بودجه کشورهای اروپایی صرف چه اموری می‌شود؟

بیشترین سهم مخارج از بودجه کشورهای اروپایی مربوط به هزینه‌های حمایتی اجتماعی و هزینه‌های بهداشت و درمان است.

بودجه کشورهای اروپایی صرف چه اموری می‌شود؟

تا پایان سال ۲۰۱۷ حدود ۴۵.۸ درصد از حجم تولیدات ناخالص داخلی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا صرف مخارج دولتی شده که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ کاهشی ۳.۱ درصدی یافته است. در بین مخارج دولتی، هزینه‌های حمایتی اجتماعی بیشترین سهم را داشته است و ۱۸.۸ درصد از کل تولیدات ناخالص داخلی اتحادیه اروپا صرف آن شده است.

پس از این بخش، هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان با ۷ درصد، خدمات عمومی دولتی با ۵.۸ درصد، آموزش با ۴.۶ درصد، امور اقتصادی با ۴ درصد، امنیت عمومی با ۱.۷ درصد، مسائل دفاعی با ۱.۳ درصد، فرهنگ با ۱.۱ درصد، حمایت از محیط زیست با ۰.۸ درصد و مسکن با ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی قرار دارند.

مخارج حمایتی اجتماعی در فنلاند بیش‌تر از هر کشور دیگری بوده به گونه‌ای که ۲۴.۹ درصد از تولیدات ناخالص داخلی این کشور به این موضوع تخصیص داده شده است. پس از فنلاند، فرانسه، دانمارک، ایتالیا و اتریش همگی از جمله کشورهایی بوده‌اند که بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به این حمایت‌ها تخصیص داده‌اند.

از سوی دیگر ایرلند با تخصیص ۹.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود به هزینه‌های حمایتی اجتماعی، کمترین نسبت را دربین کشورهای عضو داشته است و پس از این کشور، لیتوانی، مالت، لتونی، رومانی و جمهوری چک قرار دارند.

بیشترین بودجه بخش سلامت مربوط به دانمارک با ۸.۴ درصد از تولیدات ناخالص داخلی است و پس از این کشور، اتریش با ۸.۲ درصد و فرانسه با ۸ درصد قرار دارند. بیشترین مخارج دولتی مربوط به یونان با ۸.۳ درصد و ایتالیا با ۸.۲ درصد است.

لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۸ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها