سال 98 قیمت‌ها مردم را شگفت‌زده می‌کند؟

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می دهد سال چندان پرهیجانی به لحاظ اقتصادی نخواهد بود و امسال نیز همان وضعیت را با توجه به تورم 20 درصد تا پایان سال خواهیم داشت.

سال 98 قیمت‌ها مردم را شگفت‌زده می‌کند؟

به گزارش مشهد فوری ، شهرام مرصعی در خصوص روند قیمت‌ها و وضعیت بازار در سال جدید، اظهار کرد: پیش‌‎بینی روند قیمت‌ها و وضعیت بازار کار بسیار مشکلی است، زیرا ما عوامل تاثیرگذار برای چنین هیجاناتی را در برابری نرخ ریال و دلار یا نرخ طلا نداریم، بنابراین اگر بخواهیم تحلیل درستی داشته باشیم، نیاز به اطلاعات اولیه، جامع و کاملی داریم که به حدس و گمان‌ها و تحلیل موضوع نه به شکل علمی، دقیق و آماری، بلکه آنچه در ظاهر می‌بینیم، محدود می‌شود.

وی در خصوص بررسی روند عادی اقتصاد کشور، گفت: بنابر اعلام‌های رسمی، میانگین 13 تا 16 درصد تورم سالیانه داشتیم اما به طور واقعی همیشه با تورم‌های بیشتر از این مقدار مواجه بودیم، یعنی سبدهایی که بانک مرکزی برای اعلام نرخ تورم بسته، سبدهای انتخابی بوده نه یک نظر کارشناسی و اقتصادی که با آن بتواند تورم دقیق را به دست بیاورد.

مرصعی بیان کرد: ما در سال گذشته با یک لجام‌گسیختگی در برابری نرخ ریال و دلار مواجه بودیم که عوامل مختلفی دارد و ده‌ها عامل مختلف در کنار هم جمع شدند و شاهد آن فاجعه در سال گذشته بودیم. اکنون باید بررسی کنیم که آیا در سال گذشته عوامل تاثیرگذار منفی بر روند اقتصادی که موجب شدند چنین اتفاقی بیفتد از بین رفتند و آیا آن‌ها را توانستیم کنترل کنیم؟

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه طی چند ماهه منتهی به انتهای سال 97 شاهد این بودیم که علاوه بر نوساناتی که کماکان داشتیم اما نوسانات مانند 6 ماهه ابتدای سال هیجانی نبود، عنوان کرد: می‌توان این تصور را کرد که دولت توانسته حداقل در برخی از عوامل تاثیرگذار بر چنین هیجاناتی، کنترل و نظارت کامل کند، البته من نمی‌خواهم نتیجه مثبت از این امر بگیرم زیرا بسیاری از این کنترل‌ها و نظارت‌ها منفی هستند.

وی ادامه داد: درست است که دولت توانسته به ظاهر آن شدت هیجانات را کاهش دهد اما در مقابل این کنترل‌ها موجب یک سری واکنش‌هایی می‌شود که احتمالا امسال خود را نشان خواهد داد، با برخی کمبودها مواجه خواهیم شد، برخی کالاها را نخواهیم دید و احتمالا تورم از بخش دلار و طلا به طور ناگهانی به بخش دیگری مانند زمین ریخته خواهد شد یا قیمت کالاهای مصرفی روزانه به شدت تغییر می‌کند که نشان‌دهنده این است که متوجه شدند دلار کاهش نخواهد یافت و باید خود را با قیمت‌های برابری جدید منطبق کنند، بنابراین مشاهده می‌شود که برخی کالاهای مصرفی به صورت سرطانی افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

مرصعی در خصوص وضعیت اقتصادی سال جدید، عنوان کرد: اگر بخواهیم صرفا عوامل اقتصادی را در سال جدید در نظر بگیریم، پیش‌بینی‌های بین‌المللی بیان کرده که سال جدید، سال چندان پرهیجانی به لحاظ اقتصادی نخواهد بود و امسال نیز همان وضعیت را با توجه به تورم 20 درصد تا پایان سال خواهیم داشت و یا تورم به تدریج خود را به 20 درصد می‌رساند یا اینکه به قدری کنترل می‌شود که در برخی ماه‌ها به صورت ناگهانی رها می‌شود که این بحث اقتصادی نیست، بلکه مرتبط با سیاست‌گذاری و سیاسی است.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه عامل دیگری که ممکن است بر وضعیت اقتصادی ما تاثیر بگذارد، حرکت‌های منطقه‌ای است، تصریح کرد: وضع منطقه در وضع اقتصادی ما بی‌تاثیر نیست. اگر وضع منطقه به سمت ثبات بیشتر پیش برود، شاید کمکی باشد تا ما امسال شاهد آن حالت لجام‌گسیختگی و فاجعه‌آمیز بودن برابری قیمت ریال و دلار که سال گذشته شاهدش بودیم، نباشیم اما هیچ کدام به این معنا نیست که ما وضع اقتصادی خوبی داریم. حتی اگر بتوان کنترل کرد، جلوی قیمت‌های هیجانی را گرفت یا مقداری تعدیل کرد نیز من وضعیت اقتصادی خوبی برای سال جدید که پیش‌بینی نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه ما با عوامل بسیار متعددی در قیمت دلار و طلا مواجه هستیم، عنوان کرد: قیمت طلا در ایران تابع دو عنصر است. یک عنصر قیمت جهانی انس طلا و دیگری برابری قیمت ریال با دلار در بازار آزاد یا شناور بوده که این دو عامل، عوامل اصلی در قیمت طلا هستند که مشخص می‌کنند در وضع عادی طلا باید چه قیمتی داشته باشد، بنابراین پیش‌بینی‌ها برای سال آینده به این حوزه بستگی دارد که شاید این امکان وجود داشته باشد که هر انس طلا از اطراف 1300 دلار به 1350 دلار برسد و افزایش یابد.

مرصعی اضافه کرد: عنصر دیگری که بر قیمت طلا تاثیرگذار بوده، برابری ریال و دلار است که نمی‌توان تصور کرد که ثابت خواهد بود، ممکن است باز هم نوسان داشته باشد که حتما هم دارد. نوسانات چند ماه اخیر نیز مقداری به سیاست‌های سردرگمی بر می‌گردد که بانک مرکزی اصولا جلوی پای دیگران قرار می‌دهد، وعده‌هایی می‌دهد که عمل نمی‌کند و به تعویق می‌اندازد یا وعده‌هایی می‌دهد که نمی‌‎تواند عمل کند یا می‌تواند عملی کند و در مقطع کوتاهی انجام می‌دهد اما قادر نیست آن را ادامه دهد.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی افزود: تمام این موارد در نوسان قیمت دلار و طلا تاثیر می‌گذارد. اگر یک سیاست برنامه‌ریزی شده درست و فکر شده‌ای باشد و واقعا عمل شود، شاید کمتر شاهد این مسائل باشیم اما متاسفانه به این دلیل که برنامه‌ریزی درستی نداریم، شاهد چنین نوساناتی هستیم.

وی در خصوص وضعیت بازار در روزهای نخست سال، بیان کرد: روزهای ابتدایی سال چندان ملاک نیست برای اینکه افراد بتوانند به صورت درازمدت تفکر کنند اما طبیعتا روزهای اول سال ممکن است که مشاهده شود بازار تکان کوچکی خورده و فعالیت اندکی صورت گرفته که دلایل خاص خود را دارد اما چندان ملاک نیست که در ماه‌های آینده نیز چنین وضعیتی وجود داشته باشد.

مرصعی خاطرنشان کرد: متاسفانه صنف طلا و جواهر از این عدم ثبات‌ها و نوسانات بیشترین ضرر را کرده و متاسفانه با رکود بسیار بد و شدیدی مواجه شده که کماکان این رکود را امسال نیز شاهد خواهیم بود و امیدواریم تغییرات اساسی اتفاق بیفتد و بتواند این رکودهای چند ساله را جبران کند.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها