افزایش قیمت خودرو به اسم ارز به کام خودروسازان/نهادهای نظارتی به ساختار هزینه‌ای خودروسازان ورود کنند

موضوع افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان از چالش های اساسی اقتصاد ایران در سال 1397 بوده است به طوری که بسیاری از خودروسازان محصولات خود را بیش از 60 درصد افزایش داده‌اند.

افزایش قیمت خودرو به اسم ارز به کام خودروسازان/نهادهای نظارتی به ساختار هزینه‌ای خودروسازان ورود کنند

موضوع افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان از چالش های اساسی اقتصاد ایران در سال 1397 بوده است به طوری که بسیاری از خودروسازان محصولات خود را بیش از 60 درصد افزایش داده اند. موضوع افزایش قیمت در بین محافل کارشناسی بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

برخی براین عقیده اند که این میزان از رشد قیمت به علت افزایش نرخ ارز نه تنها کاملا طبیعی است بلکه قیمت ها بیش از این حد بایستی افزایش یابد. برخی دیگر نیز با بیان این مطلب که افزایش نرخ ارز قاعدتا در قیمت تمام شده خودرو اثرگذار است ولی معتقدند که برای واقعی کردن قیمت ها بایستی طرف هزینه ها نیز مورد بررسی جدی قرار گیرد از این رو از واژه"منطقی کردن قیمت" به جای"افزایش قیمت" استفاده می کنند.

بخش قابل توجهی از اختلاف بین این دو دیدگاه به نحوه تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو برمی گردد. از این رو نگاه به میزان داخلی سازی خودروهای داخلی می تواند به روشن شدن موضوع کمک کند.

طبق گزارش اولیه سازمان برنامه بودجه که بر مبنای آمار و مستندات وزارت صنعت، انجمن خودروسازان و قطعه سازان و گزارش های خودروسازان تهیه شده است، غالب خودروهای پرتیراژ و پرمصرف تولیدی توسط دو خودروساز بالای 70 درصد داخلی سازی شده است. این به معنای آن است که نباید به طور مستقیم قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از 30 درصد دستخوش تغییر شود که البته آن هم بستگی به میزان قطعات در خودرو دارد.

به طور مثال در پژو 206 و 207 که پرتیراژترین محصول ایران خودرو است، در حدود 75 درصد داخلی سازی شده و برای تولید هر دستگاه از این خودرو به طور میانگین در حدود 1.800 دلار نیاز است. و یا در پژو 405 میزان داخلی سازی، 93 درصد می باشد و ارز مورد نیاز برای تولید هر دستگاه، به طور میانگین 1500 دلار است.

نکته قابل تامل دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که سهم داخلی سازی غالب خودروهای بالای 45 میلیون تومان به طور میانگین کمتر از 30 درصد است. یعنی بیشتر قطعات مورد نیاز این محصولات از به کشور وارد می شود. در پژو 2008 سهم داخلی سازی نیز در حدود 20 درصد است. و یا در خودرو هایما و سوزوکی به طور میانگین سهم داخلی سازی در حدود 25 درصد است.

این آمارها نشان می دهد که موضوع تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو آن طوری نیست که خودروسازان عنوان می کنند و لذا برای پی بردن به واقعیت های پنهان در خودروسازی، هزینه های این دو شرکت و نحوه محاسبه قیمت خودروها بایستی به طور اساسی مورد ارزیابی قرار گیرد. هزینه هایی که طبق اسناد موجود گاها صرف بده بستان های سیاسی خودروسازان با برخی از دستگاه های سیاسی و نظارتی شده است.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ذوالقرنین
    0

    موقعی خودرو ساز چهار هزار میلیارد پول میگیره با ارز دولتی کار میکنه پس چرا بایدخودرو با دلال بازی خودرو ساز به این افتضاحی بشه باید قیمت ها به قبل باز گردد وگردنه این کار خودرو ساز خوردن ز کاهدان وتوبره است حتی مسکن هم که مایحتاج مردم بی دلیل افزایش پیدا کرده چون دولت هم به دنبال مشکلات بقیه کشورها دنبال فرار از مسئولیت است عراق اباد سوریه اباد وحماس پولدار به درد مردم نمی خوره سردار وقهرمان مردم کسی است که دست رانت خوار را کوتاه کند انگار همه از هم نقطه ضعف دارند که کسی پاسخگو نیست

  • رضا هاشمی
    0

    من معتقد هستم که شرکتهای خودرو سازی باید خصوصی شود اما باتوجه به اینکه در حال حاضر شرکتها مختلفی که خصوصی هم هستند سهام زیادی حدود سی درصد راخریداری کرده اند اینها نمیگذارند مدیریت این شرکتها کار اصولی و اساسی را برنامه ریزی کنند به خاطر اینکه میخواهند این شرکتها زمین بخورند و بعد با ناظر ترین قیمت باقی مانده سهام را هم ازان خود نمایند پس باید چه کرد? باید باقی مانده سهامها را بصورت یک کنسرسیوم از طریق انجمن قطعه سازان به سازندگان قطعه سازیهای کشور بجای طلب به انها واگذار کرد چه اتقاقی رخ میدهد? اولا” سهام دیگر داران عمده مدیریت روی مدیران عامل خودر سازان را از دست میدهند ثانیا” چون همه سهامداران مالک شرکت میبا شند تمام قطعات توسط این سارندگاه ساخت داخل خواهد شد و مطمعن باشید دیگر این شرگتها نیازی به ارز از دولت نخواهند داشت و تولید در کشور رونق خواهد گرفت. اما اگر بخواهند سهامداران خصوصی فعلی این سهام هارا بخرند مطمعن باشید یگ رانت بزرگی در کشور حاکم خواهد شد و به هیچ عنوان تولید داخل راه نخواد افتاد و ارز زیاد ازکشور برای قطعات مختلف از کشور خارج خواهد شد ببهانه های مختلف چون اینها رقیب ندارند و هر کاری از دستشان بر بیاید برای خروج ارز از کشور انجام خواهند کرد هاشمی

  • عباس حسینی
    0

    خودرو سازهاتون بالا دستی هاشون ی مشت دزدن.بهتر که خودرو خارجی با تعرفه از ۵۰درصد به پایین وارد بشه تا فکری برای خودروها از لحاظ ایمنی سوخت و کیفیتش فکر اساسی بکنن کم تولید کنن ولی خوب با کیفیت کم مصرف و با ایمنی بالا نه ی مشت اشغال مثل پراید. بهتر همون جور که اهن کیلویی هستش ماشین رو هم کیلویی به ملت بفروشن ی مشت دزد رو گذاشتن در راس کار صنعت بعد ولش کن خودرو وارد کنید و پوز خودرو سازی رو بزنید که بفمن که خودرو یعنی آی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها