۳۰ میلیمتر بارندگی در مازندران بحران‌زا است

‌مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران با اشاره به وقوع سیل اخیر در مازندران یکی از دلایل آن را نبود مطالعه کارشناسانه در مورد نقاط حادثه خیز مازندران دانست و گفت: ۳۰ میلیمتر بارندگی در مازندران بحران‌زا است.

۳۰ میلیمتر بارندگی در مازندران بحران‌زا است

‌رستم زرودی در مورد علل خسارت های فراوان پس از وقوع سیل در استان اظهار کرد: مدیریت بحران ۴مرحله دارد که ۲ مورد آن به پیش از حادثه و ۲مرحله آن به پس از وقوع بحران مربوط می شود.

وی افزود: برای هرکدام از این مراحل نیز ردیف بودجه ای درنظر گرفته شده که متاسفانه اداره کل بحران مازندران هیچ مطالعه کارشناسانه ای در خصوص نقاط حادثه خیز مازندران نداشته و بودجه ای نیز برای آن در نظر نگرفته است.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران در مورد علت سیل اخیر در ساری یادآور شد: از نظر جغرافیایی رودخانه تجن، هزار و ۴۰۰ کیلومتر را طی می کند و بزرگترین چالش آن از سمت چپ این رودخانه است.

وی خاطرنشان کرد: از سمت چپ ۳ آبراهه به این رود متصل می شود که در امتداد مسیر ارتفاعات و دشت علاوه بر افزایش سرعت آب، آورده هایی نیز در طی طریق با آن همراه می شود.

زرودی با بیان اینکه وجود سد در این مسیر می توانست سرعت و شدت آب را در طی بارش های سیل‌آسا کنترل کند، تصریح کرد: معمولا میزان بارندگی در مازندران به ۳۰ میلیمتر برسد ما دچار بحران خواهیم شد و خسارت‌های فراوانی بلای جان استان می شود و مهم‌ترین دلیل آن عدم بررسی و مطالعه در مورد مکان های حادثه خیز و راهکار برای جلوگیری از حوادث طبیعی است.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران یادآور شد: در ارتفاعات تجن با نصب سرشاخه گیر، رسوب گیر و کنترل برداشت شن و ماسه از رودخانه می توانستیم خسارت را به حداقل برسانیم.

وی افزود: اگر برداشت های بی رویه شن و ماسه در غرب مازندران نیز به همین منوال ادامه یابد قطعا در آینده با بارش های شدید دچار بحران بزرگی می شویم.

زرودی با اشاره به اینکه باید مناطق حفاظت شده ای در رودخانه ها ایجاد شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از خسارت ها در آینده بابد ابتدا نقاط آسیب دیده و در معرض آسیب مورد رصد قرار گرفته و برای آن ها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

مدیرکل سابق مدیریت بحران مازندران افزود: منابع طبیعی باید جلوی برداشت های بی رویه شن و ماسه را بگیرد و اداره آب منطقه ای مازندران نیز باید در حوضه رودخانه های در معرض سیل استان سرشاخه گیر و رسوب گیر نصب کند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها