آمادگی نیروگاه‌های کشور افزایش یافت

آمادگی کل نیروگاه‌ها از 76.3 درصد به 77.2 درصد افزایش یافت و میزان تولید از ظرفیت آماده نیروگاه‌ها 67.6 درصد عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.7 درصد کاهش داشته است.

آمادگی نیروگاه‌های کشور افزایش یافت

به گزارش خبر فوری ، گزارش فصلی بازار برق ایران مشتمل بر 9 سرفصل و عناوینی چون سهم آمادگی و مشارکت در تولید برق نیروگاه‌ها، رتبه‌بندی نیروگاه‌ها بر اساس شاخص‌های فنی و اقتصادی، هزینه سوخت مصرفی، عملکرد بورس انرژی، شاخص دسترس پذیری تجهیزات انتقال و فوق توزیع و غیره از سوی معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران انتشار یافت.

گزارش عملکرد مجموعه بازار برق ایران در پاییز 1397 در بخش تولید کنندگان بازار برق، از افزایش خالص بهای خرید برق با سوخت قابل پرداخت به نیروگاه‌ها حکایت دارد که از 27 هزار و 982 میلیارد ریال در پاییز 1396 به 30 هزار و 790 میلیارد ریال در پاییز 1397 رسید و متوسط نرخ خرید برق از درب نیروگاه به ازای هر کیلووات ساعت از حدود 508 ریال به حدود 512 ریال افزایش یافته است.

سهم آمادگی و مشارکت در تولید برق نیروگاه‌ها به تفکیک نوع تکنولوژی و مالکیت از دیگر بخش‌های این گزارش است که بر پایه آن واحدهای چرخه ترکیبی در پاییز 1397 بیشترین سهم مشارکت در تولید برق را داشتند و نزدیک به 45 درصد از سهم تولید نیروگاه‌ها را به خود اختصاص دادند.

همچنین ظرفیت آماده به تولید موجود در شبکه 38 درصد گزارش شده و حدود 35 درصد از ظرفیت آماده کل کشور نیز به واحدهای گازی اختصاص یافته و سهم مشارکت این نوع واحدها در تولید برق نزدیک به 20 درصد بود.

سهم مشارکت در تولید برق از نظر نوع مالکیت از دیگر بخش‌های این گزارش است که در این ارتباط شرکت‌های خصوصی با سهم تقریبی 52 درصد و سپس شرکت‌های مادر تخصصی تولید برق حرارتی با سهم 25 درصد دارای بیشترین سهم مشارکت در تولید برق طی پاییز 1397 بودند.

در دسته‌بندی بر اساس تکنولوژی تولید برق، نیروگاه‌های اتمی، چرخه ترکیبی و گازی به ترتیب بیشترین ضریب اطمینان را داشتند همچنین کمترین درصد تولید از ظرفیت آماده، به نیروگاه‌های گازی و بیشترین درصد تولید از ظرفیت آماده نیز به نیروگاه‌های اتمی، آبی و سپس بخار اختصاص یافت این در حالیست که بیشترین نرخ خرید برق در پاییز 1397 به نیروگاه‌های گازی و بیشترین نرخ انرژی قابل تولید به نیروگاه‌های آبی و سپس اتمی مربوط بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها