راهنمای استفاده از نقشه در مسافرت

استفاده از نقشه در سفر بسیار خوب است در ادامه راهنمای استفاده از نقشه در مسافرت را بخوانید.

راهنمای استفاده از نقشه در مسافرت

در هنگام مسافرت اگر نقشه را به همراه داشته باشید با خیال راحت می توانید سفر می کنید و با راهنمای نقشه به راحتی می توانید هر کجا که می خواهید بروید اما باید در استفاده از نقشه در مسافرت نکاتی را رعایت کنید و توضیحاتی را که درباره نقشه ها داده اند را به دقت بخوانید تا اشتباه نکنید در ادامه راهنمای استفاده از نقشه در مسافرت را بخوانید.

چند عنصر کلیدی برای تهیه نقشه‌ها وجود دارد که به بیننده در درک بهتر ارتباطات نقشه، کمک می‌کند.

چند مورد از این عناصر کلیدی در استفاده از نقشه عبارتند از :

۱ـ راهنمای نقشه (Legend) : توضیح جزئیات هر رنگ، بصورت نماد یا رده بندی در این بخش توضیح داده می‌شود. در راهنما، واحدهای سنگ‌شناسی نقشه در قسمت‌های مختلف بوسیله رنگ‌های متفاوت تقسیم‌بندی شده و نشان می‌دهد هر رنگ مربوط به کدام واحد زمین‌شناسی بوده و دارای چه سنی می‌باشد. بدون این راهنما، رنگ‌ها هیچ مفهومی برای بیننده نخواهد داشت.

۲ـ جهت شمال (North Arrow) : هدف این علامت یا نشانه مشخص نمودن جهات جغرافیایی است و به بیننده امکان می‌دهد نقشه را بر اساس شمال جغرافیایی توجیه نماید. بیشتر نقشه‌ها جهت شمال را در بالای صفحه نشان می‌دهند.

راهنمای استفاده از نقشه
۳ـ مقیاس (Scale) : مقیاس ارتباط بین قالب داده‌ها با اندازه‌های آنها، در دنیای واقعی را شرح می‌دهد. انتخاب مقیاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مقیاس در حقیقت توصیف یک نسبیت است که ممکن است واحد به واحد یا از یک واحد اندازه گیری به یک واحد دیگر نشان داده شود.

بنابراین مقیاس ۱:۱۰٫۰۰۰ نشان می‌دهد هر واحد از نقشه معرف ۱۰٫۰۰۰ واحد از دنیای واقعی است. به عنوان مثال۱:۱۰٫۰۰۰ با واحد اینچ بدین معنی است که هر واحد نقشه مساوی با ۱۰٫۰۰۰ اینچ در دنیای واقعی می‌باشد.

روش دوم برای نمایش مقیاس، مقایسه با دیگر انواع واحدها است. برای مثال:۱:۱۰۰ بدین معناست که هر واحد اندازه بر روی نقشه برابر با ۱۰۰ فوت در جهان واقعی است. این نسبت همان ۱:۱۲۰۰ (۱فوت=۱۲ اینچ) است.

علاوه بر موارد گفته شده، نسبت می‌تواند بصورت گرافیکی در فرم Scale Bar مقیاس خطی نیز قرار گیرد.همچنین نقشه‌هایی که مقیاس ندارند باید دارای نشان N.T. S باشند که به مفهوم "مقیاس نشده است" می‌باشد.

۴ـ رونگاشت (Citation) : این بخش از نقشه اطلاعات مهمی را شامل می‌شود (Meta Data) در این قسمت از نقشه، توضیحاتی درباره منبع و مبلغ، اطلاعات پروژه و هرگونه توصیفی که مورد نیاز است، جای می‌گیرد. برای مثال رونگاشت، می‌تواند منبع و تاریخ داده‌ها را مشخص کند. رونگاشت به بیننده کمک می‌کند تا استفاده از نقشه را برای اهداف خویش تعیین نماید.

قرارگیری مرزها در نقشه
۵ـ مرزها (Border) : قرارگیری مرزها در نقشه به محصور کردن تمام عناصر نقشه کمک می‌نماید. به علاوه، مرزهای داخلی، عناصر نقشه را طبقه‌بندی می‌نماید. مرزها همچنین حدود خارجی نقشه را معین می‌کنند.

۶ـ تصویر کلی نقشه (Overview map) : تمرکز بر روی یک ناحیه، نمایی کلی از منطقه به خصوص برای جهت‌یابی بینندگانی که با منطقه مورد نظر آشنا نیستند، ارائه خواهد نمود. به علاوه، این تصویر کلی یک مفهوم بصری راجع به قرارگیری ناحیه مورد مطالعه در منطقه‌ای که آن را پوشش می دهد، در اختیار بیننده قرار می‌دهد.

اطلاعات بیشتری درباره مقیاس نقشه : همانطور که می دانید نقشه هایی مفید است که دارای مقیاس باشند. زیرا در این نقشه ها امکان محاسبه های فاصله های واقعی بر روی زمین و اندازه گیری از روی نقشه وجود خواهد داشت. بنابراین در هر نقشه باید مقیاس آن به طور واضح مشخص گردد.

نکاتی در مورد نقشه
مراقبت از نقشه ها تمام نقشه ها باید به درستی جمع شوند. نقشه ها باید برای کوچکتر شدن و قابل حمل شدن، تا شوند تا به راحتی مورد استفاده قرار گیرند. لازم نیست که برای هر بار استفاده کل تاها را باز کنیم. پس از تا کردن، نقشه را در مکانی مطمئن بگذارید تا خراب نشود. طوری آن را تا بزنید که لبه ها و گوشه های نقشه در هنگام باز شدن صدمه نبیند.

نقشه های ضد آب بیشتر نقشه ها چاپی هستند بنابراین باید دربرابر آب، رطوبت و گل و لای محافظت شوند.برای حفاظت بیشتر نقشه ها را در جلدهای ضد آب بگذارید. برای این کار پوشش های مناسب و قابل حمل دردسترس هست. در گردش های پیاده از نقشه هایی استفاده میشود که روی کاغذ پلاستیکی که ضدپارگی و ضد آب چاپ شده باشند.

اگر لازم است که نقشه را علامت گذاری کنید
علامت گذاری نقشه اگر لازم است که نقشه را علامت گذاری کنید از ماژیک های روشن استفاده کنید که بتوان،بدون اینکه نقشه کثیف یا لکه شود آن را پاک کرد. اطلاعاتی که لازم است باید مرتب و تمیز در حاشیه نقشه نوشته شود.

اطلاعاتی مثل: اطلاعات گرید و اطلاعات خمیدگی و مورب شدن مغناطیسی

مسیریابی و پیدا کردن راه های مختلف برای رسیدن از یک مبدا خاص به یک مقصد، پرکاربردترین سرویس گوگل مپ است و به شما امکان می دهد به راحتی به مقاصد مختلف بروید بدون آنکه ترس از گم شدن داشته باشید. برای آنکه بتوانید از این قابلیت استفاده کنید، باید روش استفاده از آن را بدانید. در ادامه استفاده از این قابلیت را بر روی کامپیوتر و موبایل و تبلت به شما آموزش خواهیم داد.

منبع: پرشین وی

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها