بوئینگ ۷۳۷ اتیوپی؛ خلبانان با وجود انجام همه دستورالعمل‌ها نتوانستند مانع سقوط شوند

حق نشر عکسJONATHAN DRUIONImage captionاین همان بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی اتیوپی است که یک ماه پیش سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند

بوئینگ ۷۳۷ اتیوپی؛ خلبانان با وجود انجام همه دستورالعمل‌ها نتوانستند مانع سقوط شوند

بر اساس اولین گزارش رسمی منتشر شده درباره حادثه سقوط بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اتیوپی، خلبانان این هواپیما "بارها" دستورالعمل‌های شرکت بوئینگ برای کنترل هواپیما را انجام دادند اما "موفق به کنترل هواپیما نشدند."

داگماویت موگس،‌ وزیر حمل و نقل اتیوپی، پنجشنبه ۴ آوریل،‌ ۱۵ فروردین در یک کنفرانس مطبوعاتی با تقدیر از خلبانان این پرواز گفت که "به عملکرد کاملا حرفه‌ای آنها افتخار می‌کند."

خانم موگس در یک بیانیه گفت: "بسیار مایه تاسف است که با وجود همه تلاش‌ها، خلبانان نتوانستند مانع پایین کشیده شدن دماغه هواپیما شوند و نتوانستند هواپیما را کنترل کنند."

در جزئیاتی که پیشتر از این حادثه منتشر شد اعلام شده بود که سیستم کنترل خودکار دماغه هواپیما به طور خودکار فعال شده و برخلاف خواست خلبان برای اوج گرفتن، دماغه هواپیما را به سمت زمین سوق داده است.

آخرین مکالمه خلبانان بوئینگ ۷۳۷ اتیوپی: 'به سمت بالا، به سمت بالا!'
بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی اتیوپی حدود ۶ دقیقه بعد از بلندشدن از باند فرودگاه آدیس آبابا سقوط کرد و کلیه ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.

این دومین حادثه سقوط یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در پنج ماه گذشته بوده است.

تحقیقات از شباهت فراوان میان این سانحه و سقوط مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ لاین ایر اندونزی حکایت دارد که ماه اکتبر گذشته موجب مرگ ۱۸۹ سرنشین آن شد.

آن پرواز هم تنها دقایقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در دریا سقوط کرد.

حق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionبقایای هواپیمای بوئینگ ۷۳۷؛‌ تمامی ۱۵۸ مسافر و خدمه پرواز کشته شدند
بر اساس اطلاعاتی که پیشتر درز کرده بود در آخرین مکالماتی که خلبان و کمک خلبان با هم داشته‌اند، یکی از دو خلبان می‌گوید: "(دماغه را) بکش بالا. بکش بالا"

این مکالمه تنها ثانیه‌هایی پس از بلندشدن هواپیما از روی زمین و در حالی که تنها ۱۳۷ متر با زمین فاصله داشت میان خلبان و کمکش رد و بدل شده است.


خطوط هوایی اتیوپی به تازگی این هواپیمای بوئینگ را خریده بود.

بوئینگ که به همراه ایرباس دو غول بزرگ صنعت تولید هواپیماهای مسافربری است، ظرف یک ماه گذشته با بحران شدید شهرت و اعتبار روبرو شده و این سانحه هوایی زمین‌گیر شدن همه بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس ۸ در سراسر جهان را در پی داشته است.

منبع: بی بی سی

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها