مخالفت مجمع تشخیص با حذف «سود مرکب بانکی» از بودجه ۹۸ سیاسی نبود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دلایل مخالفت مجمع تشخیص و شورای نگهبان با حذف ربح مرکب در قالب بودجه ۹۸ سیاسی نبود خواستار ارائه طرحی دقیق و مستقل در این زمینه شد.

مخالفت مجمع تشخیص با حذف «سود مرکب بانکی» از بودجه ۹۸ سیاسی نبود

سید محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۸ مبنی بر حذف «ربح مرکب از از وام معوق بدهکاران بانکی»، گفت: طبق قوانین بانکی، وام گیرندگان باید اقساط تسهیلات خود را در سررسید بازپرداخت کنند و اگر فردی به هر دلیلی نتوانست بدهی خود را به بانک پرداخت کند یا به هر دلیلی از پرداخت بدهی خود به بانک استنکاف کرد، بانک یا وام را استمهال می‌کند که اصل وام بعلاوه سود به اضافه جریمه در تاریخ سررسید می‌شود و رقم وام جدید با نرخ جدید و برای سال‌های آتی تعیین می‌گردد یا مجدداً بانک با فرد بدهکار قرارداد بسته و بدهکار بانکی سود وام خود را می‌پردازد و مجدداً وام تقسیط می‌شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس ادامه داد: در این ساز و کار بدهکار بانکی مجدداً پولی دریافت نمی‌کند ولی خود به خود تسهیلاتی که برای بدهکار بانکی منظور می‌شود از وام اولیه بسیار بیشتر است.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگانی که بدهکار بانکی هستند و به دلایل شرایط اقتصادی اخیر نتوانستند وام‌های خود را بازپرداخت کنند، ساز و کاری را برای حذف ربح مرکب در قالب بودجه سال ۹۸ تدوین کرد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه در صورتی که بدهکاران بانکی بتوانند اصل و سود تسهیلات خود را بپردازند از پرداخت سود مرکب و جریمه‌های وجه التزام معاف می‌شوند.

حسینی با اشاره به مخالفت بانک‌ها با حذف ربح مرکب گفت: بانک‌ها اعلام می‌کنند زمانی که در سررسید، جریمه و سود وام‌ها حساب می‌شود در ترازنامه آنها به عنوان درآمد شناسایی می‌شود و اگر بخواهند اینها را کسر کنند باید سود و زیان‌های سال‌های گذشته را نیز اصلاح کنند که این امر برای آنها زیان ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: شورای نگهبان می‌گوید افرادی که تسهیلات خود را پس ندادند قابل شناسایی نیستند علاوه بر این کمیسیون تلفیق اعلام کرده بود که تسهیلات بدهکاران بانکی تا سقف ۵ میلیارد تومان شامل این قانون خواهد بود لذا شورای نگهبان این دو موضوع را تبعیض دانسته و با آن مخالفت کرد.

وی ادامه داد: بنده در این خصوص با آقای دری نجف آبادی صحبت کردم و ایشان نیز اعلام کردند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع به درستی تبیین نشده است و به هیچ وجه نگاه سیاسی به این موضوع وجود نداشته است.

عضو ناظر مجلس بر صندوق توسعه ملی گفت: شورای نگهبان نیز به هیچ عنوان مخالف با حذف سود مرکب نیست بلکه با برخی تبعیضات در اجرای این قانون مخالف است.

وی تاکید کرد: به نظر من در سال رونق تولید برای کمک به تولید کنندگان باید اقتصاددانان مجلس در قالب طرحی کامل با هماهنگی بانک‌ها مشکل ربح مرکب را حل کنند.

حسینی تصریح کرد: شورای نگهبان نیز قطعاً با رفع اشکالات موجود، این طرح را تأیید خواهد کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از این طرح حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: برخی دستپاچگی‌ها در کمیسیون تلفیق و همچنین برخی حذف و اضافه‌ها در صحن علنی مجلس موجب ایرادات شورای نگهبان به این بند از لایحه بودجه شد و به هیچ وجه مخالفت شورای نگهبان و مجمع با این بند، وجه سیاسی نداشت.

منبع: مهر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها