کشور‌هایی که با ایران مراوده نفتی دارند، به جای ارز کالای بُنجل می‌دهند/ ۱۹ هزار و۶۰۰ واردکننده در کشور وجود دارد/ واردات گندم و ذرت تنها به یک فرد واگذار شده است

ما در حوزه صادرات بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت صادرکننده داریم، اما کمتر از ۵۰۰ شرکت بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال صادرات داشته اند و صادرات یک میلیارد دلار تنها مختص کمتر از چند شرکت است.

کشور‌هایی که با ایران مراوده نفتی دارند، به جای ارز کالای بُنجل می‌دهند/ ۱۹ هزار و۶۰۰ واردکننده در کشور وجود دارد/ واردات گندم و ذرت تنها به یک فرد واگذار شده است

به گزارش خبر فوری ، سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی این بوده که اکنون ارز داخل کشور را به عناوین مختلف برای واردات کالاهایی که غیر ضرور بوده از کشور خارج می شود و از سوی دیگر اگر بتوان به دلیل تحریم های ناجوانمردانه نفتی صادر کرد نمی‌توان ارز را وارد کشور کرد.
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که با ایران مراوده نفتی دارند، به جای ارز کالای بُنجل و نامناسب در ازای پول نفت می دهند، ادامه داد: تمام این موارد سبب شده ارزش پول ملی کشور کاهش یابد و اگر دولت به دنبال این بوده که ارزش پول ملی افزایش یابد، باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخل را عملیاتی کند، نه اینکه تعرفه این کالاها را افزایش دهد.

موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خوراک دام و طیور به موقع به دامداران و مرغداران ارائه نمی‌شود، افزود: این موضوع سبب افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ شده و متاسفانه واردات برخی از کالاهای اساسی و اقلامی چون گندم و ذرت که می‌تواند در سفره مردم نقش آفرین باشد دست مافیا بوده یعنی تنها یک نفر می تواند گندم یا ذرت به کشور وارد کند که این موضوع سبب شده فشارها بیشتر شود. اگر به موقع خوراک دام را به دامدار رسانده بودند، محال بود که بسیاری از دامداران که دام خود را بفروشند، اما متاسفانه ده ها دامدار، دام خود را با قیمت پایین فروخته اند و خریداران نیز دام ها را به صورت قاچاق از کشور خارج کرده اند و در حال حاضر همان دامدار باید به پیشه دامداری خود ادامه دهد، اما نمی‌تواند حتی یک چهارم از میزان دام گذشته را به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها خریداری کند.

۱۹ هزار و۶۰۰ واردکننده در کشور وجود دارد
این در حالی است که محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ارزبری ۵۰ میلیون دلار برای واردات مربا کجا بکار رفته است؟ افزود: به طور قطع تاکنون در مغازه‌ها اعلام نیازی درباره مربای خارجی نبوده است، بنابراین ردیف واردات مربا مربوط به نوعی ژله خاص بوده که برای تولید شکلات استفاده شده است و در زمینه سنگ پا نیز باید بگویم بخش خصوصی از ارز خود برای واردات این محصول استفاده کرده و این سوال ایجاد می‌شود که ما هنوز در اقتصاد به سطحی از رقابت پذیری نرسیده ایم؟
وی در خصوص رقابت برند‌های ابرانی در بازار‌های جهانی، تصریح کرد: ما در حوزه صادرات بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت صادرکننده داریم، اما کمتر از ۵۰۰ شرکت بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال صادرات داشته اند و صادرات یک میلیارد دلار تنها مختص کمتر از چند شرکت است.
سرپرست سازمان توسعه و تجارت اظهار کرد: ۱۹ هزار ۶۰۰ واردکننده در کشور داریم که تعداد اندکی از آن‌ها بالای ۱۰ میلیون دلار واردات داشته اند؛ بنابراین تا زمانی که در داخل دلواپسیم که یک لیوان یا آب معدنی توان رقابت با محصول خارجی دارد یا خیر؟ یعنی برنامه‌ای برای برونزا کردن اقتصاد نداشته ایم و متناسب این هدف بدرستی منابع را تخصیص نداده ایم.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پ نه پ
    0

    بيايند بدهند به من وتو واقا زاده ها چكار كنند اصلا فكر در اين مورد كردي اول فكر كن وبعد حرف بزن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها