تحلیل الجزیره از قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی توسط آمریکا؛

با قرارگرفتن سپاه در لیست گروههای تروریستی چه اتفاقی خواهد افتاد؟/ از تحریم شرکت‌های اروپایی تا چالش امریکا در عراق

آمریکا مانع ورود هر شهروندی می‌شود که از طریق برندش با سپاه پاسداران همکاری کرده یا فعالیت تجاری داشته است.

با قرارگرفتن سپاه در لیست گروههای تروریستی چه اتفاقی خواهد افتاد؟/ از تحریم شرکت‌های اروپایی تا چالش امریکا در عراق

به گزارش خبر فوری ، روز قبل ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.
از چند روز قبل برخی رسانه ها از جدی شدن تصمیم دولت ایالات متحده مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی خبر داده بودند اما این اتفاق به صورت رسمی در روز دوشنبه به وقوع پیوست.
در این میان پرسش بسیاری این است که اکنون چه اتفاقی رخ خواهد داد و عواقب قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی آمریکا چیست؟
الجزیره‌ قطر در گزارشی به این موضوع پرداخت. از نظر نویسنده‌ گزارش این سایت عربی، به طور کلی این اتفاق، دو نتیجه‌ محتمل و موثر خواهد داشت. یکی از این نتایج در حوزه‌ اقتصاد و دیگری مرتبط به روابط بین الملل خواهد بود.

شرکتهای اروپایی و آسیایی در خطر؛ آیا شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود؟

به نقل از الجزیره، اگر نام گروهی در لیست سیاه تروریستی آمریکا قرار بگیرد، تمام شرکتها و کمپانی‌های دنیا از شراکت و خرید و فروش با آن گروه یا اعضایش ممنوع می‌شوند.
در حقیقت، آمریکا مانع ورود هر شهروندی می‌شود که از طریق برندش با سپاه پاسداران همکاری کرده یا فعالیت تجاری داشته است. این امر مرتبط به همه‌ نهادهای حقوقی یا افراد حقیقی است و ربطی به ملیت آن شرکت هم ندارد. هر شرکتی (حتی کمپانی های آسیایی و اروپایی) که با سپاه فعالیت و رابطه‌ تجاری داشته باشند، توسط آمریکا تحریم می‌شوند.
این طرح احتمالا ترس شرکتهای اروپایی و آسیایی را که تا کنون با سپاه همکاری داشته اند(به خصوص تحت طرحهای حمایتی جدید اتحادیه اروپا) افزایش خواهد داد و ممکن است مانع ادامه‌ فعالیت تجاری شرکتهای بیشتری با ایران شود. با این حال، احتمال اینکه آمریکا با بسیاری از شرکتهای اروپایی بر سر تجارت با ایران دچار چالش شود هم زیاد است.

آمریکا و چالش دولتهای خاورمیانه

الجزیره همچنین معتقد است ورود نام سپاه در لیست گروههای تروریستی، روابط دیپلماتیک آمریکا با برخی کشورهای مهم خاورمیانه از جمله عراق و لبنان را هم به هم می‌ریزد چرا که مقامات این کشورها با ایران و سپاه ارتباط وثیق دارند و نیروهای سپاه به صورتهای مختلفی به این کشورها کمک کرده اند.
این امر در مورد عراق جدی تر است چرا که سپاه پاسداران نقشی جدی را در مبارزه‌ عراق علیه داعش ایفا کرد و همچنین این سازمان در جهات مختلفی به دولت عراق کمک کرده است. مشخص است که قطع همکاری عراق و لبنان با ایران و سپاه ممکن نیست و به همین دلیل، احتمالا آمریکا وارد چالش جدیدی با دولتهای منطقه خاورمیانه شود.
نباید فراموش کرد که پنتاگون تهدیدات بسیاری را علیه مقامات سیاسی خارجی که با سپاه ملاقات داشته و قرارداد بسته اند، کرده است. بنابراین، احتمال اینکه برخی کشورهای منطقه و آمریکا دچار اختلاف نظر شوند زیاد است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • پناهی
    0

    با سلام سالهاست ملت ایران تحریم هستند و در زمان جرج بوش پسر ایران جزءمحور شرارت قرار گرفت . باید صبور بود.

    نظرات شما -
    • جهانداری
      0

      هیهات منه ظله چه وقت یک آب خوش از گلوی این ملت ستم دیده پایین میرود.خدایا رحم کن به مظومین

    • کاربر ناشناس
      0

      باسلام.دشمنی.امریکابامردم.ایران.است.نه.سپاه.الان.امریکا.چندمدت.است.که‌.ترکیه.رانیزتحربم.کرده.که.اگه..اتحادنظامی.سه.کشورتحریم.ایران.ترکیه.وروسیه.منعقدشودوچین.هم.بااینها.بشوددیگه.منطقه.امن.خواهدشدارمحورشرارت.امریکاوسران.بی.دین.عرب.

  • Amir
    0

    لعنت بر هرچی امریکایی، صهیونیستی وصعودی،نمایندگان ما کجا هستن چرا هرچی امریکا انجام میده مقابله به مثل نمیکنه!!!

  • امیر
    0

    ما که داریم به قیامت نزدیک میشیم اینم روش?

  • سورنا
    0

    بی صبرانه منتظردستور واکنش از طرف سردار رشید اسلام عزیز جعفری و همقطارایه شجاعش ک قول داده بودند امنیت پایگاهها و نظامیان امریکارو در منطقه ب چالش میکشن و راحتشون نمیزارن هستیم چون در غیر اینصورت ممکنه عده ای فکر کنن ک سردار رشید اسلام خدا نکرده لاف زده وگرنه ما ک مطمعنیم عملیش،میکنه و مثل تهدید پاسخ بحملات اسراییل ب سپاه قدس تو سوریه بی جواب و در حد حرف نمیمونه چون ترامپ و رفقای بی دینش رو حرفشون بودن و سپاه تروریستی اعلام کردن زشته اینا نباشن رو حرفشون

    نظرات شما -
    • س
      0

      انشااله جنگ شد، شما رو در خط مقدم می بینیم.

  • مرادعلی مقبلی
    0

    آمریکا هیچ غلطی نمی تواندبکند امام خمینی

  • سید مسعود حسینی
    0

    آقا ترامپ یه غلطی کرده یه تر دیگه روی ترهای دیگش

  • نگین
    0

    احمدی نژاد لقب برادران قاچاقچی داد چه معنی دارد که نبض اقتصاد یک مملکت دست نظامیان باشد زر و زور در یک قالب فاجعه به بار می اورد مخصوصا که با بی خردی در هم امیزد

  • یک دوست
    0

    اینکه قراردادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی چه تأثیری بر حوزه اقتصادی و امنیتی داشته باشد، بر می گردد که قوانین تحریمی و نحوه مواجهه سپاه با آن؛ از اول انقلاب تا کنون سپاه در لیست تحریمی آمریکا قرار داشته و دارد و لذا چندان تأثیر اقتصادی برای سپاه و کشور نخواهد داشت. چون همه آنچه تحت عنوان تحریم شناخته می شود برای سپاه مطرح و مشخص بوده است. اما از لحاظ امنیتی و با توجه به اقدام مجلس و البته همراهی گروه های مقاومت اسلامی منطقه به نظر می رسد آمریکایی ها خطای بسیار بزرگی را مرتکب شدند.

  • بایرام افتخاری
    0

    من خودم بسیجی هستنم به خدا ترامپ که هیچی بزرگتر از ترامپ ماها را نمی تواند نابود بکند چون رهبر ما راه خدا را گرفته به جز خدا ما گردن به کسی خم نمی کنیم چون رهبر ما به امریکا باج نمی دهد به خا طر این است ترامپ اگر خامنه ای حکم جهادم بدهد ان روز دیگر منطقه ما شما ضرر می کنید سرباز امریکا ان موقع باید گریه کنه راه ما راه امام حسین است

  • داودرضایی
    0

    درود برسپاه پاسداران ایران و جهان

  • احمدی
    0

    اندکی صبر, سحر نزدیک است... اللهم عجل لولیک الفرج

  • محمود
    0

    امریکاییها همیشه دچار توهم وخود شیفتگی هستند وفکر میکنند هنوز مثل چند دهه قبل با زور وتجاوزگری به دیگر کشورها میتونند حرفشون را به کرسی بنشونند.ولی واقعیت امروز چیز دیگریست.و دیگه اون ابهت پوشالی وپوچ خودشو توی جهان بخصوص خاورمیانه از دست داده.وشده آلت دست یک مشت صهیونیست که چشم بسته به خواسته هاشون عمل میکنه.بزودی شاهد اتفاقاتی رو کم کنی در خیلیج همیشه فارس ونقاطی دیگه خواهیم بود که آبروی نداشته امریکا رو بیشتر میبره.وحماقت ترامپ آلت دست صهیونیسم را نمایان میکنه.#سپاه

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    سپاه ازنیروهای عزیز ماست .اما همانطوری که ترامپ مردانه رو حرفش میمونه وهرچی میگه بهش عمل میکنه شما هم مرد باشید وبه حرفتان عمل کنید وچنان درسی بهشون بدید که شبانه نیروهاشو از غرب آسیا برداره وپا به فرار بزاره وگرنه باید جام زهر را نوشید وروز انو روزی از نو .باید خواب وخوراک برای نیروهای نظامی آمریکا در سوریه وعراق وپاکستان وافغانستان نزارید تا بفهمند ایرانی کیه

    نظرات شما -
    • صفری
      0

      سلام . ما با ولایت زنده ییم . تا زنده ییم رزمنده ییم . . آمریکا شیطان بزرگ است وهیچ غلطی نمیتواند بکند ..

  • خودم
    0

    بنظرم بازم دوش تو چشم بدبخت شده ها میره.

  • همشهری شهید حاج یونس زنگی ابادی
    0

    آمریکا که هیچ حتی طرفدادانش هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند ما مردجنگیم از آمریکا نمی ترسیم لبیک یا امام خامنه ای

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      چی می گی تو، اگه این غلت نیست پس چیه عزیز ؟

  • سارا
    0

    بنظرم خوبه یه کم هم وطن ها فکر کنن . چرا تو ذهن ما از سپاه یه سری بسیجی ساده با سرباز های جان برکف میسازن که هستن یه عده واقعا مدافعان حرم همه ... اما اینا ظاهره چرا که مهم ترین بخش های اقتصادی کشور حتی گمرک ها هم در دست این سازمان چرا اقتصاد ما باید در دست اینها باشه جرا پس اینهمه جوان متخصص و بیکار برا چیه چون سپاه بزرگترین معظل اقتصاد کشوره برادران سپاهی کاری نداره از تو بنگاه ها و ... اقتصادی دست بردارید ‌ . الان هم که پولاتون بلوکه شد جیگرم حال اومد ... مرده باد سپاه اقتصادی که فقر و فلاکت برای مردم آورد ‌ .

  • محمد رضا گودینی
    0

    من راننده کامیون هستم وپاسدار ایران اسلامی هستم

  • کاربر ناشناس
    0

    مابدبختی مان ازداخل هست ونه ازخارج چن دولت مابی عرزهست ویا خائن وزرا همیتور بعزی از وکلابترماازاول انقلاب تهریم هستیم ولی این دولت غربزده چن رئیس دوتابعیتی هست نمیتواند یعنی نمیزارن بفکر مردم باشد زمان جنگ سیم خاردار نمیدادن هالا ماچیداریم موشک فدافند هوائی قدرتمند ولی مردم نان ندارن چرافکرکنیدچرا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها