هنگام وقوع سیل داخل خودرو پناه بگیریم؟

مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: هنگام جاری شدن سیلاب داخل خودرو محل مناسبی برای پناه گرفتن نیست.

هنگام وقوع سیل داخل خودرو پناه بگیریم؟

شاهین مظفری مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی از وقوع سیلاب‌های بهاری در تهران و دیگر استان‌های کشور لازم است شهروندان توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند و علاوه بر آن لازم است شهروندان به این نکته نیز توجه داشته باشند که از انجام هرگونه رفتار مخاطره آمیز در هنگام وقوع سیل پرهیز کنند.

مظفری با بیان اینکه هشدار‌های مربوط به زمان وقوع سیل بار‌ها اعلام شده گفت: هنگام وقوع سیل باید از استقرار در حاشیه رود‌ها و مسیل‌ها خودداری شود همچنین توصیه می‌شود که شهروندان از انجام تردد‌های غیرضروری نیز پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه شده شرایط جسمی افراد است، هنگام وقوع سیل افراد نباید توانایی خود را بیشتر از حد واقع تصور کرده و دست به رفتار‌های مخاطره آمیز بزنند. شهروندان باید توجه داشته باشند که قدرت سیل با توجه به موج آب بسیار بیشتر از آن چیزی است که با چشم دیده می‌شود و در واقع قدرت سیلاب فراتر از انتظار است به همین دلیل توصیه اکید به شهروندان این است که در هنگام وقوع سیل از نزدیک شدن به جریان آب حتی برای چند ثانیه و عکسبرداری و تصویر برداری از آن خودداری کنند.

مظفری افزود: شهروند خبرنگار‌ها در هنگام وقوع سیل کارآیی نداشته و در واقع جان خود را به خطر می‌اندازند.

مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه هنگام جاری شدن سیلاب داخل خودرو محل مناسبی برای پناه گرفتن نیست، گفت: سیل با ارتفاع کمتر از نیم متر می‌تواند خودرو را واژگون کند و سیلاب با ارتفاع کمتر از ۳۰ سانتی متر قابلیت جابجایی خودرو را دارد، ارتفاع سیلاب تا مچ پا نیز می‌تواند فرد را روی زمین بیاندازد؛ بنابراین هنگام جاری شدن سیلاب به هیچ عنوان نباید داخل خودرو پناه گرفت.

مظفری با بیان اینکه امدادرسانی و نجات افراد اقدامی است که باید از سوی افراد متخصص انجام شود گفت: در بسیاری از موارد افرادی که برای امدادرسانی و نجات وارد صحنه شدند خود نیز دچار حادثه شده و متاسفانه جان خود را از دست داده اند از این رو لازم است افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند از انجام اقدامات هیجان آمیز خودداری کنند.

وی به گل آلود بودن آب اشاره کرد و گفت: با توجه به گل آلود بودن آب گاهی افراد سطح خیابان یا مسیر را نمی‌بینند و به همین دلیل ممکن است هنگام راه رفتن در سیلاب به گودال‌ها یا جوی آب با عمق بیشتری سقوط کرده و دچار حادثه شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها