رئیس پلیس فتای خراسان رضوی هشدار داد

تحویل کالا قبل از واریز وجه ممنوع

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ضمن تشریح شیوه جدید کلاهبرداری از فروشندگان کالا در سایت های واسطه گر از کاربران فضای مجازی خواست به هیچ عنوان قبل از اطمینان از واریز وجه، کالایی را تحویل افراد ناشناش ندهند.

تحویل کالا قبل از واریز وجه ممنوع

به گزارش مشهد فوری ، سرهنگ جهانشیری در تشریح ماجرای کلاهبرداری با شیوه جدید از کاربران فضای مجازی به قدس گفت: چندی پیش تعدادی شکایت به پلیس فتای استان ارجاع شدو تمامی آنها توسط کارشناسان ما در مدتی کوتاهی مورد بررسی و اظهارات تمامی شاکیان پروندها هم اخذ شد.
*کلاهبرداری با شیوه های نوین!
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: وقتی مستندات تمامی پرونده های جمع آوری گردید مشخص شد که مالباختگان تمامی پرونده ها به یک شیوه مورد کلاهبرداری افراد شیاد قرار گرفته اند.
موضوع هم این گونه رقم می خورد که افراد کلاهبردار ابتدا مانند تمامی شیوه های کلاهبرداری به سراغ سایت های می رفتند که آگهی فروش انواع کالا در آنها درج شده بود و در ادامه هم با صاحب آگهی تماس برقرار می کردند.
این مقام انتظامی بیان داشت: تا به این جا همه چیز عادی پیش می رفت و کلاهبردار و یا کلاهبرداران در گام دوم و وقتی که وعده دیدن و خرید کالا را با فروشنده تنظیم می کردند، عملا وارد فاز اصلی اجرای نقشه شان می شدند. مجرمان فضای سایبری پس از مراجعه به مقابل منزل و یا ... فروشنده و روئیت کالا های مانند گوشی تلفن همراه، لوازم گرانقیمت و ...مدعی می شدند که کالا را پسندیده و حاضرند آن را بخرند. در ادامه هم از فروشنده شماره شبای حساب او را دریافت و لحضاتی بعد هم تصویر واریز وجه را نشان فروشنده می دهند ودر پی آن کالا را اخذ و از محل متواری می شوند.
سرهنگ جواد جهانشیری تصریح کرد: در ابتدا تمامی مراحل واریز وجه صورت گرفته و هیچ جای کار مشکلی ندارد اما کلاهبرداران از عدم اطلاع فروشند سوء استفاده کرده و چند دقیقه بعد و قبل از آنکه پول به حساب طعمه شان واریز شود با روشی خاص واریز وجه را کنسل کرده و وجه را به حساب خود برگشت می زنند.
این اقدام درحالی صورت می گیرد که لحظه فروش کالا هیچ پولی به حساب فروشنده واریز نشده و واریز وجه مدتی زمان می برد.
*راهکاری ساده برای جلوگیری از این کلاهبرداری
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در این زمینه و برای آنکه شهروندان در دام کلاهبرداران حرفه ای گرفتار نشوند و مالی از آنها به یغما نروند تا پس از آن بخواهند شکایتی در پلیس فتا و یا دستگاه قضایی مطرح کنند، از آنها درخواست می شود با انجام اقدام بسیار ساده تا حدود زیادی مانع این اقدام شوند و آن هم این است که یا از خریدار بخواهند وجه معامله را یا به صورت کارت به کارت که در لحظه وجهی انتقال پیدا می کندپرداخت و یا هزینه کالا را به صورت نقداز خریدار دریافت کنند.
از طرف دیگر باز هم تاکید می شود تا قبل از واریز وجه کالا را به هیچ عنوان تحویل فرد خریدار که هیچ شناختی ازهویت او ندارند ندهند.
وی در ادامه هشدار دیگری هم به کاربران فضای مجازی داد و گفت: در ایام عید سال جاری نسبت به زمان مشابه با افزایش معنادار جرایم اقتصاد ی در فضای مجازی رو به رو بوده ایم که بیشتر جرایم صورت گرفته در زمینه برداشت های غیر مجاز و سرقت از حساب به شیوه اسکیمری(کپی کردن کارت های بانکی حین خرید از افراد دوره گردو...) بوده است.
در گذشته بارها از شهروندان خواسته شده که به هیچ عنوان کارت بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند؛ درمقابل فروشنده ها هم موظف هستند دستگاه های کارتخوان (پُز) را در اختیار خریدار بگذارند و شهروندان تمامی عملیات را خودشان انجام دهند. اما بازهم مواردی دیده می شود که کارت بانکی به فروشندگان دوره گرد و... داده می شود که دستگاه پُز سیار دارند و آنها کارت بانکی برخی از شهروندان را کپی و حساب آنها تخلیه می کنند.
در ایام نوروز موردی داشته ایم که یکی ازمسافران حدود 5 میلیون از حسابش برداشت شده بودو در ایام نوروز به جای تفریح به دنبال حل مشکل بود.
*کارت خرید های اینترنتی و ... را جداکنید
رئیس پلیس فتا در پایان عنوان کرد: برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری هم از شهروندان درخواست می شود برای خرید های اینترنتی و ... کارت بانکی جداگانه ای داشته باشند و از کارت اصلی شان که وجوه قابل توجهی در آن وجود دارند به هیچ عنوان استفاده نکنند، اگر این افراد به این نکته توجه کنند و کارت را به میزان خرید احتمالی شارژ کنند، دیگر دچار زیان های غیرقابل جبران نخواهند شد.

منبع: قدس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها