تنوع محصولات در سبد صادراتی کشور ۳۵۰ قلم است

مودودی با اشاره به نقش مهم رایزنان اقتصادی در توسعه دیپلماسی تجاری، گفت: در جنگ تجاری به رایزن‌های اقتصادی بسیاری نیاز است.

تنوع محصولات در سبد صادراتی کشور ۳۵۰ قلم است

به گزارش خبر فوری ، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال‌های سال است که تلاش صنعتگران برای رونق تولید در حال انجام است. امسال که رهبر معظم انقلاب اسلامی "رونق تولید" را شعار سال قرار دادند، اهمیت این موضوع بیش از پیش نمایان شد و باید تمام بخش‌ها و دستگاه‌های مربوط برای قدم برداشتن به سمت رونق تولید تمام همت خود را بکار ببندند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: دلیل اصلی برگزیدن این شعار مشکلات ارزی موجود در کشور است چرا که رونق تولید می‌تواند با توجه به اینکه واردات توجیه خود را از دست داده به محصولات ساخت داخل عمق دهد و این موضوع باعث ایجاد فرصت مناسبی برای محصولات داخلی است؛ محصولاتی که در سالهای اخیر به علت تخصیص ارز به واردات نتوانسته‌اند رقابتی داشته باشند حالا با یک فرصت خوب مواجه هستند و می‌توانند ظرفیت‌های خود را نشان دهند.

مودودی تصریح کرد: با توجه به گرانی واردات، امسال واحدهای تولیدی این فرصت را دارند تا هم نیاز کالاهای داخلی و هم نیاز صادراتی کشور را با آرامش و پشتیبانی دولت تأمین کنند و این موضوع در کارشان رونق خوبی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: شناسایی واحدهای تولیدی که با ظرفیت‌ راکد کار می کنند، اولین نکته‌ مهم در تحقق رونق تولید است و این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همه واحدهای تولیدی نباید با نگاه به رونق تولید جلو بروند، باید واحدهای تولیدی به بهره وری درست برسند و واحدهایی که توان رقابت دارند به میدان رونق تولید وارد شوند.

مودودی اظهار کرد: در حال حاضر در تجارت خارجی کشور با ضعف در صادرات محصولات رو به رو هستیم به طوری که محصولات صادراتی بالای ۱۰ میلیون دلار کشور کمتر از ۳۵۰ قلم کالاست. این نشان می‌دهد که سبد صادراتی کشور تنوع کافی را ندارد و یکی از پروژه‌های مهم برای رونق تولید در بخش تجارت خارجی همین موضوع است.

معاون وزیر صمت افزود: البته ۵۰ درصد سبد صادراتی کشور محصولات پایه نفتی است که برای بهبود در سبد صادراتی، سرمایه گذاری روی بنگاه‌های ظرفیت بالا و با مقیاس بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سازمان توسعه تجارت ایران پروژه‌هایی که ظرفیت افزایش تنوع در سبد صادراتی کشور را دارند، شناسایی شده است، افزود: برای امسال حدود ۲۰ رشته فعالیت و پروژه شناسایی شده است که جدای از نگاه اشتغال‌زایی، باعث تقویت بُعد رقابت پذیری محصولات تولیدی در عرصه بین‌المللی می شود.

مودودی گفت: موتور محرکه تولید بازار است و اگر ما بتوانیم از ظرفیت بازارهای بالقوه‌ای اطراف کشور مانند عراق، لبنان، سوریه و افغانستان استفاده کنیم چرخ‌های تولید کشور به حرکت در می آید، این موضوع چالش بزرگ برای سازمان توسعه تجارت است تا بتوانیم تعرفه‌های ترجیحی را در میان همسایگان کشور راه بیندازیم تا هم محصولات مورد نیاز کشور تأمین و هم از طرفی کالاهای تولید داخل صادر شود، البته این موضوع تقویت دیپلماسی تجاری را می‌طلبد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در حوزه توسعه دیپلماسی تجاری بحث رایزن‌های اقتصادی موضوع خیلی مهمی است و در جنگ تجاری موجود که با تحریم‌ها ایجاد شده، نیاز به رایزن‌های اقتصادی فراوانی است، اما متاسفانه با بحران‌های ارزی که در کشور آغاز شد نتوانستیم حق و حقوق این رایزن‌ها را پرداخت کنیم و اکنون با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده ایم.

وی ادامه داد: باید بحث رایزن‌های اقتصادی- تجاری تقویت شود به خصوص در زمانی که کشورهای همسایه یکی از مقصدهای صادراتی ما هستند، با افزایش یک یا چند برابری رایزن ها در کشورهای همسایه می‌توان سهم بیشتری از بازارهای این کشورها را کسب کرد.

مودودی در پایان گفت: در سال جدید ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، ترکیه و ... و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین اقدامات این سازمان برای به عرضه گذاشتن محصولات ساخت ایران است که به تبع بارونق تولید مواجه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها