کم‌آبی باید موضوع مشترک ملی شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: کم آبی باید به موضوع مشترک ملی تبدیل شود و نگاه به آب به عنوان محصول ارزشمند ملی نهادینه شود.

کم‌آبی باید موضوع مشترک ملی شود

قاسم تقی‌زاده خامسی در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت روز جهانی آب نوشت "دوم فروردین‌ماه به عنوان روز جهانی آب نامگذاری شده است تا با گرامیداشت آن به همه انسان‌ها یادآوری شود که سهولت دسترسی به مایه حیات در همه جای زمین یکسان نیست و ساکنین برخی از نقاط کره خاکی هر روز تشنه‌تر می‌شوند.

امروز حدود دو میلیارد انسان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و دسترسی به آب مورد نیاز در مزرعه یا کارخانه، مسأله اول زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیاست و اشتغال‌زایی و تولید به طور مستقیم و غیر مستقیم با منابع آبی ارتباط دارد و از هر چهار شغل در دنیا، سه شغل به آب وابسته است.

در ایران خشک و نیمه خشک امروز که کمبود آب بیشتر از پیش به واقعیت نزدیک می‌شود، این مسئله به ویژه در کشاورزی و صنعت که به طور عمده به آب وابسته هستند بیشتر نمایان است و تأکید بر این اصل که "رونق تولید" ملی بر مصرف صحیح آب استوار است اغراق آمیز نیست.

"رونق تولید" ملی بدون نگاه خردمندانه به آب بدست نمی‌آید که آن نیز از طریق حفاظت و استفاده بهینه از منابع محدود متعارف و فعالیت برای تولید آب غیر متعارف بدست می‌آید. خدا را شاکریم که سال جدید را با بارندگی‌های کم سابقه شروع کردیم و فرصت خوبی فراهم است که نقاط ضعف را در سال‌های ترسالی برای روزهای خشک شناسایی کنیم. شکوائیه اما از آن‌هایی است که درختان جنگل را به یغما بردند و با نابودی مراتع و خانه سازی در اراضی کشاورزی مسبب اصلی تخریب و ویرانی کاشانه و زراعت کشاورزان بر اثر سیلاب‌ها هستند.

شعار امسال روز جهانی آب، " آب برای همه" است و ما نیز در مجموعه وزارت نیرو قطعاً تلاش‌مان در راستای محقق سازی این حق انسانی هم میهنانمان خواهد بود. کم آبی باید به موضوع مشترک ملی تبدیل شود و نگاه به آب به عنوان کالای ارزشمند ملی نهادینه شود.

روز جهانی آب بهانه‌ای است برای اطلاع رسانی و استفاده بهینه از رسانه جهت مشارکت مردم، تا در مورد فقر آبی بیشتر بدانند، نقش آفرینی کنند و اثر بخش باشند".

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    عادت کرده ایم همیشه از ناداری حرف بزنیم . داردمملکت را سیلاب می برد می گوییم کم آبی جدی است . چرا نمی گویید در نگهداری و حفظ این آبها چه کرده اید . دولت یاد گرفته وقتی اتفاق افتاد بگوید جبران خسارت می کنیم. دولت باید به جای صدقه دادن قبل از حادثه به فکر اقدام باشد . این یعنی مدیریت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها