رشد قیمت مسکن متوقف شد

گزارش تازه وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد تا پایان بهمن ماه ۹۷ تعداد معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۱.۶ درصدی داشته و در عین حال، رشد قیمت نسبت به دی ماه بسیار اندک بوده است.

رشد قیمت مسکن متوقف شد

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی تحولات بازار مسکن در بهمن ماه ۹۷ را منتشر کرد که بر اساس این گزارش، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در بهمن ماه، ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۲.۱۰ درصد و نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۸۶.۲ درصد رشد داشته است.

این گزارش می‌افزاید: رشد قیمت مسکن در پایتخت از ابتدای سال ۹۶ آغاز شد و در نیمه دوم سال گذشته این افزایش، شدت یافت اما از اردیبهشت سال جاری روند صعودی قیمت مسکن شتاب گرفت به طوری که این شاخص ماهانه ۷ تا ۸ درصد رشد داشت و بالاترین نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در سال جاری به مرداد ماه با نرخ ۹.۳ درصد اختصاص یافت.

بنا بر آنچه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن اعلام کرده است، روند رشد ماهانه قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۷ روند کاهشی در پیش گرفت به گونه‌ای که در دی ماه نسبت به ماه قبل از آن (آذر) ۱.۵ و در بهمن ماه نسبت به دی ماه امسال ۲.۹ درصد رشد داشت.

همچنین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است رشد نقطه به نقطه قیمت واحد مسکونی در تهران در ماه‌های دی و بهمن (نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته) به ترتیب ۹۰ و ۸۶.۲ درصد بوده است.

مقایسه افزایش قیمت با تعداد معاملات نشان می‌دهد علی‌رغم افزایش جهشی قیمت مسکن، تعداد معاملات افت داشته و در نیمه دوم سال جاری روند کاهشی معاملات مسکن، قابل ملاحظه بوده است به گونه‌ای که تعداد معاملات در ۱۱ ماه نخست سال ۹۷ نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته ۳۱.۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین در بهمن ماه امسال منطقه ۱ تهران با میانگین قیمت ۲۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، بالاترین میانگین قیمتی در تهران را به خود اختصاص داد و کمترین نرخ این شاخص به منطقه ۱۸ با متری ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان اختصاص یافته است.

علاوه بر این، واحدهای با سن بنای کمتر از ۵ سال با میانگین قیمتی ۱۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان گران‌ترین واحدهای معامله شده بود و واحدهای مسکونی با سن ۱۶ تا ۲۰ سال با متوسط قیمت ۸ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان ارزان‌ترین واحدهای خرید و فروش شده در ماه‌های گذشته بوده است.

در بهمن امسال ۹۵۳۱ فقره مبایعه‌نامه به امضا رسید که نسبت به دی ماه، رشد ۳۸.۸ درصدی داشت ولی نسبت به بهمن ماه سال گذشته رشد ۴۹- درصد را تجربه کرده است. با این حال منطقه ۵ تهران با ۱۱۷۹ فقره معامله مسکن، بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داد و کمترین تعداد معاملات نیز به منطقه ۱۹ با ۶۰ فقره معامله اختصاص یافته است. به این ترتیب منطقه ۵ تهران به تنهایی ۴۶.۷ درصد کل معاملات مسکن انجام شده در بهمن ماه را به خود اختصاص داد.

بنا بر آنچه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، پرطرفدارترین واحدهای مسکونی در ماه گذشته به واحدهای با سن کمتر از ۵ سال با ۳۹.۱ درصد و کم‌طرفدارترین واحدها نیز خانه‌های زیر ۲۰ سال بود که سهم معاملات این واحدها از بازار مسکن در ماه گذشته ۱۱.۳ درصد بود. به طور کلی ۵۷.۸ درصد از معاملات واحدهای مسکونی به خانه‌های زیر ۱۰ سال تعلق داشته است.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • رضا
    0

    نه بابا پس می خواستید رشد متوقف نشه . مردم عزیز لطفا همان کاری رو که با نخریدن آجیل انجام دادید با نخریدن مسکن و مابقی لوازم انجام دهید . مطمئن باشید این قیمت فعلی مسکن در توان خرید اغلب افراد جامعه نمی باشد .

    نظرات شما -
    • reza2
      0

      درود بر تو رضای عزیز و فهمیده تحریم خرید مسکن رو شروع کنید تا زالو صفتها مجبور به تسلیم بشن ملت کمی عاقل باشن نخرید تا بگندد نخرید تا ارزان شود یک فرمول ساده که همیشه جواب میده

  • فاطمه حسینی
    0

    باسلام خواهش میکنم بفکر آنها که خود سرپرست هستند بکنید ما در شهرستان زندگی می‌کنیم وقیمت اینجا از تهران گران‌تر است وهیچ قانونی ندارد 5سال ساخت با20سال ساخت مثل هم است با آسانسور متری 100 تومان گران‌تر است که این عادلانه میباشد لطفا رسیدگی بفرمایید تاماهم زیرسایه دولت جمهوری اسلامی وشما صاحب خانه شویم. سبزوار

  • عباس
    0

    خداروشکرفقط

  • محمد
    0

    سلام و دورود بر همگی بیاید باهم برای هم ،با نخریدن مسکن گران قیمت،و کلیه لوازم از زالوصفتهای جامعه به هم کمک کنیم.یاعلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها