هدایت آب به داخل استخرهای پرورش ماهی به کاهش حجم سیلاب کمک کرد

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان استخوانی گلستان گفت: هدایت آب به داخل استخرهای پرورش ماهی به کاهش حجم سیلاب کمک کرد.

هدایت آب به داخل استخرهای پرورش ماهی به کاهش حجم سیلاب کمک کرد

مراد محمد شکیبا اظهار کرد: در پی سیل اخیر و با سرریز شدن رودخانه قره سو، این مرکز حجم زیادی از آب وارد شده به آببندان را به وسیله دستگاه های الکتروپمپ به داخل استخرها هدایت و از این طریق به کاهش حجم سیلاب کمک کرده است.

وی افزود: آببندان ذخیره آب سیجوال با مساحت حدود ۳۰ هکتار در مالکیت شرکت آب منطقه ای است و با هدف ذخیره آب، از طریق کانال خاکی ارتباطی (TR۱)، آب رودخانه قره سو را به آببندان مذکور هدایت می کند.

شکیبا با اشاره به اینکه شرکت امور آب منطقه ای در حال حاضر مشغول مرمت این آببندان است خاطر نشان کرد: شرکت امور آب منطقه ای در سال های ۹۶ و ۹۷ نسبت به مرمت و بهسازی آببندان اقدام کرده که در حال حاضر عملیات خاکبرداری و دیواره سازی آن نیمه کار مانده و دپوی خاک در وسط آببندان مشهود است.

وی تصریح کرد: ورودی آببندان از طریق سازه بتنی مجهز به دریچه تنظیم آب و ایستگاه پمپاژ (الکتروپمپ ها) در محل اتصال (TR۱) انجام می گیرد و جهت پرکردن حجم کامل آببندان از الکتروپمپ ها استفاده می شود که در حال حاضر جهت کاهش حجم سیلاب رودخانه قره سو، با شکافتن دیواره و لوله گذاری جنب ایستگاه پمپاژ، ورودی آب به آببندان افزایش یافته است.

شکیبا افزود: لوله خروجی آببندان طی عملیات دیواره سازی توسط شرکت آب منطقه ای مسدود شده و در حال حاضر جهت هدایت سیلاب به کانال اورکت حاجی از طریق شکافتن دیواره ضلع شمالی غربی انجام می گیرد.

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان استخوانی گلستان با بیان اینکه وقوع سیلاب باعت شد آببندان نیمه کاره که هنوز مرمت آن به پایان نرسیده، لبریز از آب شود، اظهار کرد: به علت تکمیل نشدن مراحل مرمت و بازسازی، این آببندان هنوز تحت اختیار شرکت آب منطقه ای است و شیلات هیچ اختیاری در مدیریت آن ندارد و لذا مسئولیت آن با شرکت آب منطقه ای استان است.

شکیبا در پایان گفت: علیرغم اینکه این آببندان در اختیار شرکت امور آب منطقه ای است اما مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان استخوانی گلستان، با تدابیر اندیشیده شده در زمینه استفاده از الکتروپمپ ها، حجم زیادی از این آب را به داخل استخرهای خود هدایت کرد و نقش موثری در سرازیر شدن کمتر سیلاب به سمت اراضی کشاورزی مجاور مرکز داشته است.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها