عادت های بدی که شادی شما را به تاراج می برد!!

تقریبا همه کارهایی که در زندگی انجام می‌دهیم، برای رسیدن به شادمانی است، وضعیتی که در آن احساس رضایت، خشنودی و حتی سعادت وجود دارد.

عادت های بدی که شادی شما را به تاراج می برد!!

9 عادت بدی که شادی را از شما می گیرد

همانقدر که تعریف شادمانی می‌تواند سخت باشد، غم و ناراحتی از سوی دیگر به راحتی قابل تشخیص است. این حس را می‌توان به راحتی دید و شناخت.
شادمانی کمتر از آنچه تصور کنید به شرایط زندگی و پول و … بستگی دارد. شرایط زندگی نمی‌تواند تاثیر زیادی بر شادمانی شما داشته باشد، زیرا بیشتر شادمانی تحت کنترل شماست، عادت‌ها و خروجی‌های رفتاری شما آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روانشناسان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعه‌ای دریافته‌اند که ژنتیک و شرایط زندگی تنها بر ۵۰ درصد شادمانی فرد تاثیرگذارند. بقیه آن بستگی به خود شما دارد.

مقدار زیادی از شادمانی شما به وسیله عادت‌های شما (فکری یا عملی) مشخص می‌شوند. از این رو با تمرکز و توجه بیشتر بر عادت‌ها می‌توانید دریابید چرا حالتان خوب نیست. برخی عادت‌هایی که بیش از دیگران سبب حال بد شما می‌شوند، در ادامه معرفی می‌شود. از آنها آگاهی پیدا کرده و سعی کنید از آنان اجتناب کنید.

سرکوب احساسات

یکی از برداشت‌های غلطی که درباره هوش عاطفی می‌شود، این است که باید احساسات را در درون خود حبس کرده و سرکوب کنیم. گرچه هوش عاطفی بدین معناست که نباید احساسات تخریبی بروز دهید اما بدان معنا نیست که نباید هیچگونه احساسی را بروز دهید. هوش عاطفی می‌گوید به احساسات خود احترام بگذارید، آنها را به رسمیت بشناسید و تجربه کنید. تنها با بیان عواطف خود می‌توانید به هدفتان برسید نه با مخفی کردن آن.

غرق در تکنولوژی شدن

تلویزیون را خاموش کنید و کتابی باز کرده و مطالعه کنید. چقدر از زمان خود را صرف ابزار تکنولوژیک مانند بازی‌های کامپیوتری، تلویزیون، تبلت، کامپیوتر، موبایل و … می‌کنید؟ و آیا استفاده از آنها به شما احساس شادی می‌دهد یا تنها شما را بی‌حس می‌کند؟ وقتی زیاده از حد به سمت وسایلی می‌روید که حواس شما را پرت می‌کند و راه فراری می‌شود، در واقع خود را از منابعی که می‌تواند شادی برایتان به ارمغان بیاورد، محروم می‌کنید.

صرف زمان و تلاش زیاد برای به دست آوردن چیزها

تحقیقات بسیاری نشان داده است که اشیاء و چیزهای مادی شما را شاد نمی‌کنند. وقتی عادت داشته باشید به دنبال چیزهای مادی بروید، احتمال زیاد ناشاد خواهید بود زیرا پس از بدست آوردن آن چیز احساس ناامیدی خواهید کرد، پس از آن متوجه می‌شوید بدست آوردن آن به قیمت از دست دادن چیزهای واقعی که عامل شادی شما می‌شود مانند دوستان، خانواده و تفریح بوده است.

منتظر آینده بودن

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که شادمانی را از شما می‌گیرد، گفتن این جمله است که "من شاد خواهم بود اگر…". اینکه جمله را چطور تکمیل کنید مهم نیست (درآمد بیشتر داشته باشم، رابطه جدید داشته باشم و …)، مهم این است که تاکید داشتن بر روی شرایط زندگی و بهبود وضعیت اقتصادی و … سبب شادمانی شما نخواهد شد. زمان خود را صرف انتظار کشیدن برای چیزهایی که هیچ تاثیری بر حال روحی شما ندارد، نکنید. در عوض تمرکز خود را بر شاد بودن در زمان حال و اکنون معطوف کنید، هیچ ضمانتی برای فرا رسیدن آینده نیست.

مبارزه با تغییر

تغییر بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است اما آنها که با آن مبارزه می‌کنند، در واقع می‌خواهند همه چیز را تحت کنترل خود نگه دارند. مشکل آنجاست که جنگیدن با تغییر در واقع کنترل شما را بر شرایط محدود می‌کند زیرا بین شما و فعالیت‌هایی که برای بهبود شرایطتان نیاز دارید، مانع ایجاد می‌کند.
بهتر است خود را آماده تغییر کنید. این لزوما بدان معنا نیست که مانند بازی حرکت بعد را حدس بزنید، بلکه به عواقب تغییرات بالقوه بیندیشید تا هنگام مواجهه با آن گارد نداشته باشید. مرحله اول پذیرش این نکته است که حتی موقعیت‌های ثابت زندگی نیز کامل تحت کنترل شما نیستند. آدم‌ها تغییر می‌کنند، کسب و کارها پایین و بالا دارد و همه چیز برای همیشه یکسان و ثابت نیست. اگر تغییرات را پیش‌بینی کنید و بدانید چه تغییراتی می‌تواند برای شما رخ دهد، دیگر با احساساتی چون شوکه شدن، شگفت‌زده شدن، ترس و ناامیدی در زمان وقوع تغییرات مواجه نخواهید شد. گرچه ممکن است با اینگونه احساسات نیز مواجه شوید، اما قبول کردن اینکه تغییر بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی شماست، شما را قادر می‌سازد تا عاقلانه و منطقی فکر کنید، در نتیجه گرفتار شرایط ناخواسته، غیرقابل پیش‌بینی و نامطلوب نمی‌شوید.

بدبینی

هیچ چیز به اندازه بدبینی، شادمانی را از شما نمی‌گیرد. نگرش بدبینانه خلق و خوی شما را تخریب می‌کند و به اعتقاد و باور شما تبدیل می‌شود. اگر منتظر چیزهای بد باشید، به احتمال زیاد برایتان اتفاق می‌افتند. نگرش بدبینانه زمانی از ذهن شما خارج می‌شود که متوجه شوید چقدر غیرمنطقی است. واقعیت را ببینید و متوجه می‌شوید به آن بدی که فکر می‌کنید، نیست.

مقایسه کردن خود با دیگران

حس حسادت با شادمانی در تعارض است. اگر مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، حال زمان آن است که از این کار دست بردارید. در مطالعه‌ای، افراد بیان داشته‌اند که با داشتن درآمد اندک موافقند اما به شرطی که بقیه نیز همینگونه باشند. از این تفکر دوری کنید زیرا برای شما شادمانی به ارمغان نخواهد آورد و تاثیر معکوس دارد.

پیشرفت نداشتن

از آنجا که افراد ناشاد بدبین هستند و احساس می‌کنند کنترلی بر زندگی خود ندارند، گوشه‌ای می‌نشینند و منتظر می‌شوند تا زندگی چه برایشان رقم خواهد زد. به جای هدف‌گذاری، یاد گرفتن و پیشرفت داشتن، فقط به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند و متعجب می‌شوند که چرا هیچ چیز تغییر نمی‌کند.

در خانه نشستن

وقتی ناشاد هستید، احتمالا دیگران را پس می‌زنید. این کار اشتباه است، روابط اجتماعی حتی اگر از آن لذت نبرید برای بهتر شدن خلق و خوی شما لازم است. همه ما چنین روزهایی را داشته‌ایم که ترجیح داده‌ایم در لاک خود فرو برویم و باکسی حرف نزنیم اما باید در آن زمان بدانید این کار حال شما را بدتر می‌کند. وقتی متوجه می‌شوید زمانی که ناراحت هستید تمایل به گوشه‌نشینی پیدا می‌کنید، خود را وادار کنید بیرون بروید، با افراد ارتباط برقرار کنید و آن زمان متوجه تغییر حالت خود خواهید شد.

تغییر عادت‌های زندگی برای رسیدن به شادمانی، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای خودتان انجام دهید. از سوی دیگر شادی شما، اطرافیانتان را نیز شاد می‌سازد.

منبع: سیمرغ

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها