دانشنامه امام طی چند ماه آینده برای انتشار آماده می شود

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: امام همواره در مقابل این گونه بلایا و مصیبت ها تأکید می فرمودند که هرگونه قدم برای کاهش درد مردم عبادت است و به عنوان یک امر مهم اسلامی انسانی یاد کردند.

دانشنامه امام طی چند ماه آینده برای انتشار آماده می شود

حمید انصاری در دیدار با معاونین، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: سالی که گذشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم. دشمنان جدی و قسم خورده انقلاب در سال های اخیر رسما وعده حضور در تهران را در چهل سالگی انقلاب می دادند و پیشاپیش جشن پیروزی گرفته بودند. ولی همان طور که دیدیم با لطف و عنایت خدای متعال و با پایمردی ملت بزرگوار ایران و هدایت های مسئولین عالی نظام، نه تنها این آرزو برآورده نشد، بلکه امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در آغاز دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب، نظام جمهوری اسلامی مقتدرتر، پربارتر، بالنده ترو جدی تر از گذشته در منطقه و مسائل عمده جهان امروز نقش آفرین است.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: طبعا مسائل مختلفی پیرامون چهل سالگی انقلاب و آغاز دهه بعدی وجود دارد که جای دارد دلسوزان انقلاب اسلامی و کسانی که در این جریان عظیم الهی پیروزی انقلاب نقش، مشارکت، همراهی و تجربه داشته اند، برای تمهید شرایط جهت تسریع در پیمودن مسیر راهی که برای تحقق اهداف و آرمان های باقی مانده انقلاب اسلامی به بررسی ابعاد آن بپردازند. این نیازمند فرصتی است که فکر می کنم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و نهادهای مشابه آن که در حوزه اندیشه امام و انقلاب اسلامی کار می کنند این مباحث را دنبال کنند. در همین جا توصیه می کنم رسانه هایی که مؤسسه در اختیار دارد مثل پرتال امام خمینی، پایگاه خبری جماران و تریبون هایی که در اختیار است به این مسأله اهتمام داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه در این ایام با رنج گسترده بخش وسیعی از مردم کشور مواجه هستیم. طبعا همه ما باید نسبت به این گرفتاری و مشکلی که صدها هزار نفر از هموطنانمان درگیر آن هستند احساس مسئولیت کنیم. در اندیشه، رفتار، سیره و منش امام همواره در مقابل این گونه بلایا و مصیبت ها تأکید می فرمودند که هرگونه قدم برای کاهش درد مردم عبادت است و به عنوان یک امر مهم اسلامی انسانی یاد کردند و حتی مجوز استفاده از وجوهات شرعی برای حل مشکلات مردم را هم معمولا در این موارد می دادند و جای دارد که همه ما به طور جدی نسبت به این مسأله حساس باشیم و جدای از مسئولیت و وظیفه ای که دولت و ارگان های ذیربط دارند، یک یک آحاد ملت هم قطعا در این مسأله مسئول هستیم.

انصاری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) تأکید کرد: اهتمام به امور مسلمانان یک وظیفه ملی، همگانی، عمومی و مقدم بر همه وظایف دیگر شرعی، عادی و شخصی است. ان شاء الله این اهتمام را داشته باشیم و به هر میزانی که می توانیم جهت کاهش رنج و آلام عزیزانمان تلاش کنیم. اعضای دفتر امام، همراهان امام، دلسوزان انقلاب اسلامی و پیروان امام قطعا باید پیشگام مساعدت به رنج دیدگان باشند. ان شاء الله خداوند اسباب صبر و فرج حل مشکلات این عزیزان را در اسرع وقت فراهم کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته بخش عمده برنامه های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به نتیجه رسید، تصریح کرد: دانشنامه امام مراحل نهایی را طی می کند و طی چند ماه آینده این مجموعه برای انتشار آماده می شود. کار مهم چندین ساله علمی است که بحمدالله به سرانجام رسید. چکیده اندیشه و میراث علمی و اجتماعی امام در این دانشنامه آمده است. همچنین در سال قبل طرح بسیار مهم و حساس ساماندهی و مکانیزه کردن اسناد و مدارک دفتر امام و مؤسسه را داشتیم که خوشبختانه قریب به اتفاق مکانیزه کردن اسناد اصلی مربوط به دوران حیات حضرت امام انجام شد و چیزی حدود پنج میلیون برگ سند به صورت مکانیزه ساماندهی و هم بستر نرم افزار فرهنگی و هم سخت افزارهای آن فراهم شد.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: در سال جاری هم یکی از اولویت های ما ادامه کار مکانیزه کردن اسناد است و همچنین نمایه سازی اسنادی که داریم مجموعه ای عظیم و ارزشمند است که می تواند به این صورت در اختیار قرار بگیرد. انتشار منتخبی از این اسناد و مدارک هم بسیار ارزنده است و یکی از محورهای فعالیت های تبلیغی-ترویجی و حتی پژوهشی مؤسسه در سال جاری می تواند باشد و ان شاء الله این اولویت را در سال جدید نیز ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در سال گذشته ساماندهی ایجاد و تأسیس موزه آستان حضرت امام و کتابخانه مرکزی آستان حضرت امام در حرم مطهر را دنبال کردیم و این ساختار شکل گرفت؛ جلسات متعدد برگزار شد و طرح هایی که آمده بود بررسی شد و کار هم عملا آغاز شده و کار مشاور و طراحی نهایی که معماری موزه را عهده دار بوده هم تقریبا به انجام رسیده و در سال جاری باید شاهد افتتاح فاز اول موزه آثار امام و انقلاب اسلامی در حرم امام باشیم. این هم یکی از کارهای اساسی است که بخش عمده محتوا را مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی باید تأمین می کرد. مکانیزه کردن اسنادی هم که سال گذشته انجام دادیم بخشی از نیاز راه اندازی و تأسیس موزه آثار امام خمینی و انقلاب اسلامی بود که ان شاء الله فازهای بعد را هم باید در برنامه کار داشته باشیم. فازهای اجرایی کتابخانه آستان مطهر هم شروع شده و برای بهره برداری هم برنامه ریزی می شود.

انصاری افزود: توسعه فعالیتهای فرهنگی آستان امام خمینی با همکاری موسسه و با استقرار ساختار جدید معاونت فرهنگی از اولویتهای سال جدید می باشد. طبعا فعالیتهای جاری و دائمی پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی هنری موسسه با تأکید بر حضور بیشتر در فضای مجازی و توسعه سرویسهای پرتال جامع امام خمینی و حمایت از فعالیتهای پایگاه خبری جماران و همچنین فعال نگه داشتن مجموعه اماکن منسوب به حضرت امام در جماران ، قم ، خمین و نجف اشرف که مورد بازدید سالانه صدها هزار نفر زائر و گردشگر ایرانی و خارجی قرار می گیرند و خدمات فرهنگی به زائران در این اماکن و حرم مطهر حضرت امام، و نهایتا اهتمام جدی به یکی از رسالتهای اصلی موسسه یعنی رصد و نظارت بر آنچه که به نام حضرت امام خمینی منتشر می گردد و پاسخگویی به شبهات و برخورد با تحریفهای احتمالی از دیگر برنامه ها و وظایفی است که طبق روال معمول و علیرغم کاهش جدی اعتبارات موسسه در بودجه سال جدید انشاء الله با همت بیشتر و روحیه کار مضاعف در شرایط تنگنایی کنونی ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها