نقش موثر مرزنشینان در اشتغال و صادرات

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت:تعاونی‌های مرزنشینان نقش مؤثری در اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت دارند و باید از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای آنها در شرایط موجود استفاده کرد.

نقش موثر مرزنشینان در اشتغال و صادرات

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت:تعاونی‌های مرزنشینان نقش مؤثری در اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت دارند و باید از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای آنها در شرایط موجود استفاده کرد.

یاسر فیضی در گفت‌وگو با ایسنا، ابراز امیدواری کرد: تعاونی‌های مرزنشینان با توجه به پتانسیل بالای اجتماعی، اقتصادی و امنیتی به جایگاه واقعی خود دست یابند.

وی با اشاره به افزایش ۷ قلم کالای جدید به لیست اقلام وارداتی مرزنشینان گفت: این اقدام به دنبال مصوبه ۹۷.۱۱.۲۴ هیأت دولت صورت گرفت و اقلام وارداتی ما قبل از این مصوبه ۴۱ قلم بود که با افزوده شدن آنها به ۴۸ قلم رسید.

فیضی هندوانه،لاستیک سبک و سنگین، لوازم یدکی خودروهای سنگین، قطعات منفصله خودرو (CKD)، اجزا و قطعات دستگاه‌های ماشین آلات اداری کپی و تکثیر،باتری فرسوده و دام زنده را از جمله اقلام مذکور عنوان کرد و گفت: دام زنده بیشتر از دو نقطه مرزی خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به داخل کشور می‌آید.

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران با اشاره به نقش و اهمیت وجود مرزنشینان برای کشور، گفت: قانونگذار در زمان تشکیل و تأسیس تعاونی‌ها به جهت تأمین نیاز و تقویت معیشت مردم مناطق مرزی و برخورداری از امکانات رفاهی و اقتصادی، مجوز تأسیس تعاونی‌های مرزنشینان را صادر کرد ولی بین هدفگذاری تأمین معیشت مرزنشینان با آنچه که امروز دیده می‌شود اختلاف بسیاری وجود دارد. این اختلاف موجب شده تعاونی‌های مرزنشینان به دلیل سیاستگذاری‌های نادرستی که در سالهای گذشته صورت گرفت نتوانند به جایگاه واقعی خود برسند در صورتی که از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی و فرهنگی از پتانسیل‌های بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه واردات مرزنشینان در قبال صادرات است، گفت: علیرغم آنکه در صادرات کالا مشکلی نداریم ولی با اتفاقاتی که تحت تأثیر نوسان نرخ ارز در کشور رخ داده، دچار مشکل شده‌ایم به نحوی که هم اکنون صادرات ما ۸۰ درصد کاهش یافته است.

فیضی خاطرنشان کرد: وقتی واردات ما در قبال صادرات است از اینکه ارزمان را به سامانه نیما بدهیم معافیم و از زمان تاریخ صادرات یکسال فرصت واردات داریم در حالی که مشکلات بسیاری پیش پای مرزنشینان قرار گرفته که فضای کسب و کار را برایشان نامناسب کرده است.

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران، درباره صادرات سوخت توسط مرزنشینان گفت: تنها سهمیه سوخت تعاونی‌های مرزنشینان، گازوئیل است و دیگر سوختها از جمله بنزین را به هیچ وجه نمی‌توانند صادر کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۹۰، صادرات گازوئیل از طریق مرزنشینان به تصویب رسید که در برخی استان‌ها مثل سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی در حال انجام است ولی متأسفانه از خراسان رضوی گرفته شده و به سازمان همیاری شهرداری‌ها که زیرمجموعه استانداری‌ها و وزارت کشور هستند داده شده و صادرات گازوئیل را از ما گرفته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خراسان رضوی تاکید کرد: طبعاً وقتی دولت سهمیه‌ای را تخصیص داده است، تعاونی‌ها آنقدر توانمند هستند که بتوانند صادراتش را انجام بدهند؛ هیأت وزیران اجازه صادرات گازوئیل را به مرزنشینان داده و در مفاد دستورالعمل آن ذکر شده که صادرات و فروش گازوئیل توسط شرکتهای تعاونی مرزنشیان و با نظارت و مباشرت تعاونی‌های مرزنشینان صورت گیرد.

فیضی در پایان گفت: مرزنشینان همواره در برهه‌های حساس کشور در خدمت نظام و مردم بوده‌اند و نقش بسزایی در اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت دارند. با توجه به پتانسیل‌های بالای تعاونی‌های مرزنشینان انتظار می‌رود با حمایت بیشتر مسئولان به جایگاه واقعی خود دست یابند.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اصلاح لیست کالاهای قابل ورود توسط مرزنشینان و گسترده‌تر شدن آن خبر داده بود. به گفته وی، مرزنشینان سهم بزرگی در تأمین امنیت کشور دارند و در شرایط تحریم می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • قنبر
    0

    در غرب کشور این مرزنشیان بجز ضرر به اقتصاد کشور و ویرانی کشور هیچ منفعتی ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها