هجوم ملخ های صحرایی به 6 استان جنوبی

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخ های صحرایی تا به امروز 6 استان جنوبی کشور هجوم آورده است.

هجوم ملخ های صحرایی به 6 استان جنوبی

«سعید معین» با بیان این که هجوم ملخ می تواند تهدید جدی برای اراضی کشاورزی و عرصه های طبیعی باشد، افزود: این آفت به استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان ، جنوب کرمان، فارس و جزیره قشم هجوم آورده است.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ صحرایی به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اضافه کرد: از ابتدای شروع عملیات تاکنون در سطح 25 هزار هکتار با با ملخ های بالدار و پوره (بچه ملخ) توسط این سازمان مبارزه زمینی و هوایی شده است.

به گفته مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، پیش بینی ما برای مبارزه با ملخ صحرایی هر ساله در سطح 150 تا 200 هزار هکتار است.

معین با بیان اینکه تاکنون خسارتی به مزارع و باغ های استان های جنوبی وارد نشده است، اظهارداشت: تا امروز بخش عمده مبارزات ما مربوط به عرصه های طبیعی بوده است.

وی تصریح کرد: از روز چهارشنبه، چهاردهم فروردین ماه با ورود جبهه هوایی از سمت جنوب و دریای مدیترانه شاهد موج دیگری از هجوم ملخ صحرایی به کشور بوده ایم به طوری که امروز دو حمله در استان بوشهر با تراکم متوسط، دو حمله در سیستان و بلوچستان با تراکم های متوسط و 11 ریزش در استان هرمزگان و جزیره قشم با تراکم خیلی زیاد داشته ایم.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور بارندگی های اخیر را علت تشدید هجوم ملخ های صحرایی دانست و گفت: ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان، امارات متحده و عمان وارد کشور ما شده و با وجود اینکه فاصله سواحل عربستان تا ایران 400 کیلومتر است اما این ملخ می تواند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر را طی کند و اگر باد موافق هم با جبهه هوایی باشد، می تواند بدون اینکه بال بزند مسافت بیشتری را طی کند.

وی ادامه داد: اکنون ملخ های صحرایی در خاک کشور ما جفت گیری و در عمق 10 سانتی متری خاک نرم و مرطوب کشورما تخم ریزی کرده اند که مبارزه با پوره ملخ (بچه ملخ) نیز به طور جدی در حال انجام است.

منتظر مصوبه هیات دولت برای اعتبار 10 میلیارد تومانی مبارزه با ملخ هستیم
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: برای مبارزه با ملخ تاکنون حدود پنج میلیارد تومان اعتبار برای خرید سم، تجهیزاتی چون سمپاش، تانکر و کانکس توسط سازمان حفظ نباتات کشور به استان های مذکور تخصیص داده شده است که البته از بخشی از امکانات استانی نیز بهره گرفته ایم.

وی ادامه داد: رئیس این سازمان از طریق وزیر جهاد کشاورزی خواستار تخصیص اعتبار 12 میلیارد تومانی تحت عنوان طرح مبارزه و کنترل ملخ صحرایی شده بود که مبلغ 10 میلیارد تومان آن توسط ستاد مدریت بحران وزارت کشور تصویب شده و اکنون در انتظار مصوبه هیات دولت هستیم.
معین گفت: مبارزه با ملخ به صورت مرحله به مرحله انجام می شود؛ بنابر این برای مبارزه تا خردادماه جاری نیازمند تامین اعتبار برای فراهم سازی امکانات و تجهیزات سم، سمپاش، وسایل نقلیه هستیم.

این مقام مسئول با بیان این که اگر با این آفت در عربستان مبارزه می شد ما اکنون دچار این معضل نبودیم، افزود: ملخ صحرایی بالدار به دلیل گسترش سریع و توان و قدرت جابجایی می تواند همه محصولات زراعی، سبزی و صیفی، باغی، عرصه های منابع طبیعی از جمله علف های هرز و گیاهان دارویی را مورد حمله قرار دهد.

افزایش توان 10 برابری مبارزه با استفاده از روش سم ULV

وی اظهارداشت: هم اکنون برای مبارزه با هجوم ملخ صحرایی و جلوگیری از خسارات احتمالی از سموم «دلتامترین» و «مالاتیون» به شکل زمینی و هوایی استفاده می شود اما تلاش داریم با دریافت اعتبارات لازم از پاشیدن سم ULV به شکل هوایی بهره بگیریم.

معین تصریح کرد: در این روش نازل های هواپیما تغییر کرده و به سیستم سمپاش میکرونر تبدیل می شود که توان سمپاشی را روزانه از 150 تا 200 هکتار به یک هزار تا یک هزار و 500 هکتار یعنی 10 برابر افزایش می دهد که در سرعت مبارزه و کنترل این آفت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معین گفت: کشور ما طی 10 تا 12 سال گذشته نیز از جاسک، میناب و جازموریان در سطح 10 تا 20 هزار هکتار مورد حمله ملخ قرار گرفت که نسبت به حمله امسال این آفت ناچیز بوده است.

وی اضافه کرد: امسال هجوم ملخ از خرمشهر تا چابهار با تعدد استان های درگیر و عمق آلودگی همراه است که خطر جدی برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی به شمار می رود که این موضوع یادآور حمله ملخ در بین سالهای 40 تا 42 است که در سطح 2.5 میلیون هکتار مبارزه انجام شد و در نهایت علاوه بر خسارت های سنگین به بخش کشاورزی موجب بروز قحطی در شهرهای جنوبی کشور شد.

یکم بهمن ماه سال 97 احتمال حمله ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به ایران از مرکز کنسولگری ملخ که مقرش در رم است، اعلام شد که هشتم بهمن ماه بروز دسته جات ملخ صحرایی در بندر نخیلو استان هرمزگان گزارش شد.
ملخ صحرایی بالدار روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می تواند روزانه بین 4 تا 8 کیلومتر مسافت را طی کند.

منبع: ایرنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها