رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرفوری:

افزایش ارزش پول ملی چگونه انجام می‌شود/ افزایش هفتاد درصدی بهای کالاهای اساسی در سال ۹۷ / بازار رها شده است

اولویت اصلی کشور باید تقویت ارزش پول ملی باشد چرا که آثار تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی بزرگترین تاثیر را در اقتصاد ایران داشته است و این خود برای مردم هزینه زاست و معیشت آنها را تحت تاثیر قرار داده است .

افزایش ارزش پول ملی چگونه انجام می‌شود/ افزایش هفتاد درصدی بهای کالاهای اساسی در سال ۹۷ / بازار رها شده است

محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در مورد وضعیت معیشتی و قدرت خرید مردم گفت: متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است ُولی ما دو اقدام مهم می توانیم در این بخش انجام دهیم اولین اقدام ما این است که ارزش پول ملی خود را تقویت کنیم.

وی افزود: مهم ترین یا به عبارتی اولویت اصلی کشور، دولت و نظام باید تقویت ارزش پول ملی باشد ، چرا که آثار تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی بزرگترین تاثیر را در اقتصاد ایران داشته است و هر چند سال یکبار این هم این موضوع تکرار میشود که این خود برای مردم هزینه زاست و معیشت آنها را تحت تاثیر قرار داده است .

این نماینده مجلس شورای اسلامی بهترین کمک به مردم را در جهت افزایش قدرت خرید افزایش ارزش پول ملی عنوان کرد و گفت: با کمک به ارتقاء ارزش پول ملی آثار تورمی خود به خود کاهش پیدا می کند و لذا این اقدامات قدرت خرید مردم را افزایش و وضعیت معیشتی را بهتر می کند.

وی با اشاره به اقدامات لازم در حوزه تقویت ارزش پول ملی گفت: در این مورد محورهای مهمی باید مدنظر قرار گیرد، عوامل ایجاد شوک ارزی مهم ترین دلیل حضور حجم نقدی در اقتصاد و کشور است که فارغ از مسائل تحریم‌ها به اقتصاد کشور ضربه می زند و شرایط حادی را ایجاد می‌کند؛ از مولفه‌های اثرگذار در حوزه نقدینگی کاهش نرخ سود سپرده ها و اضافه برداشت از منابع است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: هرچقدر نرخ سود سپرده در کشور کاهش پیدا کند، باعث می‌شود بهای تمام شده پول و نرخ وامهای بانکی هم کاهش پیدا کند که این امر کاملا برای بنگاه‌های اقتصادی و مردم مفید است و حجم نقدینگی در اقتصاد هم اتوماتیک وار با نرخ سود سپرده افزایش پیدا می کند .

وی ادامه داد: موضوع بعدی حذف اضافه برداشت های تمام بانکها اعم از خصوصی و دولتی است، همچنین که خود دولت به روش های مختلف متاسفانه اضافه برداشت را انجام می‌دهد، لذا هرچقدر برداشت های بازاری فزاینده پولی ایجاد میکند اثر بسیار منفی در حجم نقدینگی هم می گذارد.

پور ابراهیمی افزود: این ها نمونه هایی ازاقداماتی است که اگر بخواهیم ارزش پولی کشور را تقویت کنیم باید انجام دهیم ولی طبیعتا باید به شکلی این حوزه را مدیریت کنیم تا دلایل ایجاد شوک ارزی در اقتصاد کشور را رفع کرده تا بتوانیم شاهد یک ثبات باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین رویکردی که در افزایش قدرت خرید مردم مهم است افزایش ارزش پول ملی است از طرفی سیاست های نظارتی هم باید انجام شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وضعیت فعلی بازار کشور را رها شده دانست و افزود: الان بازار ما تا حدی رها شده است موضوع عدم نظارت متاسفانه کاملا موجود است .از طرفی سازمان حمایت تقریبا در ماموریت های خود نتوانسته به خوبی عمل کند از طرف دیگر سازمان تعزیرات هم درگیر موضوعاتی در جهت انطباق با ساختارهای جدید است، لذا در حوزه نظارتی حتما انتقاد به دولت وارد است.

وی ادامه داد: با وجود عدم تغییر بهای ارز حتی کالاهای اساسی که هیچ ربطی به ارز ندارد افزایش قیمت داشتند و طبق آمار ما در کمیسیون اقتصادی که با حضور وزیر صنعت بوده است شاهد افزایش هفتاد درصدی قیمت کالاهای اساسی هستیم.

پور ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: این نگرانی جدی وجود دارد که قدرت خرید مردم با کاهش ارزش پول ملی کمتر شود لذا احتیاج به مدیریت صحیح داریم، ان شاء الله در این بخش بتوانیم با کمک و نظارت دولت در سال ۹۸ این مسیر را هموار کنیم.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • حسن ازساوجبلاغ
    0

    شاید میوه وتره بار جزو کالاهای اساسی نباشد اما تصورمیکنم درشبهای عید این دسته ازکالاها ازاساسی ترین ملزومات سفره عیدبوده است که صرفنظراز موضوع آجیل وخشکبارکه توسط اغلب مردم قشرمتوسط به پایین تحریم شد ودرسفره های عیدمشاهده نمیشد،بیش از700درصد(نه 70درصد) افزایش قیمت داشت ومتاسفانه سیستمهای نظارتی همچون سازمان بازرسی ونظارت وزارت صمت و...کوچکترین واکنشی نداشته اند. فی المثال،خیارگلخانه ای ازکیلویی25.000ریال به یکباره درواپسین روزهای سال97 به قیمت150.000ریال رسید که درتاریخ خیار بیسابقه است

  • حسن
    0

    ببینیم چه میکنید .حرف زدن خرجی ندارد

  • مردم
    0

    اينها بخاطر رضايت ملكه انگليس ارزش پول ملي را اوردند پايين

  • میداد
    0

    نظری که منتشر نمی کنید به چه دردی میخوره.واقعا خجالت آوره.شما هم هم پیاله مسوولین دزد و اختلاسگر هستید .وجدان چیز خوبیه که فراموش شده...

  • بنده خدا
    0

    ارزش پول ملی وقتی تقویت می شود که ؛ نظامیان پاشونو از دو مقوله سیاست و اقتصاد در ایران بیرون بکشند مدامی که اینگونه باشد ( طی 40 سال گذشته ) ارزش پول ملی در مقابل همه ارز های دنیا( حتی ارز فقیر ترین کشورها ) سیر نزولی خواهد داشت و مردم کشور هر روز فقیرتر می شوند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها