سیل بندهای دزفول ترمیم و مقاوم‌سازی شده‌اند/سد دز در ایمنی کامل

سرپرست فرمانداری دزفول گفت: در راستای مقابله با خسارات سیلاب احتمالی، سیل بندهای دزفول طی روزهای اخیر ترمیم و مقاوم شده و به مرحله پایداری رسیده‌اند.

سیل بندهای دزفول ترمیم و مقاوم‌سازی شده‌اند/سد دز در ایمنی کامل

محمد حیدری اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بروز سیلاب در مناطق حاشیه رودخانه‌های دز و کرخه، طی روزهای گذشته شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان با برگزاری جلسات مختلف، برنامه ریزی ها و تمهیدات متعددی در راستای رفع موانع و مشکلات برای مقابله با سیلاب احتمالی اتخاذ کرد.

وی افزود: خوشبختانه طی چند روز گذشته سیل بندهای دزفول با همکاری نیروهای سپاه، ارتش و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی ترمیم شده و به مرحله پایداری رسیده‌اند به گونه‌ای که در برابر دبی حال حاضر رودخانه که ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه است مقاومت می‌کنند، ضمن اینکه پیش بینی می‌شود این سیل بندها در برابر دبی تا ۲ هزار مترمکعب نیز مقاومت خود را حفظ کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول با اشاره به احتمال بروز خسارات در روستاهای پایین دست رودخانه دز، گفت: بازدیدهایی از روستاهای در معرض سیلاب شهرستان دزفول به ویژه در بخش مرکزی به عمل آمد که تمهیدات لازم اتخاذ و دستورات نیز صادر شد، از سویی شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای دزفول و تمامی دهیاری‌های مناطق در معرض سیلاب شهرستان در حالت آماده‌باش صد درصد هستند.

حیدری با بیان اینکه هوشیاری مردم و همت مسئولان ضامن موفقیت و مدیریت سیلاب پیش رو خواهد بود، گفت: در فضای مجازی شایعه‌هایی مبنی بر بروز مشکلاتی در سد دز منتشر شده که هیچکدام صحت ندارد و این سد با ایمنی کامل در حال فعالیت است بنابراین مدیریت سد دز و شورای هماهنگی مدیریت بحران دزفول و استان هیچ خبری مبنی بر ایجاد مشکل در سیستم ورودی و خروجی سد دز را تأیید نمی‌کنند.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی پرقدرت برای روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین، عنوان کرد: با توجه به قدرت سامانه بارشی پیش رو و همچنین حجم بالای رهاسازی آب رودخانه طبیعی است که طی این چند روز زحماتی نیز برای مردم به بار خواهد آمد اما قطعاً موقت خواهد بود و این امر با همیاری تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، نظامی و انتظامی با موفقیت پشت سر گذاشته خواهد شد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به حضور رئیس جمهور در خوزستان و بازدید از سدهای کرخه و دز، گفت: رئیس جمهور در جلسه مدیریت بحران استان تاکید داشت که دستگاه‌های اجرایی با تمام قوا در زمینه مقابله با حوادث ناشی از سیلاب ورود کنند.

حیدری اضافه کرد: رئیس جمهور همچنین قول‌هایی در راستای جبران خسارات سیلاب‌های گذشته استان و سیلاب آینده داد، بنابراین دستگاه‌های اجرایی با پشتوانه تعهد رئیس جمهور مبنی بر گشایش اعتبارات باقدرت بیشتری در صحنه باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در دزفول هیچ روستایی تاکنون تخلیه نشده و در روستای بنه عبدالنبی تنها جابجایی دام صورت گرفته، گفت: هر زمان احساس خطر رخ داد بدون تردید آمادگی لازم برای تخلیه روستاها و انتقال دام‌ها وجود دارد ضمن اینکه مکان‌های متعددی نیز برای این امر در نظر گرفته شده است.

حیدری در پایان از مردم خواست اخبار مربوط به سد دز و سیلاب را تنها از زبان منابع رسمی از جمله وی و مدیر سد دز و از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

بارش شدید باران در یک هفته اخیر موجب افزایش حجم آب ورودی سدهای کرخه و دز شده به گونه‌ای که زنگ خطر وقوع سیلاب عظیم طی هفته جاری برای برخی شهرهای استان خوزستان به ویژه شهرستان‌های حاشیه رودخانه دز و کرخه به صدا درآمده است.

بنا بر اعلام شرکت بهره برداری از منابع آب شمال خوزستان، دبی رودخانه دز به دلیل رها سازی آب پشت سد دز، در حال افزایش و اکنون ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه است.

اداره هواشناسی دزفول نیز اعلام کرده که سامانه بارشی پرقدرت اواخر روز شنبه وارد منطقه شده و اواخر روز دوشنبه خارج می‌شود.

ستاد مدیریت بحران دزفول از شهروندان و مسافران نوروزی خواسته که تا روز سه‌شنبه از حضور در مناطق کوهستانی مانند سردشت و شهیون و همچنین از استقرار و تردد در مناطق نزدیک به حریم رودخانه دز خودداری کنند.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها