کدام ارزها بیشترین وابستگی را به اقتصاد چین دارند؟

با کاهش رشد اقتصادی چین، نگرانی از گسترش بحران به شرکای بزرگ تجاری این کشور تشدید شده است.

کدام ارزها بیشترین وابستگی را به اقتصاد چین دارند؟

به نظر می‌رسد کشورهایی که صادر کننده مواد خام مورد نیاز فعالیت کارخانه‌های چین هستند، بیش از سیر کشورها تحت تأثیر کند شدن نرخ رشد اقتصادی این کشور قرار گیرند که برای سه دهه، سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی در جهان محسوب می‌شد.

مؤسسه "کپیتال اکونومیکس" در گزارشی اعلام کرد دلار استرالیا و دلار نیوزلند، بیشترین آسیب را از کاهش رشد اقتصاد چین متحمل خواهند شد. چین نخستین شریک تجاری هر دو کشور است به گونه‌ای که یک سوم کل صادرات استرالیا و یک چهارم کل صادرات نیوزلند روانه این کشور می‌شود.

در گزارش این مؤسسه آمده است: انتظار داریم بیشترین آسیب ناشی از کاهش رشد متوجه دلار استرالیا و دلار نیوزلند باشد. دلار کانادا یکی دیگر از ارزهایی است که می‌تواند تحت فشار کاهش رشد اقتصادی چین قرار گیرد. جمال احمد، کارگزار معاملات ارزی در مؤسسه " اف ایکس تایم" گفت: در شرایطی که تقاضای واردات نفت چین به دلیل کند شدن نرخ رشد اقتصادی کاهش یابد، احتمالاً شاهد کاهش ارزش دلار کانادا و روبل روسیه خواهیم بود.

دلار کانادا و دلار نیوزلند، بدترین عملکرد را در بین ۱۰ ارز مهم جهانی در سال ۲۰۱۸ داشتند. احمد در همین رابطه افزود: تا زمان رسیدن به یک چشم‌انداز باثبات تر در اقتصاد جهانی، فشار بر این ارزها ادامه خواهد یافت.

مؤسسه کپیتال اکونومیکس به مقامات کشورهای هند، اندونزی و مالزی نیز هشدار داده است که کاهش شدید رشد اقتصادی چین ممکن است به کاهش ارزش روپیه و رینگت در بازارهای مالی جهانی و عقب نشینی آن‌ها در برابر ارزهای پرقدرت‌تر نظیر پوند، یورو و دلار شود.

لازم به ذکر است رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ به حدود شش درصد رسید که ضعیف‌ترین نرخ رشد این کشور در طول ۳۰ سال اخیر محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تا زمانی که چین با معضل سرمایه‌گذاری و تقاضای داخلی ضعیف مقابله نکند، حتی رسیدن به توافق تجاری با آمریکا، مشکل اقتصاد این کشور برطرف نشود.

برخی از کارشناسان اقتصادی چین معتقدند دولت این کشور احتمالاً امسال با هدف کاهش فشار بر بنگاه‌های چینی و تقویت رشد، از بسته کاهش مالیاتی خود به ارزش دو تریلیون یوان رونمایی خواهد کرد و به دولت‌های محلی اجازه خواهد داد تا به منظور تأمین مالی پروژه‌های کلیدی، دو تریلیون یوان اوراق قرضه منتشر کنند.

منبع: ایسنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها