بزرگترین آینه طبیعی ایران کجاست؟ + تصاویر

منظره حیرت‌انگیز انعکاس پهنه بزرگ آسمان در بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران در یک دریاچه نفس را در سینه هر بیننده حبس می‌کند.

بزرگترین آینه طبیعی ایران کجاست؟ + تصاویر

انعکاس آسمان بر پهنه دشت و دیدن منظره واژگونه آسمان بر زمین یکی از بدیع‌ترین مناظری است که می‌تواند مقابل چشم هر بیننده‌ای قرار گیرد و این پدیده در دریاچه مخرگه در استان کرمان به گونه شگفت‌آور روی‌داده است و مناظری زیبا را به وجود آورده است.

آینه‌ای طبیعی که تا چشم کار می‌کند گسترده شده و برگی دیگر از طبیعت زیبای بزرگ‌ترین استان کشور را رقم‌زده است.قدم زدن بر روی بستر این دریاچه همچون گام برداشتن بر روی آینه‌ای شکننده است که حس بی‌نظیری را می‌دهد و یکی از بدیع‌ترین مناظر طبیعت را ایجاد می‌کند.

بزرگترین آینه طبیعی ایران را بشناسید + تصاویر

بزرگ‌ترین آینه طبیعی جهان لقبی است که به دریاچه‌ای با همین خصوصیات در دریاچه «سالار دو اویونی» بولیوی داده‌اند و سالانه میلیون‌ها گردشگر برای اینکه بتوانند لحظاتی از اوقات خود را در این مکان سپری کنند کیلومتر‌ها مسیر رسیدن به این دریاچه را می‌پیمایند، دریاچه مخرگه در شهربابک نیز هرچند در ابعادی کوچک‌تر، اما آینه‌ای به مساحت چهار هزار هکتار از دشت ریگ سفید را شکل داده است که کمتر گردشگر داخلی و خارجی حتی نامش را شنیده است.

این دریاچه اکوسیستمی فصلی است که در یکی از مناطق کم ارتفاع در نزدیکی شهر تاریخی شهربابک در استان کرمان واقع‌شده است این دریاچه منحصربه‌فرد هرسال در فصل آبان با اولین بارش‌های فصلی شکل می‌گیرد و تا مردادماه حیاتش ادامه دارد و بعد به دلیل قطع شدن ورودی آب و دمای زیاد هوا تبخیر می‌شود و این چرخه سال‌ها ادامه دارد.

انعکاس کوهستان‌ها و محیط اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه سبب شده این اکوسیستم طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در بستر دشت مسطح اطراف خودنمایی کند.

محمد پاینده، یکی از فعالان گردشگری در استان کرمان در گفتگو با مهر در خصوص این دریاچه می‌گوید: این مکان ازجمله پتانسیل‌های گردشگری است که بکر و دست‌نخورده مانده است و شاید یکی از دلایل عدم معرفی این مکان نیز همین بوده که مردم محلی و مسئولان می‌خواستند آن را از دخالت‌های انسانی دور نگاه‌دارند.

وی از حضور گردشگران حرفه‌ای و مردم محلی در سواحل این دریاچه خبر داد و افزود: مردم عادی خیلی کمتر به این منطقه سفر می‌کنند و همین امر هم سبب شده کمترین تخریب ناشی از حضور انسان را شاهد باشیم.

این فعال حوزه گردشگری مساحت دریاچه را متغیر دانست و افزود: از اوایل پاییز فصل آبگیری دریاچه آغاز می‌شود و تا آبان ماه به اوج وسعت خود می‌رسد، اما ارتفاع دریاچه در بیشترین مناطق در حدود ۳۰ سانتیمتر است و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد می‌کند.

آسیب‌هایی که افراد سود جو به دریاچه زده‌اند متوقف شود

وی گفت: برخی افراد سود جود درگذشته نه‌چندان دور کار‌هایی در راستای بهره‌برداری از بستر نمکی دریاچه انجام داده‌اند که آثار آن همچنان وجود دارد، اما از مسئولان می‌خواهیم ضمن اقدام لازم برای ثبت ملی این دریاچه زیبا جلوی هر گونه صدور مجوز احتمالی برای بهره‌برداری از نمک دریاچه را نیز بگیرند.

وی افزود: مسطح بودن دریاچه دلیل عمده آینه گون شدن آن است و اگر بهره‌برداری از این مجموعه صورت گیرد به‌کلی منظر دریاچه را تخریب خواهد کرد.

وی منبع این دریاچه را رودخانه آب شیرین حبیب‌الله خانی دانست و افزود: این رودخانه نیز فصلی است، اما در هر فصل از سال که دریاچه خشک‌شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود در عمق ۴۰ سانتیمتری آب شیرین را می‌توان یافت و این نیز از شگفتی‌های این منطقه است.

پاینده افزود: هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است، اما تبخیر مستمر و بستر دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه شده است.

بزرگترین آینه طبیعی ایران را بشناسید + تصاویر

وی افزود: این دریاچه در بستر آبگیر اصفهان - سیرجان قرار دارد ضمن اینکه در نزدیکی این دریاچه غار‌های طبیعی زیبایی نیز وجود دارد که بر دریاچه مشرف هستند.

وی عنوان کرد: در نزدیکی این دریاچه بقایای یک قلعه قدیمی نیز به چشم می‌خورد که هنوز هیچ‌گونه مطالعاتی در خصوص قدمت و دلایل تخریب بخش‌هایی از آن صورت نگرفته است.

این دریاچه در حدود نیمی از سال ظاهر می‌شود و می‌تواند از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرستان محسوب شود، ضمن اینکه در شهرستان شهربابک روستای صخره‌ای میمند با ثبت جهانی نیز وجود دارد و تور‌های گردشگری که به این روستا می‌روند می‌توانند در مخرگه حضور یابند.

بوم گردی در بازدید از این دریاچه باید در دستور کار قرار گیرد و از پتانسیل‌های بومی و محلی برای اقامت و امور رفاهی گردشگران می‌توان استفاده کرد.

برای ثبت بزرگترین آینه طبیعی ایران در شهربابک تلاش می‌کنیم

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در همین زمینه به خبرنگار مهر گفت: اینکه تاکنون این جاذبه به مردم معرفی نشده است به دغدغه‌های ما بازمی‌گردد در استان کرمان مکان‌های منحصربه‌فرد فراوانی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها معرفی نشده و قصد داریم در قالب برنامه‌ریزی و بعد از ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی آن‌ها را به گردشگران معرفی کنیم.

غلامرضا فرخی گفت: متأسفانه بیم تخریب این مکان‌های گردشگری توسط گردشگرنما‌ها می‌رود و اگر نتوانیم حساسیت و آسیب‌پذیری منطقه را به گردشگر منتقل کنیم در زمانی اندک وضعیت ناگواری در منطقه روی می‌دهد.

وی تصریح کرد: لقب بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران برای این منطقه به این دلیل داده‌شده که از هر جای بستر این دریاچه به اطراف نگاه کنید آسمان را زیر پای خود در انعکاس آب به‌وضوح و زیبایی خاصی می‌بینید.

وی گفت: دریاچه بستری نمکی دارد و مسطح بودن آن برای حفظ ساختار آینه گونه‌اش اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل باید به‌آرامی روی این دریاچه گام برداشت و از حضور خودرو‌ها و حفاری و کندوکاو در منطقه به‌شدت جلوگیری کرد.

فرخی گفت: پیاده‌روی بر روی بستر این دریاچه آرامشی خاص به گردشگر می‌دهد و بکر بودن منطقه موجب شده است دو منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست نیز در مجاورت این دریاچه ثبت شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه همه‌چیز در این دریاچه بکر است و ما نیز مخالف هرگونه ساخت‌وساز در اطراف مجموعه هستیم و هر گونه خدمات‌دهی به گردشگران نیز باید توسط پتانسیل‌های بومی منطقه به‌خصوص عشایر منطقه انجام شود.

وی به وجود سفید چادر در منطقه اشاره کرد و گفت: درحالی‌که در اکثر مناطق سیاه‌چادر داریم، اما عشایر این منطقه سفید چادر دارند و ما پیشنهاد می‌کنیم برای خدمات‌دهی به گردشگران سفید چادر در منطقه برپا شود.

وی به دلیل حساسیت‌های اکوسیستمی منطقه گفت: ما عجله‌ای برای کار‌های شتاب‌زده در این منطقه نداریم، زیرا حفظ این مجموعه و بکر ماندن آن برای ما حساسیت بسیار بیشتری دارد بطوریکه حتی اگر یک قطعه زباله در مجموعه توسط گردشگران ریخته شود زیبایی منطقه از دست خواهد رفت.

بزرگترین آینه طبیعی ایران را بشناسید + تصاویر

فرخی گفت: در نزدیکی این دریاچه دو دریاچه کفته نمک سیرجان و استبرق نیز وجود دارد که در سیرجان شاهد بهره‌برداری از نمک دریاچه هستیم این مسئله در مخرگه نباید ایجاد شود و در راستای ثبت ملی این منطقه نیز باید کار‌های مقدماتی شروع شود تا اجازه بهره‌برداری و آسیب به منطقه را ندهیم.

وی گفت: ترجیح می‌دهیم هر اتفاقی در بعد گردشگری در این منطقه می‌خواهد بیفتاد در قالب ایده‌های اکولوژیک و بوم گردی روی دهد و ما نیز از ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

وی فرهنگ عشایری، طبیعت‌گردی و ظرفیت‌های بومی را تنها بستری دانست که می‌تواند موجب توسعه گردشگری در این منطقه شود و در کنار گردشگری آسیبی هم به منطقه وارد نشود.

شهربابک در کنار دریاچه زیبای آینه گونه اش، داشته‌های زیاد دیگری ازجمله روستای صخره‌ای میمند را با ثبت جهانی و غار ایوب را نیز به عنوان بزرگ‌ترین دهانه ورودی غار در ایران دارد، اما باوجود تمام داشته‌ها شهربابک از داشتن امکانات گردشگری ازجمله هتل بی‌بهره است و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه ضروری است بااین‌وجود مسئولان گردشگری استان کرمان برای رفع این خلأ بر بوم گردی در منطقه تأکید دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها