شریک دزد و رفیق قافله در قتل عام نیوزیلند!

حادثه تروریستی در نیوزیلند جنبه‌های متفاوتی را در بر داشت که در این مطلب به تحلیل آن می‌پردازیم.

شریک دزد و رفیق قافله در قتل عام نیوزیلند!

جنایت تروریستی علیه نمازگزاران در دو مسجد شهر کرایست چرچ نیوزیلند در کنار هولناک بودن واقعه، نکات آموزنده و قابل تاملی داشت.

شریک دزد و رفیق قافله در قتل عام نیوزیلند!

از سلام کردن اولین مقتول جنایت به قاتل - قبل از شلیک - و سپر شدن پدر عراقی برای فرزندانش و نجات دادن جان آن‌ها گرفته تا شجاعت مرد افغانی برای تلاش در جلوگیری از کشتار بیشتر نمازگزاران وداستان جوان اردنی پناه برده به امنیت غرب از خشونت خاورمیانه. این حادثه دهشتناک لایه‌های عمیق‌تری را از رشد خزنده جریان راستگرای افراطی و پوپولیستی در جوامع اروپایی کنار زد که در تعدادی از کشور‌های این قاره به ارکان قدرت هم راه یافته و می‌رود که بنیان‌های تکثرگرایی فرهنگی و سیاسی غربی را دستخوش تغییر و عقبگرد کند.

از طرفی، در میان واکنش‌ها به این واقعه، آن چه، اما بیشتر خنده‌دار بود پیام تسلیت و همدردی نخست وزیر اسرائیل به زبان‌های مختلف از جمله فارسی و عربی بود که از قضا برخلاف ترامپ این حمله را «تروریستی» توصیف کرد؛ در حالی که ۱۹ تن از قربانیان جنایت در دو مسجد آوارگان فلسطینی بودند که نتانیاهو راه‌های بازگشت آن‌ها را به میهن‌شان مسدود کرده بود. در کنار آن هم، نتانیاهو در انتخابات آینده کنست با افراطی‌ترین گروه راستگرا یعنی پیروان باروخ گلدشتاین و مئیر کاهانا خاخام بنیان گذار جنبش کاخ ائتلاف کرده است؛ جنبشی که قبلا هم توسط خود تل‌آویو غیر قانونی اعلام شده و فعالیت آن به شدت مورد اعتراض اروپایی‌ها بوده است.

نکته جالب‌تر این جاست که باروخ گلدشتاین همان پزشکی است که در فوریه سال ۱۹۹۴ با سلاح خود ۲۹ نمازگزار مسلمان به صف ایستاده در نماز صبح را در حرم ابراهیم پیامبر در شهر الخلیل به شهادت رساند و ده‌ها نفر دیگر را هم زخمی کرد. شریک دزد و رفیق قافله!

منبع: روزنامه خراسان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها