روش‌های جالب کشور‌های مختلف برای نجات محیط زیست

ما هر دو ساعت آنقدر زباله دور می‌ریزیم که برای پر کردن بزرگترین کشتی باری جهان کافیست. وگرچه امروزه نسبت به گذشته، افراد بیشتری «سبز» فکر می‌کنند، اما هنوز به راه حل‌های جدیدی برای مبارزه با مشکل آلودگی نیاز داریم.

روش‌های جالب کشور‌های مختلف برای نجات محیط زیست

ما هر دو ساعت آنقدر زباله دور می‌ریزیم که برای پر کردن بزرگترین کشتی باری جهان کافیست. وگرچه امروزه نسبت به گذشته، افراد بیشتری «سبز» فکر می‌کنند، اما هنوز به راه حل‌های جدیدی برای مبارزه با مشکل آلودگی نیاز داریم. خوشبختانه تصورات ما حد و مرزی ندارد و تکنولوژی مدرن هم می‌تواند به محقق کردن ایده‌های جدید کمک کند. در این مطلب ۸ ایده محیط زیستی جالب از کشور‌های مختلف را مشاهده می‌کنید که می‌خواهند این سیاره را نجات دهند.

روزنامه‌ای که کاشته می‌شود

اگرچه امروزه بیشتر ما از منابع اطلاعاتی دیجیتالی استفاده می‌کنیم، اما هنوز هزاران روزنامه چاپ شده و هر روز دور ریخته می‌شود. برای حل این مشکل، یک طراح ژاپنی به نام یوشیناکا اونو یک کاغذ «سبز» ۱۰۰% زیست تخریب پذیر ابداع کرده که حاوی بذر گیاهان است. برای این که «سبز» بمانید، باید کاغذ را خاک کنید و کمی آب روی آن بریزید تا در نهایت به یک گیاه شاداب تبدیل شود.


جایزه برای بطری‌های پلاستیکی

امروزه، دستگاه‌های فروش خودکار معکوس در کشور‌های دوستدار محیط زیست کم نیست، در سوپرمارکت‌های آلمان، در فروشگاه‌های IKEA انگلستان و بسیاری کشور‌های دیگر آن‌ها را می‌بینید. اما برخی کشور‌ها از روش‌های خلاقانه تری برای تشویق شهروندان به حفظ سیاره مان استفاده می‌کنند.

نوع خاصی از این دستگاه که می‌تواند کارت مترو را شارژ کند در استانبول و پکن وجود دارد. کافیست بطری پلاستیکی یا قوطی آلومینیومی را در آن بیندازید تا شما را شارژ کند، پاداشی برای شما و محیط زیست.


فرچه‌های ریمل برای بچه‌های حیوانات

اگر ریملتان تمام شده، آن را کامل دور نیندازید. فرچه آن را با آب گرم صابونی تمیز کنید و به مرکز نجات حیوانات در اسکاتلند بفرستید. در این مرکز، کارکنان از فرچه ریمل برای تمیز کردن حیوانات یتیم و برطرف کردن کک و مایت از روی آن‌ها استفاده می‌کنند.


فروشگاه‌های بدون بسته بندی

حذف بسته بندی هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، به همین دلیل فروشگاه‌های فله‌ای زیادی در بسیاری کشورها راه افتاده است. برای کاهش بسته بندی‌های یکبار مصرف، این فروشگاه‌ها محصولات را در ظرف‌ها و سطل‌های بزرگ می‌فروشند و اگر قصد خرید دارید، باید با خودتان ظرف خالی بیاورید. این فروشگاه‌ها علاوه بر موادغذایی معمولا محصولات غیرخوراکی مثل شامپو، صابون، مواد شوینده و سایر محصولات بهداشتی هم ارائه می‌دهند.


دستمالی که می‌توانید در توالت بیندازید

بیشتر دستمال‌های مرطوب از پلیپروپیلن ساخته شده اند که نوعی پلاستیک است و نباید آن‌ها را در توالت بیندازید، اما متاسفانه بیشتر افراد به این قانون توجه نمی‌کنند و مجزای فاضلابشان می‌گیرد. اما دستمال‌های مرطوبی که توسط یک شرکت بریتانیایی تولید می‌شوند استثنا هستند. این شرکت تضمین می‌کند که دستمال هایش کاملا ارگانیک و سازگار با محیط زیست هستند.


جمع آوری در بطری‌های پلاستیکی

در اسپانیا مردم در بسیاری از سوپرمارکت ها، موسسات دولتی و سایر مکان‌های عمومی و حتی خانه ها، در‌های بطری را جمع آوری می‌کنند. همه چیز با ماجرای دختر ۷ ساله‌ای آغاز شد که به عمل قلب نیاز داشت، اما والدینش از پس هزینه‌های آن برنمی آمدند.

یک شرکت بازیافت پلاستیک قبول کرد در ازای جمع آوری ۲۰۰ تن پلاستیک به آن‌ها کمک کند؛ بنابراین مردم سطل‌های مخصوص در بطری را همه جا قرار دارند. این به آن‌ها کمک کرد در عرض چند هفته پلاستیک مورد نیاز را جمع آوری کنند. ایده جمع آوری در‌های پلاستیکی با هدف خیریه در اسپانیا رایج شد. مردم آن را دوست داشتند، چون واقعا ساده بود و نه تنها به نیازمندان بلکه به محیط زیست هم کمک می‌کرد.


لیوان مشترک

بیشتر ما معتاد قهوه یا چای هستیم به خصوص صبح ها. اما آیا می‌دانستید که لیوان‌های یکبار مصرف حدود ۵۰% زباله‌های جمع آوری شده از سطل‌های زباله خیابان‌ها را تشکیل می‌دهند؟ برنامه لیوان مشترک در کانادا سعی می‎‌کند با ارائه دسترسی نامحدود به لیوان‌های قابل استفاده مجدد به قیمت ۵ دلار در سال به کاهش زباله‌های یکبارمصرف کمک کند. این فرآیند بسیار ساده است، با پرداخت پول عضو برنامه می‌شوید، سپس چای یا قهوه‌تان را سفارش می‌دهید و لیوان را با خودتان می‌برید. بعد از اینکه خوردید آن را به یک مغازه یا کافه دیگر سر راهتان برمی گردانید.

منبع: برترینها

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها