که از محل درآمدهای این طرح بتوانیم پیاده محورها و خطوط حمل و نقل را تقویت کنیم، پولی کردن صرفا به دلیل درآمد نیست، به دلیل ایجاد شرایط محدودیت مربوط به تردد است.کاظمی می گوید: ما می خواهیم برای مثال از بین 80 هزار خودرویی که در اطراف حرم تردد می کنند به 30 هزار خودرو مجوز بدهیم. این طور نیست که هدف اصلی ما درآمد باشد. مابه ازای آن عوارض دریافت می کنیم تا پیاده روها تقویت شود.
مخالف طرح نیستم
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز درباره لایحه پولی شدن تردد خودروها در اطراف حرم به « خراسان رضوی » می گوید: من مخالف این طرح نیستم. اگر بخواهیم ترافیک را کنترل کنیم باید در کل تردد را ممنوع کنیم که هیچ خودرویی در نقاط مرکزی شهر تردد نکند. البته این موضوع امکان پذیر نیست. مجتبی بهاروند می افزاید: بنده به عنوان کسی که به کشورهای زیادی سفر کرده ام و تخصصم حمل و نقل است، می گویم که راهی به جز محدودیت ها نداریم. اگر می خواهیم به صورت بلند مدت برنامه ریزی کنیم تا ترافیک حل شود و آلودگی کاهش یابد باید محدودیت هایی را لحاظ کنیم که یکی از این محدودیت ها گرفتن عوارض است تا برای من به عنوان مسافر صرفه اقتصاد ی نداشته باشد که از وسیله شخصی استفاده کنم، به بیان بهتر در تمام دنیا از مسیرهای اقتصادی، ترافیک را کنترل می کنند.وی تصریح می کند: اگر من بخواهم حرف پوپولیستی بزنم و آینده مشهد را مدنظر قرار ندهم بله بنده می گویم مخالف دریافت عوارض از مردم هستم اما طبعا، روز به روز مشکلات آلودگی هوا و... بیشتر می شود. بهاروند در خصوص مبلغ درنظر گرفته شده برای عوارض ورود به محدوده طرح نیز اظهار می کند: مبلغ هنوز در صحن علنی شورا تصویب نشده است اما مبلغ پیشنهادی 16500 تومان به صورت روزانه است و ممکن است در صحن علنی کم یا زیاد شود. البته برای ساکنان آن منطقه تمهیداتی در نظر گرفته ایم. وی می افزاید: این لایحه به احتمال زیاد در اولین جلسات سال جدید به صحن علنی شورا می رود. بهاروند تاکید می کند: اگر برای من صرفه اقتصادی ندارد چرا با وسیله نقلیه عمومی تردد نکنم؟ آن هم وقتی اتوبوس و تاکسی و مترو تا نزدیکی طرح خدمت رسانی می کند. بالاخره ترافیک با محدودیت هایی قابل حل است و در کنارش باید فرهنگ سازی هم انجام گیرد. وی می افزاید: حتما یک سری افراد از این طرح ناراضی اند اما مهم این است که ترافیک را کنترل کنیم. با وجود این در هر طرحی اگر اکثریت مطلق مردم ناراضی باشند، آن طرح نباید اجرا شود. اما بعید می دانم کسی از ترافیک اطراف حرم راضی باشد.

منبع: خراسان

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها