موانع چهارگانه اقتصاد ایران برای حمایت از تولید

یک اقتصاددان با بررسی راهکارهای حمایت از تولید ملی، موانع اصلی اقتصاد ایران را در این راستا در چهار محور اصلی مسائل بانکی، ارزی، مالیاتی و خصوصی‌سازی توصیف کرد.

موانع چهارگانه اقتصاد ایران برای حمایت از تولید

علی صادقی همدانی با بررسی راهکارهای حمایت از تولید در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، اظهار کرد: طبق آمار بانک جهانی، ایران به لحاظ شرایط مساعد کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور در جایگاه ۱۲۸ ام قرار دارد. این مساله حکایت از ضرورت بهبود شرایط کسب و کار در کشور برای حمایت از تولید دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در چهار محور اصلی بانکی، ارزی، مالیاتی و خصوصی‌سازی نیازمند اصلاحات اساسی است، ادامه داد: واقعیت این است که تولید در اقتصاد کشور با هزینه تأمین مالی بالایی مواجه است که ناشی از عدم کارآمدی نظام بانکی است و از این جهت نظام بانکی باید در راستای حمایت از تولید اصلاح شود.

او با بیان دخالت بانک مرکزی در نظام ارزی، اظهار کرد: نرخ ارز در بازار واقعی نیست و با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد، در نتیجه این فرایند تولیدکنندگان انگیزه خود را برای صادرات از دست می‌دهند. در عوض اگر بازار ارز از مداخلات دولت رها شود و قیمت ارز به صورت شناور تعیین شود، آنگاه تولیدکنندگان نسبت به تولید و صادرات انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.

صادقی همدانی با بیان اینکه نظام مالیاتی در قبال تولید انعطاف ندارد، ادامه داد: نظام مالیاتی کشور در شرایط رونق یا رکود اقتصادی یکسان عمل می‌کند در حالی که این یک ضعف است و نظام مالیاتی باید متناسب با شرایط مختلف اقتصادی، در پایه‌ها و نرخ‌های مالیاتی تجدیدنظر کند.

این اقتصاددان به خصوصی‌سازی به عنوان محور چهارم بحث خود اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد از اقتصاد کشور متعلق به بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی است و از این جهت دولت باید هرچه سریع‌تر نقش خود را در اقتصاد کمرنگ‌تر کرده و حوزه تولید را به بخش خصوصی واقعی بسپارد.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها