رباب بعنوان دومین اثر سراوان در فهرست میراث جهانی ثبت می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: به زودی رباب به عنوان دومین اثر سراوان به صورت مشترک با کشور افغانستان در فهرست میراث جهانی ثبت می شود.

رباب بعنوان دومین اثر سراوان در فهرست میراث جهانی ثبت می شود

صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان علیرضا جلالزایی روز یکشنبه در جشنواره نوروزی که با عنوان روز سراوان برگزار شد اظهار داشت: با تکمیل پرونده میراث معنوی رباب از خاستگاه حوزه تمدنی سراوان به زودی دومین اثر این شهرستان به صورت مشترک با کشور افغانستان در فهرست میراث جهانی به ثبت خواهد رسید.

وی افزود: کوره ساخت سفال کلپورگان نیز برای رفاه صنعتگران سفال مجددا ساماندهی و مرمت خواهد شد.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص ساز رباب گفت: این ساز یکی از سازهای کهن و قدیمی ایران است که از زمان های دور نواخته می شده.

نصیر احمد ملازهی بیان کرد: ساز رباب در بلوچستان از زمان های بسیار دور کاربرد داشته و برجسته ترین نوازنده های رباب در سراوان هستند.

وی افزود: به دلیل وجود سادات در سراوان سالهاست که در این منطقه نیمه شعبان حلقه های ذکر که عمدتا با ساز رباب همراه بوده، برگزار می شود.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: هنرمندان سراوان از لحاظ ساختاری تغییراتی در ساخت رباب ایجاد کردند و وسعت ساز را گسترش دادند که با ساز کنونی در افغانستان تفاوت هایی دارد.
وی گفت: البته پیشنهاد ساز قیچک را به عنوان ثبت جهانی به میراث فرهنگی دادیم اما میراث ساز رباب را انتخاب کرده است.

منبع: ایرنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها