در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛

وقتی خوابیدن زیر سقف آسمان، 25 هزارتومان تمام می‌شود/ معضل بام خوابی مساوی با حاشیه‌نشینی است

یک رفتار شناس با برشمردن تبعات بام خوابی تاکید کرد: در حال حاضر در منطقه 22، شهرک‌های اطراف آن و اطراف دریاچه خلیج فارس، کارگران بام خوابی را تجربه می‌کنند، مساله‌ای که به عنوان نقطه آغاز کانکس نشینی و حاشیه نشینی است.

وقتی خوابیدن زیر سقف آسمان، 25 هزارتومان تمام می‌شود/ معضل بام خوابی مساوی با حاشیه‌نشینی است

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، مساله بام خوابی در منطقه 22 شهرداری تهران ، چندی پیش رسانه‌ای شد، مساله‌ای که حتی شهردار تهران هم به آن ورود کرد و درباره آن اظهار نظر متفاوتی داشت. جالب است که بدانید بام خوابی تنها به منطقه 22 شهرداری تهران محدود نمی‌شود و اتفاقا این پدیده در مناطق 1 و 2 شهر تهران و در برج‌های نیم ساخته هم مشاهده شده است، همگام با بام خوابی اما معضل کانکس خوابی در پایتخت هم جدی شده است به حدی که یک رفتار شناس آن‌ها را با معضل گورخوابی مقایسه کرده است و معتقد است، بام خوابی نقطه آغاز کانکس خوابی است و در نهایت هم به حاشیه نشینی می‌رسد و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را افزایش دهد.

مجید ابهری ، در این باره به خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: بعد از شنیدن و عبور از معضل گورخواب‌ها، این بار مساله بام خواب‌ها و کانکس‌ خواب‌ها جدی شده است. افرادی که به علت نداشتن سرپناه ثابت و عدم توانایی پرداخت اجاره بها اقدام به بام خوابی و کانکس خوابی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی بام خوابی، کارگران شهرستانی هستند، ادامه داد: اگر بخواهم تمرکزم را روی مساله بام خوابی بگذارم باید بگویم، بام خوابی معمولا در مناطقی رخ می‌دهد که مجتمع‌های ساختمانی انبوه در آن نقاط به طور گسترده در دست ایجاد و تاسیس هستند و نیاز به کارگران نیمه ماهر و ساده برای پیشبرد ساختمان سازیشان دارند.

ابهری درباره تعدد این بام خواب‌ها در مناطق مختلف تهران تصریح کرد: در حال حاضر در منطقه 22 شهرداری تهران، شهرک‌های اطراف آن و اطراف دریاچه خلیج فارس و مناطق پیرامونی شهرک هشتگرد، کارگران بام خوابی را تجربه می‌کنند، مساله‌ای که به عنوان نقطه آغاز کانکس نشینی و حاشیه نشینی است.

وی درباره نحوه بام خواب شدن کارگران معتقد است: کارگرانی که به صورت مشارکتی توانایی پرداخت اجاره بها را ندارند و دوری از محل کار آن‌ها را مجبور به انتخاب مراکزی نزدیک به نقاط اشتغالشان می‌کند، این افراد عموما وادار به خوابیدن در برج‌ها و مجموعه‌های آپارتمانی و برج‌های نیمه تمام می‌شوند. بعضی از کارکنان این برج‌ها نیز از این محل در آمد حداکثر استفاده نموده و با فراهم کردن رخت خواب‌های مستعمل و کارتن یخچال تقریبا هم اندازه با قد یک انسان است شبانه از 10 هزار تومان تا 25 هزار تومان دریافت می‌کنند، البته این بخش ویژه برای کسانی است که درآمد بیشتری دارند.

ابهری درخصوص کرایه‌های بخش عادی در بام‌ها هم گفت: در بخش عادی کرایه‌ها 2 تا 5 هزارتومان است. این بخش عادی فقط برای خوابیدن است و هیچ امکانات دیگری ندارد. به طور مثال در هنگام بارش باران، آن‌هایی که در بخش ویژه خوابیدند می‌توانند به طبقات پایینی رفته و آنجا شب را صبح کنند اما در بخش عادی افراد اجازه این کار را ندارند. همچنین گفتنی است که افراد باید بالافاصله بعد از طلوع آفتاب جای خوابشان را ترک کنند.

وی اما درخصوص معضلاتی که میتواند به سبب این شیوه رفتار ایجاد شود، تصریح کرد: بیماری‌های پوستی، سرماخوردگی مزمن، بیماری‌های ویروسی حاصل بام خوابی است، لازم است شرکت‌ها و ساختمان‌ها برای کارگران فضایی مناسبتری در نظر بگیرند، زیرا این نحوه سکونت اگر اپیدمی شود احتمالا مانند گورخوابی می‌تواند به معضلی تبدیل شود که حاشیه نشینی را افزایش دهد و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی را هم افزایش دهد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    ای کسانی که ایمان آورده اید؛ این معضلات را دریابید.

  • رئیسی
    0

    کو گوش شنوا وچشم بینا مسئولین ما اینقدر پوستشون کلفته که حرف نه بخرجشون میره نه بهشون بر میخوره .این نیز بگذرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها