اختلافات شدید در دولت ترامپ بر سر تمدید معافیت از تحریم‌های ایران

اعضای دولت ترامپ بر سر تمدید یا عدم تمدید معافیت از تحریم‌های نفت علیه ایران دچار اختلاف شدید شده‌اند.

اختلافات شدید در دولت ترامپ بر سر تمدید معافیت از تحریم‌های ایران

در آستانه نزدیک شدن به موعد تمدید معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفت ایران بین اعضای تیم امنیت ملی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تمدید یا عدم تمدید این معافیت‌ها اختلافات شدید وجود دارد.

شبکه خبری بلومبرگ نوشته عمده اختلافات بین شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست «جان بولتون» و دستگاه وزارت خارجه آمریکا به ریاست «مایک پامپئو» جریان دارد.

ترامپ که دست‌کم فعلاً خودش را از جرگه این مناقشات دور نگاه داشته، با اولویت‌های متعارضی در سیاست‌هایش در قبال ایران رو به رو است و بایستی به ارزیابی آنها بپردازد. او از یک طرف خواستار به اجرا در آمدن سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران است، اما از طرف دیگر با این واقعیت رو به است که محدود کردن فروش نفت ایران می‌تواند به بالا رفتن قیمت نفت و به تبع، افزایش قیمت سوخت در داخل آمریکا منجر شود.

بولتون و تیم او که از فشار حداکثری علیه ایران حمایت می‌کنند می‌‌گویند قیمت نفت همین حالا به اندازه کافی پایین هست. «لاری کادلو»، مشاور اقتصادی ر‌ئیس‌جمهور آمریکا در دیداری که روز دوشنبه بین ترامپ با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل انجام شد از همین دیدگاه حمایت کرد و طبق گزارش منابع بلومبرگ، مدعی شد که قطع معافیت‌ها اثری بر قیمت نفت نخواهد داشت.

به همین سبب بولتون و مقام‌های وزارت انرژی آمریکا می‌گویند دولت ترامپ بایستی وعده‌هایش را عملی کرده و صادرات نفت ایران را به صفر برساند. در مقابل، تیم پامپئو هشدار می‌دهند که قطع ناگهانی نفت ایران از بازار -نزدیک به ۱.۱ میلیون بشکه در روز- قیمت این محصول را بالا خواهد برد.

ترامپ بایستی تا اولین هفته ماه مه میلادی درباره صدور معافیت برای ۸ کشور شامل چین، هند، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، یونان، کره جنوبی و تایوان تصمیم‌گیری کند.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها