آلرژی بهاری؛ راه‌های پیشگیری و کنترل آن

افرادی که طی ماه‌های فصل زمستان از شر علائم آلرژی راحتند اغلب از بازگشت علائم در بهار هراس دارند. با نزدیک شدن بهار، تولید گرده‌های درختان و چمن‌ها و ... و رینیت آلرژیک آزاردهنده نیز بیشتر می‌شود.

آلرژی بهاری؛ راه‌های پیشگیری و کنترل آن

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)، بیش از ۸ درصد از افراد بزرگسال (۲۰ میلیون) و ۸ درصد کودکان (۶ میلیون) در آمریکا دچار آلرژی‌های فصلی هستند. علائم آلرژی‌های بهاری شامل موارد زیر می‌شود:. عطسه. گرفتگی بینی. آبریزش بینی. خارش و آبریزی چشم‌ها. خارش حلق یا دهان. خس خس سینه. سرفه. مشکل در تنفس. گرفتگی سینه.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها گزارش می‌کند بچه‌های ۱۲ تا ۱۷ سال بیشتر مستعد آلرژی هستند. آلرژی‌های فصلی می‌توانند احتمال بروز علائم تنفسی و شدت آن‌ها را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به آسم افزایش بدهند.

آلرژی‌های رایج فصلی

آلرژن به هر ماده‌ای گفته می‌شود که موجب برانگیختگی یک واکنش ایمنی غیرطبیعی در بدن شود که طی آن بدن با تهدیدی که دریافت کرده و بی‌ضرر است می‌جنگد.
گرده، ماده‌ای است که توسط درختان و سایر گیاهان در بهار تولید می‌شود. گرده‌ها نقش تولید مثل گیاهان را به عهده دارند و به عنوان ذرات بسیار ریز و پودری مانندی که در هوا معلق‌اند به راحتی استنشاق می‌شوند. هاگ کپک نیز یکی از علت‌های شایع شروع آلرژی در بهار است که تا پاییز هم ادامه پیدا می‌کند.

تشخیص آلرژی

آلرژی‌های فصلی علائم کاملا آشکاری داشته و به ندرت نیاز به تست‌های تشخیصی دارند. اگر علائم آلرژی‌تان با وجود راهکار‌های درمانی، امان‌تان را بریدند، پزشک‌تان باید سایر علت‌های مرتبط را بررسی کند، مخصوصا اگر مشکلات تنفسی‌تان جدی باشند. افرادی که دچار علائم شدید آلرژیک هستند ممکن است نیاز داشته باشند متخصص آلرژی، آلرژن‌های خاص مربوط به علائم فرد بیمار را شناسایی کند. با چنین روش تشخیصی، پزشک می‌تواند واکسن آلرژی برای تعدیل عملکرد ایمنی فرد بیمار را تجویز کند.

درمان و کنترل آلرژی

برای تسکین علائم آلرژی‌های فصلی و یا تخفیف واکنش بدن نسبت به آلرژن‌ها، عموما از دارو استفاده می‌شود.. آنتی هیستامین‌های خوراکی: با سرکوب هیستامین علائم را تسکین می‌دهند. هیستامین ماده‌ای شیمیایی است که توسط بدن تولید شده و علائم آلرژی را برانگیخته می‌کنند.. ضد احتقان‌های بینی: این دارو‌ها نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند و به صورت خوراکی، اسپری و یا قطره بینی موجود می‌باشند. ضد احتقان بینی با انقباض عروق بینی و رفع پُرخونی آنها، تسکینی موقتی ایجاد می‌کند.

اسپری‌های استروئیدی بینی: این دارو‌ها نیازمند نسخه هستند و از التهاب و تولید موکوس یا ترشحات در راه‌های بینی کم می‌کنند.

قطره‌های چشمی: این قطره‌ها برای درمان علائم چشمی آلرژی به کار می‌روند که شامل قطره‌هایی می‌شوند که حاوی یک ضد احتقان موضعی (رگ بند) بوده و نیازی به نسخه ندارند. قطره‌های چشمی با تجویز و نسخه‌ی پزشک نیز ترکیبی از یک آنتی هیستامین و یک پایدار کننده‌ی ماست سل هستند. علاوه بر مصرف دارو می‌توانید از روش‌های مختلف شستشوی بینی برای کمک به باز کردن راه‌های هوایی استفاده کنید.

پیشگیری

هر چند اجتناب از آلرژن‌ها طی فصل آلرژی به طور کامل امکان پذیر نیست، اما برای اینکه خیلی کمتر در معرض آلرژن‌ها باشید راه‌هایی وجود دارد:. آمار گرده‌ها را داشته باشید. وضعیت گرده‌های آلرژی زا را در منطقه‌ی خود چک کنید.. وقتی میزان گرده‌ها در هوا زیاد است در خانه بمانید. اگر مجبورید از خانه خارج شوید، در ساعات انتهایی روز این کار را بکنید که تعداد گرده‌های معلق در هوا معمولا کمتر است.. از فیلتر هپا استفاده کنید. فیلتر‌های هپا (HEPA) برای این طراحی شده‌اند که ذرات معلق را گیر بیندازند.

پنجره‌ها را ببندید و اگر لازم شد از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

شیشه ها را هنگام رانندگی بالا بکشید: شیشه‌های اتومبیل را بالا بکشید و کولر یا سیستم گردش هوای داخل اتومبیل را روشن کنید.

به طور مرتب جاروبرقی بکشید: جاروبرقی‌های پرقدرت می‌توانند گرده‌ها و سایر آلرژن‌ها مانند موی حیوانات خانگی را به خوبی جمع کنند.

قبل از خواب دوش بگیرید: وقتی بیرون هستید بدن و موی شما می‌توانند مقدار بسیار زیادی گرده و آلودگی جمع کنند. هر شب قبل از خواب دوش بگیرید و لباسی که بیرون پوشیده بودید را بشویید.

لباس‌ها را بیرون از خانه پهن نکنید: گرده‌ها به راحتی روی پارچه‌ها می‌نشینند و بعدا که لباس را به تن کنید، علائم آلرژیک ایجاد می‌کنند.

منبع: برترینها

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها