انواع تست روانشناسی

تست های روانشناسی افراد را بر اساس تفاوت های فردی موجود در آن‌ها متمایز ساخته و فرد می‌تواند از استعدادها و قابلیت های خود، آگاه گردد.

انواع تست روانشناسی

تست های روانشناسی کاربردهای متفاوتی دارند. از یک سو برای ارزیابی و اندازه گیری دقیق توانمندی های فردی نظیر هوش، استعداد و …مورد استفاده قرار می گیرند و از سویی دیگر در تشخیص و ارزیابی مشکلات و مسائلی که فرد با آن‌ها رو به رو است، مانند استرس، مهارت های ارتباطی و… همچنین نتایج بدست آمده از تست روانشناسی در بررسی علل، و ارائه راهکار جهت پویایی بیشتر و کارآمد‌تر شدن تاثیر بسزایی دارد. این قسمت از بیتوته را دنبال کنید تا با انواع تست‌های روانشناسی، کاربرد و میزان اعتبار آن‌ها آشنا شوید.

تست‌های روانشناسی

تست های روانشناسی افراد را بر اساس تفاوت های فردی موجود در آن‌ها متمایز ساخته و فرد می‌تواند از استعدادها و قابلیت های خود، آگاه گردد.

افراد پس از انجام تست‌ها می‌توانند براساس نتایج بدست آمده توانایی های خود را پرورش داده و برای زندگی آینده خود خط مشی مناسبی انتخاب نماید.

همچنین نتایج به دست آمده از تست‌های روانشناسی افراد را می‌توان با هنجارهای گروه سنی‌اش مقایسه کرد و اختلالات شخصیتی و روانی او را تشخیص داد.

آیا تست‌های روان شناسی کاربردی هستند و پاسخ آنها قابل استناد است؟

نمی‌توان انتظار داشت که تمامی فاکتورهای شناختی صددرصد درست هستند، ولی می‌توانیم بگوییم بطور نسبی پاسخگوی خیلی از موارد بوده ونتایج خوبی از آنها می‌توان برداشت کرد.

انواع تست‌های روانشناسی

در روان شناسی تستهای مختلفی برای سنجش زوایای گوناگون شخصیت واستعدادیابی وجود دارد که در ادامه به بررسی چند نمونه از این آزمون‌ها پرداخته‌ایم:

تست‌های چند وجهی

برخی از تست‌های چند وجهی به این صورت است که با رسم اشکالی دو وجهی از افراد می‌خواهند که اولین تصویری که در شکل می‌بینند را بیان کنند و سپس تفاسیری از این طریق کرده و نتایج این تست‌ها بدین صورت تست که شما بطور نمونه کل گرا هستید یا جزئی نگر و از این طریق به افراد گفته می‌شود که چه شخصیتی دارند.

این تست‌ها بیشتر جنبه سرگرمی داشته هرچند نمی‌توان گفت به هیچ عنوان تفاسیر این تست‌ها صحت ندارند و تست‌های معتبری که شامل یک سری اشکال هستند در روان شناسی وجود دارد.

نوعی از این تست‌ها تحت عنوان تست‌های «اندریافت موضوع» وجود دارند که در تشخیص‌های روانشناسی این تست‌ها بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تستهای «روشاخ» هم نوع دیگری از این تست‌های روان شناسی معتبر هستند که بصورت اشکالی با لکه‌های جوهر بوده وهر فرد بر طبق شخصیتی خاص به شکلی این اشکال را برآورد می‌کند.

البته مبحث شخصیت شناسی به گونه‌ای نیست که بتوان با بیان این اشکال تنها اقدام به تعریف شخصیت افراد نمود زیرا شخصیت افراد گسترده و وسیع است و پارامترهای مختلفی در تعیین آن دخالت دارد

از جمله اینکه فرد چگونه تفکر می‌کند، درک وبررسی او از مفاهیم چگونه است، یا دهه‌های مختلف زندگی او چگونه سپری شده وموقعیت زندگی او چگونه است،درحال حاضر در چه شرایطی تصاویر تست را براورد می‌کند.

• مهمترین نکته قابل توجه در تست‌های چند وجهی این است که تفسیر تست توسط چه کسی صورت می‌گیرد ؟آیا این فرد روان شناس است ویا فردی عامی است؟پس اگر افراد قصد دارند پی به زوایای شخصیت خود ببرند بهتر است از طریق یک متخصص اقدام به این کار کنند.

انواع تست‌های روانشناسی

هوش هیجانی

یکی دیگر از تستهای موثر در زندگی شخصی وحرفه افراد تست هوش هیجانی است؛ در گذشته گفته می‌شد،افراد باید تحصیلات بالای دانشگاهی ویا معدل بالا داشته باشند که گفته شود موفق هستند

لیکن در حال حاضر اثبات شده است که ما معمولا از هوش عقلانی مان ۲۰درصد در موفقیت‌های کاری وزندگی بهره می‌گیریم درحالیکه آنچه باعث موفقیت در زندگی خانوادگی و شرایط کاری ما می‌شود ۸۰ درصد هوش هیجانی است. بنابراین سنجش هوش هیجانی حائز اهمیت است.

تست‌های کاربردی پیش از ازدواج

در خصوص تستهای پیش از ازدواج معمولا چند عامل مکمل یکدیگر هستند؛ یکی از این تست‌ها تست شخصیت است که از طریق آن می‌توان دریافت که شخص چه ابعاد وجودی دارد و آیا دوطرف با ویژگی‌های شخصیتی هم همخوانی دارند یا خیر.

مورد دیگر تستی است که میزان خلق را می‌سنجد و اینکه به لحاظ شرایط خلقی زوج می‌توانند همدیگر را پذیرا باشند یا خیر. پس از این، تست‌هایی که مقیاس عشق و رضایت زناشویی را می‌سنجند و به بررسی این موضوع می‌پردازند که توقعات دوطرف از یکدیگر در زندگی شامل چه مواردی می‌شود.

تست های مهارت

انواع تست های مهارت برای موقعیت های شغلی مختلف وجود دارد از جمله تست های سنجش مهارت های ریاضی و شفاهی، مهارت های تایپ، مهارت های کامپیوتری و مهارت های ورود اطلاعات یک کاندیدا. این دسته از تست ها هوش بنیادی و توانایی یک کاندیدا در تفکر منطقی را بررسی می کنند.

• تفسیر تست تنها ملاک تشخیص روانشناسان نیست و در کنار این کار مصاحبه بالینی با مراجع و گرفتن شرح حال از وی نیز ضرورت دارد. گاهی مواقع ممکن است پاسخ سوالات متناسب با مصاحبه بالینی نباشد و فرد سوال را درک نکرده باشد

زیرا گاها این سوالات دو پهلو هستند وروان شناس مصاحبه را با نتایج تست مقایسه می‌کند ومتوجه می‌شود این نتایج با هم انطباق ندارد وممکن است تست را دوباره اجرا کند و شرایط اعتبار را بدست آورد.

منبع: بیتوته

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها