معمای تورم در افزایش حقوق کارگران

رئیس جمهور می گوید که تورم بیش از ۲۰ درصد بوده و حقوق کارگران نیز بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت، کارفرمایان آماده اند تا بر مبنای آخرین نرخ تورم حقوق را بالا ببرند.

معمای تورم در افزایش حقوق کارگران

شورای عالی کار امروز عصر نشستی برگزار خواهد کرد تا رقم افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۸ را تصویب کند؛ نمایندگان کارگری کارفرمایی و دولت امیدوارند که امروز آخرین نشست شورای عالی کار به این منظور باشد و رقم نهایی مزد به تصویب برسد.

شورای عالی کار بر اساس قانون همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهایی که در ماده 41 این قانون ذکر شده، تعیین کند.

ماده 41 صراحت دارد که حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود و حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد، تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود، را تامین کند.

کمیته دستمزد شورای عالی کار 24 بهمن ماه امسال پس از بحث و تبادل نظر میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، رقم 3 میلیون و 759هزار و 200 تومان را به‌ عنوان سبد معیشت خانوار کارگری با میانگین 3.3 نفر محاسبه کرد که به عنوان ورودی مذاکرات مزدی و موضوع بند 2 ماده 41 قانون کار است. با این حساب هزینه خانوار کارگری نسبت به سال گذشته بالغ بر یک‌میلیون و 85 هزار تومان در ماه افزایش یافته است.

نمایندگان کارگری تأکید دارند که در تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۸ دقیقا به قانون عمل شود و همین ماده مبنای محاسبه قرار گیرد، در این زمینه فرامرز توفیقی به فارس می‌گوید: حتی اگر می‌خواهند تورم را مبنا قرار دهند، باید تورم واقعی باشد که شاهد تورم 48.5 درصدی روی سبد معیشت در دی ماه بودیم.

توفیقی تاکید می‌کند: باید در نظر داشت که با دو تورم رو به رو هستیم؛ یکی تورم اسمی و دیگری تورم واقعی که باید تورم انتظاری را هم در نظر گرفت. بر اساس آنچه ما سال گذشته هم تجربه کردیم و با توجه به تکانه هایی که پیش بینی می‌شود در اثر تسعیر نرخ ارز مجددا رخ دهد در انتهای خردادماه شوک تورمی دوباره خواهیم داشت که تورم انتظاری است.

وی اضافه می‌کند: تفاوت تولد واقعی و اسمی این است که تورم واقعی را روی ۳۴۰ قلم کالایی نوشته‌اند که وزن بخشی روی سبد معیشت کارگران ندارد، آنچه روی سبد معیشت وزن بخشی دارد ۴۸.۵ درصد با آمار دی ماه است که اگر آمار بهمن ماه یا اسفند ماه را ببینیم، بیش از این رقم خواهد بود، اما به هر حال ما برای ما مبنا قرار گرفته است و ۴۸.۵ درصد تورم روی سبد معیشت را نشان می‌دهد، این تورم واقعی است که ما لمس می‌کنیم که در بهمن ماه ۶۰ درصد و در اسفند ماه قطعا به ۷۰ درصد رسیده است.

توفیقی می‌گوید: اگر قرار است تورم، در نظر گرفته می شود، باید ارقام واقعی آن را در نظر گرفت.

اما نمایندگان کارفرمایی می‌گویند که نمی‌توانند رقمی بیش از تورم را به دستمزد کارگران اضافه کنند، چرا که افزایش دستمزد بیش از آن آنها را با مشکلات دیگری مواجه خواهد کرد و ریسک تعدیل کارگران را بالا می‌برد.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کارمی‌گوید: کارفرمایان آماده‌اند تا بر اساس آخرین نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار میزان دستمزد کارگران را در سال آینده بالا ببرند.

وی توضیح می‌دهد: دو سناریو مطرح است، سناریوی اوّل مدنظر گروه‌های کارگری است، با توجه به اینکه قیمت کالاهای اساسی بدون آنکه نظارتی بر آنها باشد، افسارگسیخته بالا رفت و با توجه به تورم، کارگران قدرت خرید خود را از دست دادند، بر همین اساس میزان افزایش حقوقی را مدنظر دارند.

آهنی‌ها اضافه کرد: بخش کارفرمایی با توجه به اینکه ۹۰ درصد بنگاه های کوچک ، متوسط و خرد و اشتغال کشور را بر عهده دارد و تاب آوری افزایش حقوقی که مدنظر گروههای کارگری است، را ندارد سناریوی دیگری را مطرح می‌کنند.

معمولاً دیدگاه خود را تا آخرین لحظه ها اعلام نمی‌کند، حالا یک روز قبل از نشست احتمالا پایانی شورای عالی کار دیدگاه خود را نزدیک به کارفرمایی اعلام کرده است.

رئیس‌جمهور می‌گوید: تورم بیش از ۲۰ درصد بوده اما توان دولت همین حد بوده است، اما وعده می‌دهد که افزایش حقوق کارگران بیش از ۲۰ درصد تصویب شود، بیش از ۲۰ درصد تقریباً رقمی است که مدنظر کارفرمایان نیز است.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه 20 درصد کارمندان را با یک فرمول خاصی مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که تبدیل به قانون شده و ما طبق آن عمل خواهیم کرد، می‌گوید: برای کارگران هم در همین هفته در شورای عالی کار مقدار حقوق آنها تصویب خواهد شد که آن هم در مجموع بیش از 20 درصد خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: تورم امسال‌ بیش از 20 درصد بوده، اما توان ما برای افزایش حقوق و دستمزد بیش از این نبوده و امیدواریم برای سال آینده با کمک همدیگر بتوانیم شرایط مطمئن‌تری را برای مردم به وجود آوریم که خیال مردم از لحاظ قیمت کالا و ارز مقداری مطمئن باشد و همه تلاش ما در این زمینه به کار گرفته شده است.

به هر حال نشست شورای عالی کار عصر امروز برگزار می شود و نمایندگان سه دیدگاهی که در اینجا به آنها اشاره شد دور یک میز می نشینند و برای افزایش دستمزد کارگران در سال آینده تصمیم می‌گیرند و آن طور که نماینده کارفرمایان به فارس خبر می‌دهد، محمد شریعتمداری وزیر کار قرار است آخرین رقم نرخ تورم یعنی تورم ۱۲ ماهه سال ۹۷ را امروز به شورای عالی کار ببرد، آنها حاضرند دستمزد کارگران را متناسب با این نرخ تورم، افزایش دهند، حال این رقم می‌تواند بالای ۲۰ درصد و حدود ۲۷ درصد و یا ۳۰ درصد باشد که البته با توجه به کاهش قدرت خرید کارگران در سال 97 و پیش بینی تکرار شرایط مشابه در سال آینده مطلوب کارگران نیست.

منبع: فارس

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • مسعود جهانی
    0

    به نظر بنده ۳۰ درصد حداقل باید اضافه باشد یک تومن کمتر از این خیانت محض به شأن و کار کارگر است

  • حسن روح زاده
    0

    طبق فرمول کارمندان ۴۰۰ + ۱۰%

  • قاسم شوقی
    0

    سلام. حقوق کارگران باید بر مبنای تورم اضافه گردد.

  • علیرضا محمدی
    0

    چرا 20،%کارگرا بعد کارمندا 40%چرا کسی دلش به حال کارگر نمی سوزه با این همه گرونی که ایجاد شده فایده اش چیه که همش 20%اضافه شده یا گرونی درست کنید یا حقوق بیشتر کنید بعد میاد میگید زیر خط, فقریم

  • سجاد دریابیگی
    0

    با 20 درصد یدفه دولت خفه نشه؟آخه با20 درصد منه کارگر چطور میتونم کرایه خونه بدم؟ گوشت و مرغ و آجیل و ماشین و برنج و حبوبات پیشکش دولت.آخه هرطور حساب کنید تورم بالای100درصده چطور بانک مرکزی روش میشه به این واضحی دروغ به خورد مردم بده؟نکنه فک کردن مردم مثل خودشونن؟؟؟؟!!!!!

  • مظاهر رحمانی
    0

    سلام زمان احمدی نژاد ۴۰ درصد تورم شد حقوق کارگر ۲۰درصد رفت بالا .به همین نسبت کارگران هر سال ۲۰درصد عقب تر هستند .و ۲۰درصد عقب ماندگی هر سال باعث کم بودن پایه حقوق میشه.دولت هم باید به کارخانجات کمک کنه تا کارفرما بتونه از عهده اش بر بیاد تا عطایش رو به لقایش نبخشیدن. جا داره از مدیر عامل و مدیریت شرکت مفید شیشه تشکر کنم چون به لحاظ معیشت و حقوقی خیلی خیلی هوای ما کارگران رو دارند

  • زارع
    0

    باسلام افزایش حقوق کاذگران. 400هزارتومان به اضافه ی 15 درصد

  • میرهادی
    0

    50 درصد هم بشه. باز کارگران مشکل دارند

  • یوسف موسی پور
    0

    سلام خسته نباشین..تورو به قرآن به داد کارگران برسین بااین همه تورم گرونی اجاره خونه بچه نوزاد بآفزایش۲۰درصدی آیا مشکلی حل میشه!!!!!!!!

  • امیدمحبوبی
    0

    من خودم یه کارمندم ولی قشرکارگرایرانی،فقیرترین وبی بضاعت ترین قشرهستند.و ازجامعه جهانی متین ترین قشر اسلامی هستند.لذا باید دولت یه تصمیم اساسی راجع به معیشت واقتصاد این بنده خداها کنه.

  • پویا
    0

    سلام من واقعن یه کارگرم همه می دانیم که افزایش قیمتها یک ضرر دو سره هست هم به کارگران هم به صاحبان کار و مشاغل زیرا وقتی گرانی باشه برای اون کارگاه یا فروشگاه یا پروژه هم هست پس صاحب کار بدلیل کم شدن درامدش در صورت افزایش غیر منطقی حقوق کارگر مجبور به اخراج اونا میشه نمونه اون در اعتصابات کارگری که روزانه شاهد اون هستیم ملاحظه می کنید صاحب کارانی که با همین حقوق الان هم برایشان پرداخت سخت است پس بجای نتلاش در بهبود اقتصادی و کارافرینی بیشتر فقط بفکر افزایش حقوق بودن نتیجه جز اخراج بیشتر کارگران و بیکاری اونا نیست

  • کامران محمدنژاد
    0

    اگر یک کارگر یک سال پیش با یک ماه حقوق خود میتوانست یک سکه بخرد، الان هم باید عین همان باشد. یعنی ماهیانه 4.5 میلیون.یا هم وزن قیمت گوشت، پراید ،دلار و یا آجیل باید افزایش پیدا کند. غیر از این فقط ظلم به کارگر خواهد بود.

  • علیرضا سعادتی
    0

    چرا همه چیز متناسب با نرخ ارز قیمت گزاری میشه , پس حقوق و دستمزد کارگران هم باید متناسب با نرخ ارز باشه

  • عطا عطایی
    0

    سلام وخسته نباشید به شماعزیزانی که طبق دلار حقوق میگیرید ولی وقتی نوبت کارگرزحمت کش می رسید ریال رابزرگتروگرانتراز دلار میبینیداگر به اسلام وعدالت وفرمایش مولایمان حضرت علی ع اعتقادداریدکارگران رازیر بی عدالتی له نکنید.

  • یعقوبی
    0

    حقوق کارگران بالای. 3 میلیون تومن باتشکر

  • محمد رضا هنرمند
    0

    با سلام من یک درخواست داشتم خدمت نمایندگان کارگری و کارفرمایی و مجلس و دولت لطف کنند یک ماه نه پانزده روز با حقوق ما کارگرا زندگی رو بچرخونن چرا همیشه قشر کارگر باید زجر بکشد آخه این چه عدالتی است ما باید چهار یا پنچ جا کار کنیم خانواده را نبینیم تا بتوانیم حداقل زندگی بکنیم اما کار فرما ها خارج شونو برن خریداری خارج بعد جایزه های میلیونی برای خریداران کالا تولید کارگر بعد بگویند برای کار فرما سودی ندارد اگر حقوق کار گر زیاد شود از زندگی تجملاتی ولاکچری نمایندگان کار .کار فرماها کم کنید نما قشر کارگر بدبخت

  • نظری
    0

    سلام باید تا ۴۸ درصد افزایش حقوق کارگران را داشته باشیم، با این تورم افسار گسیخته، چرا فقط پول نفت برای آقازاده ها و مسئولین باشه و دیگران هیچ، شاید اینطوری اختلاسها کمتر بشه

  • بنده خدا
    0

    جسارتا تورم رو با چه روشی حساب میکنید که 300 ٪ رو جهانگیری 9% درمیاره روحانی27%درمیاره کارشناسان 47/5درصد درمیارن؟؟؟!؟!؟! خدایی این نیم درصد رو کجا آوردین!؟؟؟؟ از گوشتیکه قیمتش چهاربرابر شده درآوردید یا آجیل وخشکبار که تورمش نسبت به سال قبل همین موقع 500% بوده یا رب گوجه که 300 ٪ گران شده یا طلا و ارز که 300 ٪ گران شده یا گوشت مرغ که 300 % گرون شده یا خودرو که بیش از100%گرون شده یا چای دوغزال که پارسال 18هزارتومن بود الان70تومن شده (احساس میکنم که تقصیر احمدی نژاده) اونروز هم رفته بود استادیوم استقلال نمیتونست به العین گل بزنه داور هم گل سالم استقلال رو آفساید اعلام کرد

  • هلیا صابری
    0

    کارگران با ۲۰ درصد افزایش حقوق بدبخت تر از قبل میشوند.به نظر من برای داشتن زندگی حداقلی و بقول معروف بخور و نمیر باید ۳ میلیون به حقوقشان اضافه بشه و افزایش حقوق بصورت درصد نباشد.اگر دولتی نمیتواند حقوق بدهد به نظرم اجازه بدهد شایسته ها و کسانی که میتوانند راس کار قرار بگیرند و حداقل واقعیات و علتها را با مردم درمیان بگذارد.

  • احمدفرخی
    0

    به نظرم اگه رو این گفته رئیس جمهور میخان به توافق برسن نمایندگان کارگری کاس و کوزشون جمع کنن واین همه دم از دفاع از حق وحقوق کارگران نزنن،مگه آخرش حرف خودشون نیست پس این همه قیل وقال چیه ،سه میلیون وهفتصدوپنجاه کجا ؟!!۲۰%کجا؟؟

  • سجاد
    0

    واقعا با این گرانی دولت میبایست حقوق کارگران را 40درصد که معادل نرخ تورم است افزایش دهد حداقل هم اینکار نشد 30درصدش کنند وگرنه پایینتر از این رقم زندگی کارگری میشه بخورو نمیر خدا رحم کند به کارگران زحمت کش

  • رامین سعید
    0

    واقعا دولت نفسش از جای گرم در میاد باید همون 48 درصد رو افزایش بدن

  • علیرضااکبری
    0

    باسلام درحالی که تورم بالای ۵۰درصد هست به نظر شما افزایش ۲۰ درصدی میتوان زندگی کرد کارگری که ۱۲۰۰ درامد داره.چه طوری زندگی کنه با این افزایش حقوق افزایش حقوق باید طبق تورم افزایش یابد همان کسی که این تصمیم ۲۰دصدی رو گرفته بیا با این حقوق بیاد زندگی انه ببینم میتونه

  • ساسان مروتي
    0

    آنهايي كه با ٢٠درصد موافقت ميكنن يعني مشكلا كارگران برايشان مهم نيست دور از انسانيت است مگر فرزندان آنها انسان نيستند گوشت ١٠٥تومان مرغ١٦هزار ......چطور زندگي كنند

  • نسرین توکلی
    0

    با سلام خواهش می کنم حقوق ما رو هم مثل کارکنان دولت اضافه کنن منظورم بازنشسته ها رو میگم اگه بخوان ۲۰ درصد اضافه کنن به ما فقط ۲۰۰ هزار تومان اضافه میشه و این خیلی بی انصافیه درضمناز اقای حاجی بابایی خواهش می کنیم درمورد بازنشسته ها ومستعمری بگیرها ی تامین اجتماعی هم همان قانون ۴۰۰ هزار تومانی رو لحاظ کنن با تشکر

  • وحید تدینی
    0

    سلام خسته نباشید ..بخدا این حقوق که ما الان میگیریم ظلم ظلم به قشر کارگر خیلی کمه هیچ پیشرفتی نداریم .دریافتی من ۱۴۰۰۰۰۰ هزار تومان نمیرسه ..مسولین با یک ماه حقوق ما یک روز میتونن زندگی کنن ..حقوق باید کم کمش ۵ میلیون تومان. باشه. مرسی تشکر

  • ابوالفضل
    0

    دقیقا باید با نرخ تورم حقوق کارگر افزایش پیدا بکنه وگرنه با این 20%افزایش هیچ اتفاقی رخ نمی دهدونباید کارگررا با کارمندان دولت مقایسه کرد انها حقوقشان همینطوری دوبرابر کارگرهست خواهشا پافشارکنیدک بانرخ تورم حقوق افزایش پیدا کنه

  • saman kia
    0

    سلام همیشه قشر کارگر زحمت میکشد تا چرخ های صنعت کشوربچرخد وجیب کارخانه داران و...پراز پول شود وبه بهشت کلاهبردارها واختلاسگران کانادا نقل مکان (فرار) کنند وبه ریشه نفر به نفر به ما بخندند ولی موقعه اضافه کردن حقوق کارگران هزار ویکجور بهانه بیاورند که اگه اضافه کنیم تورم اضافه میشود همه چی گران میشود مگر گرانی ها درسال ۹۷تقصیر کارگران بوده که سر کارگر را زیر آب میکنن قشر کارگر بدبخته

  • کارگر بدبخت
    0

    آقای آهنی شما وصنف مرفه بی‌درد همیشه از وضع فلاکت بار مملکت وبیکا ری بیشتر ین سو استفاده را کردید با ترسوند ن کارگران ازتعدیل واخراج منافع هنگفتی به جیب زدید بس است دیگر خجالت بکشید از تعداد ی از کارفرمایان با شرف وحدت پرست معذرت خواهی می کنم

  • سعید صفایی
    0

    سلام اگه به دنبال دور زدن قانون هستن که ماست مالی میشه اگه هم قانونی باید مطابق تورم عمل بشه

  • مهدی خزایی
    0

    سلام و عرض ادب من کارگر هستم دارای مدرک کاردانی کامپیوتر. در ترمینال سلام فرودگاه امام مشغول حراست بصورت شیفتی ۱۲ ۱۲ هستم و از ساعت ۱۹ شب تا ۷ صبح مشغول نگهبانی هستم.حقوق اینجانب ماهیانه ۱۹۰۰۰۰۰ تومان است.آیا اگر کارمند خود دولت اینگونه کاری داشته باشد هم حقوقش ۱۹۰۰۰۰۰ هست؟؟ من ماهیانه ۳۶۰ ساعت مشغول کار هستم وهمه آن درشیفت شب است. آخه خداوکیلی تبعیص تا چه اندازه؟؟؟؟ چرا هیچگونه نظارتی روی کار پیمانکاران نیست؟؟؟؟ دمش گرم باز این مبلغو پرداخت میکنه چون هیچ نظارتی روی کارش نیست.هرچقدر افزایش میدید بدید،فقط تورا به جدتان یه نظارتی داشته باشید.

  • ارسلان نام آورزاده
    0

    با سلام خدمت نمایندگان محترم کارگران و کارفرمایان.امیدوارم نسبت به معیشت زندگی کارگران محترم تصمیم درست رااتخاذ کنند تا کارگران زحمتکش شرمنده خانوادشون نشوند.واما درضمن آیا نرخ تورم را نمایندگان محترم چجوری حساب میکنند درحالی که نرخ تورم از صددرصد هم گذشته. واما چطور کارفرمایان حاضرند سود های کلان ودرآمدها ی آنچنانی داشته باشند واما حاضر به افزایش ناچیز حداقل حقوق کارگران نیستند.واظهار ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران میکنند.

  • سروش رف
    0

    با سلام و تبریک سال نو وقتی قیمت جزیی ترین اقلام مصرفی خانوار نسبت به سال گذشته ۳ الی ۴ برابر شده ایا به نظر به مسئولین نسبتا محترم ۲۰ درصد افزایش حقوق کارگران دردی رو دوا می کند؟؟؟؟واقعا این عدالته

  • حسین میرقاسمی
    0

    سلام،دولت وحکومتی پایدارمیماند که حقوق رابراساس تعدادنفرات اهم ازبیکاریاشاغل،مجردیامتأئل،مستاجریاموجر،بیماران پیریاجوان ،وضعیت مالی واعتباری ومخارج تحصیلی یک خانواده پرداخت نمایدنه براساس سیاستبازی،زبانبازی،چابلوسی وباندبازی وتبعیض نژادی وفامیلی.

  • رسول
    0

    سلام. وقت بخیر. مشکل کارگر با این چیزا حل نمیشه تا جلوی افزایش قیمتا گرفته نشه دو روز دیگه همون آش و همون کاسه.

  • هادی
    0

    با سلام نمایندگان کارفرمایی اگه شما با حقوق ۱۲۰۰۰۰۰۰می تونید فقط ۱۰ روز مخارج زندگیتان رابدید ما کارگران چون اسم کارکر رایدک میکشیم وازاسمش معلومه یعنی فقیر ماحرفی نداریم فقط یک لحظه فکر کنید خدایی هم هست یاعلی به امید روزی که حق پایمال نشه دست نمایند کارگری دردنکند

  • محسن
    0

    رئیس جمهور با یه میلیون و دویست میتونه زندگی کنه؟؟؟؟ که نظر میده ۲۰ درصد توی این گرونی؟؟؟

  • علی یزدانی
    0

    واقعاًباید برای این دولتمردان تاسف خورد. امیدوارم به خودشان بیان و مردم رو کمی درک کنند و بفهمن که حقوق ۱میلیون نمیشه زندگی کرد.

  • ناجح حمیدی
    0

    سلام وقتی اقتصاد دولت روی دوش کارگران زحمت کش میباشد چرا باید از حداقل امکانات محروم باشند و نتیجه زحمتشون و نگیرند چرا باید زن و بچه یه کارگر در حصرت یه لباس یا تفریح و خیلی چیزای دیگه بمانند و فقط کار کند تا بتواند اجاره خانه بدهد کارگر کار میکند تا بتواند زنده بماند نه زندگی کند

  • داودثابتی
    0

    سلام این همه رواعصاب ما راه نرید هرچقدر حسن کلیدخراب کن میخواد اضافه کنه اضافه کنه ماکه زندگی نکردیم خدایا همه رابسوزان اصلا دیگه صحبت حقوق ومستمری نکنید خدایا خوار ذلیل کن همه را درآتش جهنم این بی کفایتها تمامی نداشته باشند

  • محسن
    0

    باسلام وقتی دولت ۴۸%تورم رو گردن میگیره معنیش اینه تورم بیشارازسه برابر سال گذشته بوده یعنی۳۰۰% البته فهمیدنش،کارسختی نیست باخریدن ی کیلو گوشت یاپسته یا اجیل یاحتی خیارسبز میتوان ب نرخ تورم پی برد اگه بخوان براساس تورم اضاف کنن حداقل دریافتی یک کارگر حداقل ۵میلیون تومان ب بالا خواهدبود نکته جالب اینجاس که کارفرمایان محترم تولیدشونو ب نرخ روز عرضه میکنن ولی مزد کارگر طی یکسال ثابت خواهدبود مزد کارگر براساس تورم سالی که گذشت و تورمش،معلومه ولی تورم سال اینده افسارگسیخته تر خواهدبود

  • رضا میرقاسمی
    0

    سلام من ی سوال دارم تورم کی محاسبه میکنه اخه وقتی که از اول سال گوشت مرغ میوه مواد اولیه تا ۱۰۰ ٪ افزایش قیمت داشته یا اینکه ارزش پول تا ۲۰۰٪افت داشته یا دلار ۳۰۰۰تومانی به ۱۳۰۰۰ تومان افزایش داشته کرایه خانه تا ۷۰٪افزایش داشته کی میتونه بگه تورم۲۰٪بوده یا سواد اقتصادی ندارن یا خودشون‌و به نشنیدن زدن با یه محاسبه سر انگشتی بدون علم اقتصاد حتی آنقدر کودن باشی نرخ تورم و می فهمی

  • محمد جواد
    0

    چطور سالای پیش که میگفتن نرخ تورم تک رقمیه حقوق کارگرا ۲۰ درصد اضافه میشد حالا امسال هم که به گفته خودشون تورم ۴۸درصده و در واقعیت ۲۰۰درصد تورم داریم میخوان بازم ۲۰درصد اضافه کنن؟؟ یکی برام توضیح بده خیلی پیچیدس

  • مهدی لندرانی
    0

    واقعا سخته نمیشه زندگی کرد با این حقوقا شرمنده همسر و فرزندانمان شده ایم خاهش میکنیم اندازه تورم حقوق افضایش بدین

  • مهدی ساجد
    0

    تا پای کار گر میاد وسط همه مسولین قسم و ایه ردیف میکنن و میگن تورم نداریم و گرانی نیست و وضع خوبه و....بنه خدا کارگر باید اجاره خونه بده ،قسط بده ،وضع اقتصاد هم که اینه ،خدا وکیلی ی کم انصاف داشته باشید .

  • حسن علی عصار
    0

    با سلام به نظر من نسبت به تورم موجود که همه چیز سه برابر شده باید حقوق کارگران هم سه برابر شود یعنی 145 درصد

  • کیوان
    0

    تورم واقعی بالای 200 درصد میباشد افزایش هم باید طبق تورم محاسبه شود امیدوارم مسولین توجه فرماینننننند

  • م.یو
    0

    باسلام بنظر من اگه حقوق کارگران ۱۰۰درصدم افزایش داشته باشه باز ی حقوق بخور ونمیره.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها