خبرفوری گزارش می‌دهد؛

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای وزارت بهداشت در سال ۹۸/ از استعفای قاضی زاده هاشمی تا بحران کمبود دارو

رفتن قاضی زاده هاشمی از کابینه روحانی شاید مهم‌ترین اتفاق بهداشتی سال ۹۷ باشد.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای وزارت بهداشت در سال ۹۸/ از استعفای قاضی زاده هاشمی تا بحران کمبود دارو

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ٬ احتمالا مهم‌ترین رویداد بهداشتی سال ۹۷ را بتوان تغییر وزیر بهداشت دانست. اتفاقی که بسیاری از رسانه‌ها از آن به عنوان رفتن شاگرد زرنگ دولت یاد کردند. شاگرد زرنگی که البته حواشی هم کم نداشت!

استعفای قاضی زاده هاشمی

الیاس حضرتی نخستین بار از استعفای قاضی زاده هاشمی پرده برداری کرد و اعلام کرد وزیر از اعتبار بخش درمانی رضایت ندارد. اندکی بعد از اظهار نظر حضرتی٬ تسنیم دست به کار شد و نوشت: وزیر بهداشت شنبه دو هفته پیش به دلیل بودجه سلامت برای سال ۹۸ به خصوص عدم تخصیص بودجه تصویب شده برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی، کتباً در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، استعفا داده ولی با گذشت حدود ۱۵ روز از استعفای وزیر بهداشت، حسن روحانی تاکنون در این باره پاسخی به نامه‌ی استعفای قاضی زاده هاشمی نداده است اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تلاش کرده که با وساطت، موضوع را حل کند اما وزیر بهداشت اصرار داشته که بودجه تامین دارو و تجهیزات پزشکی باید تامین شود. این در حالی بود که لایحه بودجه مجلس تازه یک هفته بود که به مجلس تقدیم شده بود و در آن حدود ۳۶ هزار میلیارد برای وزارت بهداشت بودجه تعیین شده است. اینها در حالی بود که سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به مبلغ بودجه سال ۹۸ واکنش نشان داده و اعلام کرده بود که رسانه‌ها دچار سوتفاهم شدند. او در نشست خبری اخیرا گفته است: در ابتدا باید یک سوءتفاهم را حل کنم و آن این است که برخی سایت‌ها نوشتند بودجه سال بعد وزارت بهداشت ٣۵هزار میلیارد تومان است، در صورتی که ٣۵هزار میلیارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌هاست که حقوق حدود ۴۶٠هزار نفر، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و ... را در برمی‌گیرد.

تمام این گفت‌وشنودها و واکنش‌ها در نهایت به رفتن قاضی زاده هاشمی از کابینه روحانی منتهی شد و این بار این سعید نمکی٬ معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور که اتفاقا به بودجه وزارت بهداشت هم واکنش زیادی نشان داده بود بر مسند وزارت بهداشت نشست.

نوسانات ارزی و کمبود دارو

خبر مهم دیگر سال ۹۷ اما به نوسانات ارزی مربوط است. همان چیزی که در نهایت به کمبود و گرانی بسیاری از داروها منجر شد. اتفاقی که وزیر بهداشت و سخنگو هم به آن واکنش نشان دادند و تحریم‌ها را در کمبود و گرانی داروها موثر دانستند. خبر فوری در همین راستا گزارش مردمی از داروخانه سیزده آبان و واکنش واقعی مردم به این کمبود داروها تهیه کرده بود.

حواشی سال ۹۷ کم نبودند

بد نیست در این فرصت کوتاه نیم نگاهی هم به حواشی سال ۹۷ که اتفاقا از منظر بهداشتی کم نبودند هم داشته باشیم. شاید پر لایک‌ترین آن در فضای مجازی به ماجرای فیزیوتراپی و شوخی قاضی زاده هاشمی مربوط باشد. ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که مردمی بابت گرانی فیزیوتراپی به وزیر بهداشت شکایت می‌کند و او هم در جواب می‌گوید: فیزیوتراپی چرا خودت بمال! این اتفاق مدتی به تیتر یک رسانه‌های مبتنی بر فضای مجازی تبدیل شد و کاربران زیادی با آن شوخی کردند.

دیگر حاشیه سال ۹۷ هم به پزشک شدن مهناز افشار باز می‌گردد، در پاییز امسال بود که مهناز افشار دارویی را برای ترک اعتیاد معرفی کرد و وزارت ارشاد بیانیه می‌دهد که این دارو کاربردی نیست و مرگبار است! افشار اما کوتاه نیامد و در پست دیگری در فضای مجازی نوشت سازمان‌های بهداشت جهانی این دارو را توصیه کردند و اینکه وزارت بهداشت ما این دارو را قبول ندارد به خودش مربوط است!

حواشی و اتفاقات غیر مترقبه کم نیستند، اتفاقاتی که می‌توانند در سال جدید بیش از پیش یقه وزارت بهداشت را بگیرند و حسابی برای این وزارتخانه دردسر درست کنند! باید دید سال ۹۸ چه حواشی دامن وزارت بهداشت را خواهد گرفت.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها