ایرانگردی در عید نوروز؛

جاذبه‌های گردشگری بندرعباس زیبا از سروستان تا کوهستان گنو

در آخرین روز‌های سال، جاده‌های کشور مملو از گردشگران و مسافران نوروزی می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری بندرعباس زیبا از سروستان تا کوهستان گنو

آشنایی با استان هرمزگان

اگر شما هم عزم سفر به سواحل جنوبی را دارید و در شیراز توقف کرده‌اید، بعد از دیدن مناظر بسیار زیبای شیراز و تماشای آثار باستانی و تاریخی این شهر، پای بر گاز نگذارید تا با سرعت به بندرعباس برسید.

مسیر پیش روی شما از مناظر زیبا، فرهنگ مردم خونگرم جنوبی تا آثار تاریخی و سوغاتی‌های جالب حکایت از سفری لذت‌بخش و پربار را برای شما خواهد داشت. حالا که از شیراز عازم بندرعباس هستید مسیر توریست‌پسند و پرجاذبه‌ای که شما را راضی می‌کند، مسیر شیراز، فسا به بندرعباس است. جاده‌های دو بانده این مسیر پرتردد است، اما در طول راه آبادی و دیدنی‌های بسیاری را سر راهتان قرار می‌دهد.

سروستان

در آخرین روز‌های سال، جاده‌های کشور مملو از گردشگران و مسافران نوروزی می‌شود. اگر شما هم عزم سفر به سواحل جنوبی را دارید و در شیراز توقف کرده‌اید، بعد از دیدن مناظر بسیار زیبای شیراز و تماشای آثار باستانی و تاریخی این شهر، پای بر گاز نگذارید تا با سرعت به بندرعباس برسید. مسیر پیش روی شما از مناظر زیبا، فرهنگ مردم خونگرم جنوبی تا آثار تاریخی و سوغاتی‌های جالب حکایت از سفری لذت‌بخش و پربار را برای شما خواهد داشت.

حالا که از شیراز عازم بندرعباس هستید مسیر توریست‌پسند و پرجاذبه‌ای که شما را راضی می‌کند، مسیر شیراز، فسا به بندرعباس است. جاده‌های دو بانده این مسیر پرتردد است، اما در طول راه آبادی و دیدنی‌های بسیاری را سر راهتان قرار می‌دهد.

تنگه‌های خنک

این تنگه که در دره‌ای زیبا و بکر در جنوب شرقی سروستان واقع شده، علاوه بر چشمه آب زلال و صاف، با درختان پسته و بادام وحشی پوشش داده شده است. در ادامه دیدار با تنگه‌های خنک، تنگه غنیبی سروستان را هم از دست ندهید.

این تنگه نیز در ۱۴ کیلومتری شمال غربی سروستان، راه پرپیچ‌وخم زیبایی دارد که سروستان را به خرمه متصل می‌کند. جاده‌ای که با درختان بادام و پسته کوهی مسقف شده و زیبایی خاصی به این منطقه داده است. برای پیدا کردن نشانی این چشمه و آبشار و تنگه‌ها خودتان را به‌زحمت پرس‌وجو نیندازید. نشانی کامل آن‌ها در حاشیه جاده ثبت شده است.

فسا

با عبور از سروستان که مزین به درختان انجیر کوهی، بنه، گز و بلوط است وارد جنگل، اولین جاذبه گردشگری شهرستان فسا می‌شوید. برای لذت بردن از این طبیعت جنگلی حتما در مجموعه بزرگ گردشگری امامزاده اسماعیل توقف کنید. اینجا به عنوان بزرگ‌ترین حوزه گردشگری جاده‌ای جنوب فارس، از همه لحاظ حتی اقامتگاه شبانه به شما خدمات به‌موقع و منصفانه‌ای می‌دهد.

قرار گرفتن در مسیر ترانزیت اتصال استان‌های جنوبی به مرکز کشور و عبور این مسیر از منطقه و همچنین وجود آثار تاریخی تل ضحاک، عمارت محمدی، قمپ آتشکده، باغ کدیوری، امامزاده شهیدان و جنگل مصنوعی بهشت کوثر فسا، این شهر ۷هزار ساله را به یکی از نقاط پایلوت گردشگری استان فارس تبدیل کرده است. اقامتگاه بوم‌گردی آسمان آبی یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های شبانه فسا در میان جنگل روستای آب آسمانی است که با سیاه‌چادر و کلبه‌های چوبی در ۱۰۰ کیلومتری جاده شیراز- فسا، سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند.

برای تماس و اطلاع از قیمت هر شب اقامت در این مکان دلپذیر می‌توانید با شماره تلفن:۰۹۱۷۳۳۰۲۹۴۷ تماس بگیرید. شما در این اقامتگاه می‌توانید از مراسم محلی و موسیقی زنده، چای آتیشی و دمنوش‌های طبیعی، اسب‌سواری، تیراندازی، پخت نان محلی و غذا‌های محلی روی آتش، استفاده از چشمه‌های بسیار زیبا و گوارا، همچنین بازدید از کاروانسرای قدیمی هم بهره ببرید. البته زائرسرای امامزاده اسماعیل با گنجایش ۳هزار و ۵۰۰ نفر و مهمانسرای جهانگردی این شهرستان هم برای اسکان شما آماده پذیرایی هستند. بعد از عبور از مجتمع گردشگری امامزاده اسماعیل در ۸ فرسخی فسا، به دوراهی می‌رسید که یک طرف به سمت کرمان و سمت دیگر به فسا و بندرعباس منتهی می‌شود. با عبور از این دوراهی و رسیدن به شهر فسا اولین نکته جالب توجه دیدن درختان نارنج در بلوار‌ها و پیاده‌رو‌های این شهر است. در فصل بهار تنها چیزی که حال و هوایتان را لابه‌لای درختان نارنج عوض می‌کند، این است که نفس عمیق بکشید. بازار فسا را هم از دست ندهید.

صنایع دستی فسا شامل قالی محلی، گبه، خاتم‌کاری، معرق و مشبک چوب، سراجی سنتی، تذهیب و انواع سوزن‌دوزی است. شما می‌توانید علاوه بر خرید آنها، نان فسایی، زیتون، روغن زیتون و مرکبات هم به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید. اگر در شهر سراغ غذا‌ها و خوراکی‌های محلی را گرفتید و با واژه «یخنی» مواجه شدید تعجب نکنید. غذای محلی به اسم یـخْنی (بر وزن یعنی) با انواع حبوبات و زیره و زعفران، ته‌چین پلو، شیربرنج و انواع خوراک‌هایی که از بادمجان درست می‌شود، سوغات فساست. کباب بادمجان، حلیم‌بادمجان، کشک و بادمجان، بادمجان رو تاوه، بادمجان زیربریزه‌ای و... همچنین غذا‌های ساده و بسیار معمولی و ارزان، چون آب‌پیازک، آب‌ماشکی، آب‌شملیز، کدو یتیمی (یتیمک)، دو پیازه‌آلو، طرفداران خاص خودشان را دارند.

غذا‌هایی که البته دیگر جایی در منو رستوران‌ها ندارند، اما در اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از لذیذترین غذا‌های درخواستی مسافران است. از شیرینی‌های این شهر هم چشم‌پوشی نکنید. مهم‌ترین شیرینی‌های محلی فسا نان‌کنجدی، نان‌فسایی (کماچ)، کلوچه و مسقطی فسایی، همچنین نان‌های شیرینی محلی است که در ایام عید پخته می‌شود و از نظر مزه و پخت به یوخه شباهت دارد.

نوبندگان

از فسا که خارج شدید بعد از طی ۱۸ کیلومتر به شهر کوچک نوبندگان از مناطق دیدنی و جذاب گردشگری می‌رسید. شما هم مثل گردشگران خارجی حتما به این روستا سری بزنید تا با بافت قدیمی این منطقه و خانه‌های کاهگلی و مردمی که تجربه دیدار با هزاران توریست فرنگی داشته‌اند، آشنا شوید.

داراب

فاصله نوبندگان تا داراب حدود ۷۰ کیلومتر است. مسیری زیبا که از دشت‌های حاصلخیز عبور می‌کند. قبل از یک ساعت به داراب می‌رسید. شهری که گردشگاه‌های طبیعی آن را در جنوب فارس، شهره کرده است. این شهر دارای چندین اقامتگاه شبانه بوم‌گردی دیدنی است. غریب‌خان در روستای خیرآباد یکی از آنهاست. از دیگر اقامتگاه‌های داراب بابا حسین کوهستان با فضای سنتی و دلنشین و امکانات رفاهی مناسب است.

این اقامتگاه بوم‌گردی در بخش رستاق روستای لایزنگان علیا، در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر داراب و ۳۵ کیلومتری رستاق (مرکز بخش) در مزرعه چمن قرار دارد. اگر دغدغه دیدن طبیعت دارید بدون دیدن چشمه گلابی و آبشار‌های تنگه زغز و فدامی از داراب دل نکنید. آبشار‌های تنگه رغز در ۳۰ کیلومتری داراب قرار دارد. این تنگه از ۲ طرف با دیواره‌هایی بلند محصور شده است و وجود چشمه‌های فراوان ۶۴ آبشار را جاری کرده. همه این جاذبه‌ها این منطقه را به تفریحگاه بزرگی برای اهالی جنوب فارس تبدیل کرده است.

چشمه‌ها و آبشار‌ها

یکی از این آبشار‌های زیبا فدامی است که از چشمه‌ای در دل کوه روان می‌شود. این آبشار در منطقه فورگ (فرگ) و در شهر فدامی در مسیر جاده ترانزیتی شیراز به بندرعباس واقع شده و هرساله میزبان مسافران زیادی است. چشمه گلابی هم در ۱۷ کیلومتری جاده قدیم داراب به شیراز در منطقه فسا رود، با منشأ آهکی از شمال دشت داراب که کوه نمک وسط آن قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. چشمه شور هم در ۴ کیلومتری چشمه گلابی با دیگر چشمه‌های کوچک و بزرگ، این منطقه را برای دوستداران طبیعت خاص و دلپذیر کرده است.

اگر هم مشتاق دیدن آثار تاریخی هستید حتما سری به نقش شاپور در ۴کیلومتری جنوب داراب بزنید. نقش‌برجسته‌های دوره ساسانی، کاروانسرای داراب، شهر باستانی دارابگرد نیز از مناطق دیدنی و تاریخی داراب است. جاجیم، سبد و حصیر بافته شده از برگ نخل از صنایع دستی معروف داراب است. همچنین مرکبات داراب و غذا‌های سنتی این شهر نیز جایگاه ویژه‌ای نزد مسافران دارد. از هویج‌پلو، کشمش‌پلو، شیرین‌پلو گرفته تا کشک زرد، پلو ترش، غرابی و کماچ همه ارزش یک شب ماندن در داراب را دارد.

باغ شهر فین

بعد از داراب و عبور از روستای فورگ به اولین روستا‌های استان پهناور هرمزگان مانند قلاتوئیه، تاشکورد و گنج می‌رسید. شاید برایتان جالب باشد که به فاصله فقط چند کیلومتر، چطور لهجه و پوشش مردم تغییر می‌کند. این تفاوت‌های جذاب فرهنگی را از دست ندهید و با مردم این روستا‌ها گپ و گفتی داشته باشید. سوغاتی‌های کنار جاده را که بیشتر میوه و لبنیات است، امتحان کنید و با عبور از ایست‌بازرسی معروف گلوگاه، در ارتفاعات زاگرس جنوبی آماده ورود به باغ شهر زیبای فین باشید.

فین در فاصله ۴۵ کیلومتری پاسگاه گلوگاه قرار دارد. این شهر با فضای وسیع و نخلستان‌های متراکم و خیابان‌های عموما عاری از بدنه ساختمانی به عنوان یکی از نمونه‌های نادر و واقعی باغ‌شهر کشور است. اغلب اماکن شهر در میان نخلستان‌ها ساخته شده است، طوری که خیابان‌ها و دسترسی‌های شهر به‌مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار گرفته است.

اقامتگاه بوم‌گردی شبانه مارم در روستای ماروم یکی از بهترین و مناسب‌ترین جا‌هایی است که شما می‌توانید برای اسکان در نظر بگیرید و با اقامت در این روستا لذت تماشای آبشار آن را از دست ندهید. همچنین ۲ آسیاب قدیمی در جوار این چربه، قلعه تاریخی، چشمه‌های آبگرم و باغستان‌های فین، مجتمع گردشگری مشتمل بر محدوده پارک ملت، استخر آقایان و بانوان و مجموعه کوهستان پارک که در ضلع شمال شرقی شهر و در انتهای خیابان ملت واقع شده از جا‌های دیدنی این شهر است.

کوهستان گنو

آخرین منزلگاه گردشگری قبل از رسیدن به بندرعباس، مناظر زیبای کوهستان حفاظت شده گنو است. چشمه آبگرم گنو نیز از لحاظ امکانات رفاهی جزو چشمه‌هایی در ایران است که سهم قابل توجهی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته است. امکانات تفریحی و آب‌درمانی گنو و با مساحت ۳۰ هکتار و با ظرفیت پارکینگ ۱۶ هزار خودرو از نقاط قوت این مجتمع است. هتل ۲۸ واحدی، مجتمع تجاری، رستوران و سفره‌خانه سنتی، پیست دوچرخه‌سواری، درشکه‌سواری و سوارکاری از جمله دیدنی‌های این تفرجگاه است. با گذر از گنو خیلی‌ها با خودرو عازم غرب بندرعباس می‌شوند. برخی نیز از همان جاده راهی کیش می‌شوند.

بندرعباس

اگر می‌خواهید چند روزی در بندرعباس باشید حتما سراغ ساحل شهر، بازار‌های سرپوشیده، پارک‌های ساحلی را بگیرید و از اماکن تاریخی این شهر مانند معبد هندوها، موزه مردم‌شناسی، حمام گله‌داری و عمارت کلاه‌فرنگی دیدن کنید. اگر در مرکز شهر هستید، بعد از عبور از هتل هرمز دنبال اغذیه‌فروشی روبه‌روی اداره آگاهی جنب نانوایی بگردید و با نان‌های محلی خوشمزه جنوب آشنا شوید. از نان رته، توموشی بگیر تا نان سولاغ همه را با چاشنی‌های جنوبی مثل مهیاوه امتحان کنید. اگر هم اطراف ساحل هستید، سری به چهارراه نخل ناخدا بزنید. آنجا نیز اغذیه‌فروشی محلی خواهید یافت که مخصوص گردشگران است. اگر قصد برپا کردن چادر‌های مسافرتی دارید، حتما در نقاط تعیین شده چادر خود را برپا کنید. برای ماندن در بندرعباس می‌توانید به سراغ هتل‌های این شهر بروید. اقامت در این هتل‌ها برای هر شب به ازای هر نفر از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هرمز و خاک‌های رنگی‌

هرمز، جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در ۱۶ کیلومتری بندرعباس است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج‌فارس می‌دانند. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این کوه‌ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می‌کنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها