روایت رسانه‌های خارجی از اثرات تحریم بر جامعه ایران

در سال گذشته رسانه‌های خارجی بارها از تاثیر تحریم‌ها روی جامعه ایران نوشتند.

روایت رسانه‌های خارجی از اثرات تحریم بر جامعه ایران

سیاستمداران آمریکایی معتقدند که تحریم‌ها برای مردم ایران نیست، اما برخلاف آنها رسانه‌های آمریکایی بارها اعلام کردند که این تحریم‌ها نه تنها اقتصاد، بلکه جامعه و محیط‌زیست ایران را هم هدف قرار داده‌اند.

۱۷ آبان سال گذشته بود که ایالات متحده آمریکا رسما تحریم‌های خودش را علیه ایران آغاز کرد. این موضوع پیامدهای زیادی در حوضه اقتصاد ایران داشت؛ ارزش ریال به شدت کاهش پیدا کرد، قیمت برخی محصولات گران شد، واردات برخی هواپیماها به ایران ممنوع شد و ...

اما اقتصاد تنها هدف تحریم‌ها نیست، گزارش‌هایی که در سال اخیر توسط رسانه‌های خارجی مثل نیویورک تایمز، واشنگتن پست و ... منتشر شد نشان می‌دهد که این تحریم‌ها روی بخش‌های دیگر زندگی روزمره مردم ایران هم تاثیر گذاشته است.

دارو؛ محصولی انسان دوستانه که تحریم شد

یکی از اولین مسائلی که رسانه‌های خارجی به آن اشاره کردند، عدم واردات برخی داروها به ایران به دلیل وجود تحریم‌ها بود.

این موضوع مدتی بعد از توییت ظریف درباره تحریم محصولات انسان دوستانه توسط آمریکا در رسانه‌های خارجی پخش شد. نیویورک تایمز در این رابطه نوشته بود: « تحریم‌های شدید بانکی و تهدید ثانویه شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند تقریبا همکاری شرکت‌های دارویی را با ایران غیرممکن کرده. دولت ترامپ می‌گوید تحریم‌ها تاثیری روی تجارت کالاهای انسان دوستانه ندارد اما بسیاری به این موضوع با شک و تردید نگاه می‌کنند.»

واشنگتن پست هم یکی دیگر از رسانه‌های آمریکایی بود که گزارشی از تاثیر تحریم‌ها در وضعیت بازار دارو در ایران منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «سارا ۳۰ ساله در تهران زندگی می‌کند و برای پدرش که دچار یک بیماری بینایی است دارو می‌خرد. پدر او قبلا دارویی تولید کانادا را با ۷ دلار در ایران می‌خریده اما در اوایل امسال این دارو از بازار ایران ناپدید شده و سارا آن را بعدها با قیمت ۷۰دلاری پیدا کرده.»

البته آنها در گزارش خود به موضوع جدیدی اشاره کرده بودند: « در میان این مسائل نگرانی بزرگی که ایرانی‌ها با آن مواجه شده‌اند این است که آیا آن‌ها می‌توانند تجهیزات لازم برای درمان بیماری‌های مزمن را وارد کنند یا نه.»

اما دارو تنها حوزه‌ای نیست که زندگی روزانه مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحریم فرش؛ تحریم کارگران

از سویی آسوشیتد پرس در گزارشی از تاثیر تحریم‌ها در بازار فرش ایران و زندگی افراد وابسته به این صنعت نوشته است. در این گزارش آسوشیتد پرس از وابستگی جمعیت زیادی از ایران به بازار فرش و تاثیری که آنها از تحریم‌ها می‌بینند گزارش داده.

در گزارش آسوشیتد پرس نوشته شده است: « با وضع سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ ایران توسط ایالات متحده همه این اوضاع در حال تغییر است. حالا آثار این موضوع در بازار بزرگ کاشان هم احساس شده، شهری قدیمی و یکی از بزرگترین منابع فرش‌بافی این کشور. در روزهای اخیر بسیار از مغازه‌های این بازار بسته شده و افراد کمی در آن حضور دارند.»

در ادامه این گزارش آمده است: « محمود که در ۴۰ سال اخیر در صنعت فرش ایران کار کرده و حالا به نظر او ۲ موضوع در حال از بین بردن آن هستند؛ علت اول فرش‌های ماشینی است شرکت او در دهه ۹۰میلادی ۱۰۰ فرش دست‌باف تولید می‌کرد این میزان امسال به ۲۰ رسیده است. عامل دوم هم عدم ورود سرمایه‌گذاران کشورهای اطراف خلیج‌فارس است.»

محیط‌زیست؛ هدف غیر منتظره تحریم‌ها

اما شاید غیرمنتظره‌ترین هدف تحریم‌های آمریکا در ایران حوزه محیط‌زیست باشد. ایکوآل تایمز در این رابطه در گزارشی نوشته بود: «ایران، منطقه‌ای در نزدیکی مدیترانه با اقلیم نیمه‌ مرطوب خزر، خانه یک تنوع زیستی غنی و پیچیده است، تنوع زیستی که شامل آخرین باقی‌مانده‌های یوزپلنگ آسیایی است و حالا با تاثیر ده‌ها سالی که آمریکا ایران را تحریم کرده، تلاش‌ها برای محافظت از این تنوع زیستی با مشکل روبرو شده.»

در واقع آنها هشدار دادند که تحریم‌های آمریکا می‌تواند منجر به نابودی بخشی از حیات وحش ایران شود: « حالا ۳ سال از این ماجرا گذشته و دانشمندان هشدار داده‌اند که خروج آمریکا از برجام به احتمال زیاد پیامدهای زیادی در حوزه حفاظت از تنوع زیستی ایران دارد. منزوی شدن دوباره ایران باعث شده تا دانشمندان ایرانی درخواست مستنثنی شدن این کشور از برخی تحریم‌ها را داشته باشند تا نیازهای لازم برای حفاظت از گونه‌های روبه انقراض موجود در ای کشور تامین شود.»

لیلا خلعتبری دانشجوی دکترا دانشگاه پورتو پرتغال که در حال مطالعه موضوع حفاظت یوزپلنگ آسیایی است در این رابطه به ایکوال تایکز گفته بود: « تحریم‌ها روی بودجه حفاظت از تنوع زیستی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مسئولان و متخصصان این حوزه بودجه کمتری داشته باشند.»

منبع: خبر آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها