رصد سیارات همراه با مقارنه‌های زیبای آن را در آسمان فروردین مشاهده کنید

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: در نخستین روزهای آغازین سال نو هجری خورشیدی می‌توان سیارات منظومه شمسی را به صورت اجسام درخشان و زیبا در آسمان رصد کرد، ضمن اینکه مقارنه‌های بسیاری نیز در این شب‌ها قابل مشاهده است.

رصد سیارات همراه با مقارنه‌های زیبای آن را در آسمان فروردین مشاهده کنید

درباره مهمترین رویدادهای نجومی نخستین ماه سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی، اظهار کرد: لحظه سال تحویل مصادف با قرار گرفتن خورشید در نقطه اعتدال بهاری و آغاز سال نو هجری خورشیدی است. این رویداد در ساعت ۱:۲۸ بامداد پنج شنبه رخ داد.

وی رویدادهای اصلی نجومی این ماه را چندین مقارنه زیبا عنوان کرد و گفت: مقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین را می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

این پژوهشگر نجوم ادامه داد: نخستین مقارنه مربوط به "ماه" و "مشتری" در ساعت ۶:۳۸ سحرگاه هفتم فروردین رخ می‌دهد. در این رویداد دو جرم با فاصله ۱.۲ درجه از یکدیگر قرار می‌گیرند و فرصت خوبی است که علاقه‌مندان به مشاهده اجرام آسمانی بتوانند سیاره مشتری را با چشم ببینند.

مرادی توضیح داد: سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که در فاصله بسیار زیادی از زمین قرار گرفته است، اما به دلیل بزرگی و انعکاس بالای نور خورشید همواره جز اجرام درخشان در آسمان شب است.

وی افزود: جمعه نهم فروردین در ساعت ۶:۳۵،" ماه" و "زحل" با ۱.۵ درجه فاصله از یکدیگر در راستای هم قرار می‌گیرند و مقارنه دیگری رخ می‌دهد. زُحَل یا کیوان، پس از مشتری، دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است. زیبایی آسمان زحل به خاطر نوارهای روشن حلقه‌های اطراف آن و نیز به خاطر قمرهای زیادش است.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان رصد یک مقارنه زیباری دیگر را از جمله رویدادهای نجومی این ماه اعلام کرد و گفت: یکشنبه یازدهم فروردین مقارنه سیاره "مریخ" با "خوشه پروین" با حدود ۳.۳ درجه فاصله از یکدیگر در ساعت ۲۰:۱۱ قابل رؤیت است.

مرادی ادامه داد: خوشه پروین نام خوشه‌ای باز در صورت فلکی گاو است که به «هفت خواهران» نیز مشهور است. رصد این خوشه ستاره‌ای در آسمان دشوار نیست. به دلیل اینکه از چند ستاره تشکیل شده و همچون یک خوشه انگور یا علامت سوال در آسمان قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه سیاره مریخ یک جرم درخشان و قرمز رنگ در آسمان است، اظهار کرد: قرمز بودن این سیاره به دلیل رنگ خاک آن است که از آهن تشکیل شده و در اثر طوفان شدید در سطح این سیاره لایه‌های خاک در طبقات فوقانی جو قرار می‌گیرد و این سیاره قرمز مشاده می‌شود.

این پژوهشگر نجوم گفت: سه شنبه ۱۳ فرودین نیز شاهد مقارنه "ماه" و "زهره" در ساعت ۶:۲۹ سحرگاه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه پیدا کردن سیاره زهره در آسمان بسیار راحت است، تصریح کرد: زهره یا ناهید بعد از خورشید و ماه پور نورترین جرم آسمان است. این سیاره به دلیل داشتن ابرهای غلیظ در اطراف آن نور خورشید را به خوبی منعکس می‌کند و بسیار پرنور مشاهده می‌شود.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان مقارنه "عطارد" و "نپتون" را یک رویداد تخصصی نجومی معرفی کرد و افزود: این رویداد در روز ۱۴ فروردین با ۰.۴ درجه فاصله از یکدیگر در ساعت ۶:۲۰ سحرگاه با چشم مسلح قابل رؤیت است. عطارد نزدیک‌ترین و نپتون دورترین سیاره در منظومه خورشیدی هستند.

مرادی ادامه داد: سیاره عطارد را همواره در حوالی خورشید می‌توان دید. این سیاره ارتفاع زیادی در آسمان نمی‌گیرد و برای رصد آن باید بعد از غروب در سمت غرب یا قبل از طلوع در شرق در افق شرق به دنبال آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد :۱۵ فرودین هلال آخر ماه رجب ۱۴۴۰ هجری قمری با چشم مسلح قابل رصد است. هلال آخر ماه قبل از طلوع خورشید در مرکز و جنوب ایران در ساعت ۶:۴۹ سحرگاه در افق شرق پیش از طلوع قابل مشاهده است.

این عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در پایان افزود: در بیستم فروردین "ماه نیز "مریخ" و ستاره "دبران" در ساعت ۱۹:۵۴ در یک راستا قرار می‌گیرند. ۲۱ فروردین نیز مقارنه "زهره" و "نپتون" در ۵:۳۵ سحرگاه قابل رصد است.

منبع: ایسنا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها