خبرفوری جزئیات بودجه 98 را بررسی می کند

تحریم های نفتی در بودجه امسال دیده نشده / کسری بودجه از رگ گردن نزدیکتر است

به نظر می رسد بودجه سال 98 که براساس بهای نفت بسته شده به طور کامل محقق نخواهد شد و قطعاً دولت با کسری شدید بودجه مواجه خواهد شد.

تحریم های نفتی در بودجه امسال دیده نشده / کسری بودجه از رگ گردن نزدیکتر است

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، در کشورهایی که اقتصاد آن وابسته به دولت است یکی از مهمترین مسایل بودجه ریزی مناسب است که در کشور ما در قالب لایحه بودجه هر ساله از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه می شود، متاسفانه سالهاست که در کشور شاهد کمبود بودجه از یک سو و از سوی دیگر ایجاد مشکلات شدید اقتصادی در معیشت زندگی مردم هستیم ، اگر بخواهیم مشکلات کشور را بطور واقعی حل کنیم، یک سر آن به بودجه دولت ربط پیدا می کند.
دولت فربه فعلی با کارایی و راندمان بسیار ضعیف و با هزینه های فراوان هنوز نتوانسته فضایی را برای رشد اقتصادی کشور و توزیع عادلانه ثروت به وجود آورد.

بنابراین بایستی در اولین گام با اصلاح بودجه دولت و کنترل نقدینگی و تثبیت نرخ ارز شرایط را حداقل برای منفی نشدن رشد کشور مهیا کرد، با غافل شدن از این موضوع، کسری بودجه دولت تبدیل به بدهی عظیم دیگری می شود و نقدینگی باز هم افزایش می یابد و این چرخه معیوب روزبه روز اقتصاد ایران را به دوران ریاضت اقتصادی هدایت می کند.

بودجه بعنوان برنامه‌ مالی دولتها، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد در همین راستا هدف اصلی نظام های بودجه ‌بندی، پاسخگویی و ارزیابی عملکرد دولتها است و اگر بخواهیم رفاه اجتماعی، سطح معیشت مردم و برعکس در خصوص مشکلات و معضلات جامعه، تورم و رکود و بیکاری و کوچکتر شدن سفر مردم درماههای پیش رو را بررسی کنیم و آیندۀ اقتصادی مردم و کشور را تا حدودی پیش بینی کنیم، حتماً باید به دخل و خرج دولت اشاره کرده و ابتدا بودجۀ سال جدید را واکاوی کنیم .

یکی از مواردی که در بودجه سال 98 توجه کافی نشده است اعمال تحریمهای گذشته و آینده است چرا که براساس تهدیدهای ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا که باعث خروج این کشور از برجام شد باز هم تحریمهای جدید در راه کشور ایران است و لذا عقل حکم می کند که حتی تهدیدات را به عنوان مشکلات در لایحه بودجه لحاظ کنیم ولی به نظر می رسد این مورد مغفول مانده است ، تحریمهای اِعمال شده موجب خواهند شد تا تحقق درآمدهای بودجه در سال 98 نیز دوباره زیر سوال برود و کسری بودجه در راه باشد.

در لایحه بودجه جدید کشور منابع ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی با رقمی بالغ بر ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی منتشر شده است که در مقایسه با بودجه سال 97 (۱۱۹۴ هزار میلیارد تومان) حدود 600 هزار میلیارد تومان حجیم تر شده و در بخش بودجه عمومی هم نسبت به بودجه عمومی سال 97 (حدود 424 هزار میلیارد تومان) بیش از 50 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که همین امروز خبر از صفر شدن خرید نفتی ایران از سوی سه کشور مهم که در گذشته از ایران خرید می کرده اند منتشر شده است و همچنین اِعمال مجدد تحریمهای همه جانبه، حجیم تر شدن بودجه به این میزان دور از دسترس به نظر می رسد.

در لایحه بودجه سال 98 در بخش درآمدهای نفتی بهای هر بشکه نفت 54 دلار در نظر گرفته شده که باتوجه به کاهش میزان صادرات نفت و نهایتاً کاهش قیمت نفت، به نظر می رسد بودجه سال 98 که براساس بهای نفت بسته شده به طور کامل محقق نخواهد شد و قطعاً دولت با کسری شدید بودجه مواجه خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در بودجه سال جدید باید مدنظر قرار داد بهای دلار دولتی است در بودجه 98 نرخ 5800 تومان برای هر دلار در نظر گرفته شده که باز هم با وجود نرخ پانزده هزار تومانی دلار در بازار آزاد نگه داشتن دستوری قیمت شرایط را سختتر خواهد کرد ، اگر این نرخ در مجلس تصویب شود بطور قطع بازار آزاد ارز از این قیمت متأثر خواهد شد و باز هم سیر صعودی را در پیش خواهد .

در لایحه بودجه جدید کشور منابع ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی با رقمی بالغ بر ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی منتشر شده است که در مقایسه با بودجه سال 97 (۱۱۹۴ هزار میلیارد تومان) حدود 600 هزار میلیارد تومان حجیم تر شده و در بخش بودجه عمومی هم نسبت به بودجه عمومی سال 97 (حدود 424 هزار میلیارد تومان) بیش از 50 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است

در بودجه 98 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است، بودجه عمرانی کشور نیز حدود 65 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به بودجه 97 چندان تغییری نکرده است.

بودجه نهاد ریاست جمهوری، شرکتهای دولتی، سازمان نقشه برداری، شورای رقابت و پژوهشکده مطالعات فناوری افزایش یافته است و در همین راستا دولت مقرر کرده تا جهت تأمین درآمدهای بودجه 98 ، هزینه خدمات عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی ده درصد، عوارض قبوض آب در سال جدید ۳۳ درصد، قیمت گازوییل ۲۰ درصد و درآمد حاصل از محل شماره گذاری و نقل وانتقال خودرو افزایش پیدا کند.

در بودجه پیشنهادی هزینه ‌های جاری دولت افزایش یافته است اما بودجه دفاعی کشور در سال ۹۸ مربوط به نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی در فصل «امور دفاعی» و «حفظ و نظم امنیت عمومی» 51 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که به نسبت سال ۹۷ در حدود 10 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

دولت در لایحه بودجه 98 برآورد کرده که حدود50 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق قرضه، برای خود تأمین مالی کند و از طرفی دیگر پیش بینی کرده تا حدود30 هزار میلیارد تومان هم بابت تسویه اصل و سود اوراقی که در سالهای قبل فروخته و امسال سررسید شده اند، پرداخت کند .

براساس این گزارش در لایحه بودجه 98 منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ‌ها مبلغی معادل 142 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این رقم در سال گذشته حدود 98 هزار میلیارد بود و به نظر می رسد افزایش ناگهانی این رقم با وجود اصرار دولت مبنی بر خروج پردرآمدها از یارانه کمی تعجب برانگیز است.

با تمام این توضیحات کسری بودجه در سال پیش رو دور از ذهن نیست ولی دولت با لحاظ منافع ملی به همراه صرفه جویی و انضباط مالی میتواند مشکل کسری بودجه سال 98 را به درستی حل کند و با اقدامات اساسی و زیربنایی موجب انضباط مالی و کاهش هزینه های جاری شود، با پرهیز از خام فروشی و حمایت واقعی از صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی میتوان تحریمها را بی اثر و رشد درآمدهای ارزی کشور را سرعت داد.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • --
    0

    این ملت چقدر بدبخت و فلک زده شده اند که یک خبرنگار در فضای مجازی برایش تحلیل و نسخه پیچی می کند . کسری بودجه مشکل امسال و پارسال نیست که شما برای ان قلم فرسایی می کنی . در ثانی طرح این نوع موضوعات تکراری و بدون نتیجه را با چه هدفی و به سفارش چه جریانی پیگیری می کنی ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها