ذخیره آب سد دوستی دو برابر شد

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره آب پشت سد دوستی در شمال این استان از بهمن ماه پارسال تاکنون با 140 میلیون مترمکعب افزایش به میزان دو برابر بیشتر شده است.

ذخیره آب سد دوستی دو برابر شد

به گزارش مشهد فوری ، رضا نوروززاده افزود: حجم ذخیره آب سد دوستی که 15 بهمن ماه پارسال 150 میلیون مترمکعب بود به حدود 300 میلیون مترمکعب رسیده و بر این اساس 32 درصد ظرفیت این سد مشترک بین ایران و ترکمنستان که در فاصله 200 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است هم اینک آب دارد.
وی مجموع توان ذخیره سازی سدهای بزرگ و در حال بهره برداری را در خراسان رضوی یک میلیارد و 512 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی است.
مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: با وجود بارشهای خوب بهاری هم اینک فقط 25 درصد ظرفیت سدهای استان آب دارد و 75 درصد آن خالی است.
وی گفت: در مجموع ذخایر کنونی آب پشت سدها در خراسان رضوی یک درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
نوروززاده همچنین حجم بارندگی در محدوده جغرافیایی سدهای خراسان رضوی را کمتر از دیگر مناطق این استان عنوان و بیان کرد: با این وجود هم اینک شرایط برای ذخیره آب در سدهای طرق، کارده، ارداک و دوستی به عنوان تامین کنندگان آب مشهد، فراهم است.
وی افزود: همچنین سطح آب برخی سدهای دارای حجم کمتر که منبع تامین کننده آب کشاورزی در خراسان رضوی هستند با هدف مهار سیلاب کاهش داده شده است.
مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سدهای غیرشرب 'یام و کمایستان' در سبزوار، سده در خواف، سد فریمان، چهچه و قره تیکان در کلات و نیز سد دولت آباد در چناران هم اینک در آستانه سرریز شدن هستند.
خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان است.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها