پرتاب کودکان به هوا چه بلایی سرشان می‌آورد؟

به خاطر داشته باشید هرگز نوزاد خود را به شدت تکان ندهید، زیرا این کار می‌تواند موجب آسیب مغزی شدید شود و در بدترین حالت می‌تواند کشنده باشد.

پرتاب کودکان به هوا چه بلایی سرشان می‌آورد؟

پرتاب کردن کودکان به هوا کاری است که معمولا همه برای خنداندن کودکان انجام می دهند اما این کار عواقبی جبران ناپذیر دارد. هرگز کودکتان را به هوا پرتاب نکنید عواقب آن را در این مقاله مطالعه کنید.

پرتاب کودکان به هوا چه بلایی سرشان می آورد؟

هرگز نوزاد خود را شدید تکان ندهید

به خاطر داشته باشید هرگز نوزاد خود را به شدت تکان ندهید، زیرا این کار می تواند موجب آسیب مغزی شدید شود و در بدترین حالت می تواند کشنده باشد. افزون بر این، تکان دادن نوزاد می تواند موجب معلولیت های دائمی شود.

دلیل این که نباید نوزاد خود را هرگز با شدت تکان دهید این است که مغز وی بسیار آسیب پذیر است و عضلات گردن قدرتمند نیستند. در نتیجه، زمانی که جنبش های ناگهانی و شدید که توانایی کنترل آنها را ندارید، ایجاد می کنید، این شرایط می تواند موجب برخورد مغز نوزاد با دیواره های جمجمه شود که می تواند موجب پارگی رگ های خونی و جمع شدن خون در مغز شود. این شرایط می تواند موجب بروز آسیبی غیر قابل بازگشت شود و در بدترین حالت می تواند مرگ نوزاد را به همراه داشته باشد.

این سندرم به نام «سندرم تکان شدید نوزاد» شناخته می شود و به طور معمول کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. شرایطی که می توانند در نتیجه این حمله رخ دهند، شامل موارد زیر می شوند:

- ناتوانی های یادگیری و رفتاری

- تشنج

- آسیب مغزی

- فلج مغزی

- نابینایی

- فلج

- مرگ

چرا پرتاب کودکان به هوا خطرناک است؟

سندرم تکان شدید وقتی رخ می‌‌دهد که سر شیرخوار یا کودک به طور ناگهانی و به شدت تکان داده شود و یا سریعا به عقب و جلو پرتاب شود. حمل بد کودک روی پشت یا شانه، سوار کردن او روی اسب و چرخاندن به اطراف هم ممکن است موجب بروز این حالت شود.

از آنجایی که سر کودک نسبت به سایر قسمت‌های بدنش بزرگ‌تر است و دارای وزن بیشتری است و همچنین گردن او هم ضعیف است، وقتی کودک تکان داده شود و سر به سمت عقب و جلو پرتاب شود موجب حرکت مغز به سمت عقب و جلو درون جمجمه شده و این امر سبب خون‌مردگی و خون‌ریزی داخلی می‌‌شود که می‌‌تواند به آسیب به مغزمنجر شود. در مواردی حتی توصیه‌های ۷ گانه از آنجا که این سندرم در بچه‌های زیر یک‌سال و مخصوصا در ۶ ماه اول عمر بیشتر ایجاد می‌‌شود و در این دوران، بیشتر والدین هنوز نمی‌دانند دلیل گریه کودک چه می‌‌تواند باشد، رعایت توصیه‌های ۷گانه زیر در این دوران واجب‌تر است:
هر چه‌قدر هم که عصبانی هستید یادتان باشد که هرگز نباید کودک را شدید تکان بدهید.

هرگز کودک خود را به هوا پرتاب نکنید

در هنگام حرکت دادن کودک مراقب سر و گردن او باشید.

اگر کودکتان را برای مراقبت نزد کسی می‌‌گذارید، به او توضیح دهید که نباید کودک را به شدت تکان دهد.

نحوه مواجهه با گریه کودک را بیاموزید.

با مادرانی که در زمینه آرام‌سازی تجربه دارند، مشورت کنید.

هرگز کودکتان را نزد افراد بدخلق و بدرفتار و خشن نگذارید.

مرگ زندگی کودک را تهدید می‌‌کند. اگر عصبی هستید، سمت کودک نروید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها