معدن انگوران رکورد تولید خود را شکست

طبق اعلام مدیرعامل مجتمع سرب و روی انگوران، همانطور که پیش‌بینی می‌شد در پایان سال رکورد تولید مواد معدنی در این مجتمع شکسته شد.

معدن انگوران رکورد تولید خود را شکست

اوایل امسال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از فعالیت ۵۱ واحد تولید شمش روی و هفت واحد فرآوری در لیست سهمیه‌بندی مواد معدنی معدن انگوران خبر داد و گفت که این تعداد ۵۱ واحد استانی با ظرفیت ۲۷۵ هزار تن و ۷ واحد فرآوری در استان با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در لیست سهمیه‌بندی مواد معدنی این معدن قرار دارند و ظرفیت کل این واحدها بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره بالغ بر ۲۹۸ هزار تن است. همچنین سهمیه اختصاص یافته برای واحدهای شمش روی حداکثر ۳۰ درصد و برای واحدهای فلوتاسیون ۱۷ درصد است که این امر حاکی از آن است که معدن انگوران به تنهایی جوابگوی ظرفیت‌های موجود در استان و کشور نیست و در این زمینه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

حال پس از گذشت چند ماه، امید فلاح- مدیرعامل مجتمع سرب و روی انگوران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش زیرزمینی انگوران هم اکنون در مراحل پایانی تجهیز کارگاه قرار دارد. و فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز خواهد کرد. همچنین با پیش‌بینی تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن ماده معدنی سولفوره و با اشتغال به کار حدود ۳۲۰ نفر، از ابتدای سال ۱۳۹۸ به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی با بیان این که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان بهمن ماه سال جاری همزمان با تجهیز کارگاه، حدود ۵۷ هزار تن ماده معدنی در این بخش استخراج و حدود ۵۲ هزار تن نیز فروخته شده است، گفت: در ۱۱ ماه امسال بیش از ۹۵۴ هزار تن ماده معدنی از این بخش استخراج شده که با توجه به برنامه از پیش تعیین شده شاهد رشد ۱۲ درصدی بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رکورد تولید ماده معدنی در این مجتمع (در طول یک سال کاری) شکسته شود و بیش از یک میلیون تن ماده معدنی استخراج و تحویل واحدهای فرآوری شود.

مدیرعامل مجتمع سرب و روی انگوران تصریح کرد: در بخش فروش و ارسال ماده معدنی نیز تا پایان بهمن ۱۳۹۷ بیش از ۶۲۹ هزار تن ماده معدنی به شرکت‌های خریدار خاک طبق سهمیه بندی ارسال شده است.

فلاح اظهار کرد: این بخش با عیار منحصر به فرد و ذخیره قابل بهره برداری یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن سولفوره و کربنات است که به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی غرب آسیا محسوب می‌شود. با راه‌اندازی این معدن، سالانه ۱۲۰ هزار تن ماده معدنی تولید خواهد شد. مواد معدنی تولیدی این معدن برای ۱۱۰ واحد تولیدی کشور ارسال خواهد شد و درنتیجه جایگزین واردات ترکیه خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع سرب و روی انگوران در آخر تصریح کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان روی کشور، عیار پایین ماده معدنی مصرفی است و با بهره برداری از این معدن، بیش از ۸۰ درصد مشکلات تولیدکنندگان این صنعت رفع خواهد شد. همچنین این معدن عناصر مزاحم کمتری دارد و به راحتی می‌توان آن را به شمش تبدیل کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها