از اهرام اسرارآمیز چین چه می‌دانید؟

از اهرام اسرارآمیز چین چه می‌دانید؟

هرم از اشکال هندسی مرموزی است که در معماری باستان بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. جالب است که در دوره‌های گوناگون تاریخی در برخی از نقاط جهان که هیچ ارتباط جغرافیایی و فرهنگی با یکدیگر نداشته‌اند بنا‌های باستانی مشابهی ساخته شده است.
برترین‌ها - فرشاد شهبازی: هرم از اشکال هندسی مرموزی است که در معماری باستان بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. جالب است که در دوره‌های گوناگون تاریخی در برخی از نقاط جهان که هیچ ارتباط جغرافیایی و فرهنگی با یکدیگر نداشته‌اند بنا‌های باستانی مشابهی ساخته شده است.

برخی معتقدند که این اهرام چیزی جز بنای یادبودی برای پادشاهان و یا مکانی برای انجام مراسم دینی نیستند، ولی برخی دیگر بر این باورند که این اهرامِ پراکنده در کل سیار زمین ماهیتی فرازمینی دارند و ساخت دست انسان نیستند. این دسته در پاسخ به این سؤال که دلیل ساخت چنین بنا‌های عظیمی چه بوده، می‌گویند که این سازه‌ها مانند آنتنی برای شبک انرژی سراسری جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و بشر در فن‌آوری انتقال انرژی به حدی از پیشرفت دست یافته بود که برای استفاده از انرژی موجود در اتمسفر سیار زمین، تنها به گیرنده‌هایی با فن‌آوری مشابه شارژر‌های بی‌سیم امروزی نیاز داشته است.



راز اهرام اسرارآمیز چین

قصد ما از نگارش این مطالب تأیید و یا رد این فرضیات نیست، بلکه فقط طرح مسئله و رسیدن به موضوع اصلی، یا همان اهرام پنهان چین است.

هم ما با شنیدن واژه‌های «هرم» یا «اهرام» ناخودآگاه به یاد مصر و اهرام معروف آن می‌افتیم؛ ولی در بسیاری از دیگر نقاط جهان از جمله آمریکای جنوبی، آسیای شرقی و حتی اروپا نمونه‌هایی از این سازه‌های اسرارآمیز کشف شده است. اهرام ناشناخت چین طبق تحقیقاتی که تا کنون انجام شده آرامگاه‌های تاریخی هستند که در برابر آثار زمان و عوامل محیطی پابرجا باقی مانده‌اند.



راز اهرام اسرارآمیز چین

کتیبه‌ای از مصر باستان که شیئی شبیه به یک لامپ بزرگ را نمایش می‌دهد.
این سازه حیرت‌انگیز به صورت تصادفی توسط خلبان نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به نام جیمز گاسمن (james gaussman) در اواخر جنگ جهانی دوم کشف شد. او در هنگام بازگشت از یک مأموریت کمکی برای ارتش چین به سمت پایگاه خود در شهر آسام هندوستان بود که حین عبور از فراز شهر «شی‌آن» از دیدن هرمی عظیم در ارتفاع پایین و فاصله‌ای دور متحیر شد. او فرصت را غنیمت شمرد و مسیر خود را برای عکاسی تغییر داد تا عکس‌ها را به گزارش پرواز خود ضمیمه کند.



در سال ۱۹۴۷ خلبان آمریکایی دیگری مشتاق به کشف افسان هرم «سفید و عظیم» گاسمن شد و به قدر کافی بر فراز آسمان به این ساز اسرار‌آمیز نزدیک شد تا شخصاً به آن نگاهی بیندازد. او به صورت تخمینی ارتفاع این هرم را بیش از ۱۰۰۰ فوت برآورد کرد که در مقایسه با بزرگترین هرم از اهرام ثلاث مصر یعنی هرم جیزه با ۴۸۰ فوت از پایه تا رأس بسیار مرتفع‌تر بود.



تصویر هرم سفید به کمک گرافیک رایانه‌ای بازسازی شده است.

هنوز هم این هرم ماورایی توسط مقامات چین به مثابه یک راز، به شدت حفاظت می‌شود و از چشمان کنجکاو تحقیقات بین‌المللی دور نگاه داشته می‌شود. با وجود چنین محدودیتی محقق آلمانی هارتویگ هاسدورف (hartwig hausdorf) که از تصویربرداری از ساز غول‌پیکر باستانی منع شده بود، کتابی در سال ۱۹۹۴ با عنوان «هرم سفید» منتشر کرد و جزئیات یافته‌های خود را در خصوص سایر سازه‌های قابل‌مشاهده در این منطقه ارائه داد، پس از آن بود که اشتیاق شدیدی برای کشف این گنج باستانی در جهان برانگیخت.

رمزگشایی یک حقیقت پنهان

کشور چین در سال ۲۰۰۰ به وجود حدود ۴۰۰ هرم در منطق شان‌چی در شمال شی‌آن صحه گذاشت. برخی از محققان این بازمانده‌های باستانی کوچکتر از «هرم سفید» را در زمر آرامگاه‌ها قرار دادند. در حالی که برخی از این سازه‌ها درحقیقت نیز به عنوان مقبره مورد استفاده قرار می‌گرفتند، برخی دیگر از محققان معتقد بودند که قدیمی‌ترین اهرام چین با اهداف اسرارآمیزتری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. هاسدورف حتی تأکید کرد که این سازه‌ها منشأ فرازمینی دارد.



راز اهرام اسرارآمیز چین

اما این اهرام چقدر قدمت دارند؟ در حالی که بسیاری این آثار را به هزاره‌های قبل نسبت می‌دهند، برخی دیگر معتقدند که این اهرام بسیار قدیمی‌ترند. با تحلیل یک عکس هوایی از یک دسته از اهرام در شرق شی‌آن، گراهام هانکاک (graham hancock) محقق تمدن‌های باستان دریافت که نحو قرارگیری آن‌ها با صورت فلکی جوزا مطابقت دارد. البته آنالیز‌های رایانه‌ای نشان دادند که این طرح‌بندی اهرام، صورت فلکی جوزا را در فصل بهار ۱۰۵۰۰ سال قبل از میلاد به نمایش می‌گذارد.

اکثریت اهرام متعلق به سلسل ژیای شرقی (۱۰۳۲-۱۲۲۷) در وضعیت خرابی شدید قرار دارند و بسیاری شکاف‌ها عمیقی برداشته‌اند و در معرض خطر فرو ریختن کامل قرار دارند. دائه ونژن (dai wenzhen) مدیر دفتر اداری مقبره‌ها در مصاحبه‌ای با آژانس خبری ژین‌هوا (xinhua) اعتراف کرد که کل مجموعه با خطر نابودی کامل مواجه است. با توجه به سخنان او اکثر مقبره‌های سلسل ژیا که در منطق نینگ‌ژیا (ningxia) مستقر هستند با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند «ویران» لقب گیرند. به گزارش ژین‌هوا ۲۵/۱ میلیون دلار برای ترمیم مقبره‌ها اختصاص یافته، اما این مبلغ تنها برای پیشگیری از فرسایش بیشتر کفایت می‌کند و این امر مصداقی بر پنهانکاری دولت چین است.

در حالی که ۲۰۷ مقبره و ۹ آرامگاه در نینگ‌ژیا به سختی گذر زمان را تاب آورده‌اند، اهرام ناشناس در شان‌ژی پایدارتر و پر‌ابهت‌تر باقی مانده‌اند. طبق برخی برآورد‌ها اکثر این ۴۰۰ سازه در شان‌ژی همزمان با سلطنت امپراطور ظالم سلسل چین شی هوانگ (۲۵۹-۲۱۰ قبل از میلاد) بنا شده‌اند تا سرپناهی برای میراث بارگاه امپراطوری او باشند.

راز هرم چین شی هوانگ

امپراطور چین شی هوانگ به عنوان اولین امپراطور قلمرو امروزی کشور چین جستجوی دیوانه‌وار راز جاودانگی معروف است. تب او برای دستیابی به افتخار، او را به خلق یکی از شگفتی‌های غیرمعمول و جاه‌طلبانه بر روی سیار زمین رهنمود ساخت: لشکر با ابهت سفالین تراکوتا (terracotta army) که از صفوفی نزدیک به یک مایل از سربازان و اسب‌ها و کالسکه‌های سفالی تشکیل می‌شود که نماد گارد بزرگ پادشاهی او هستند و از هرمی که طابوت امپراطور را در خود پنهان ساخته محافظت می‌کنند. طبق برخی برآورد‌ها این لشکر شامل بیش از ۷۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ کالسک نظامی و ۵۲۰ اسب است. توجه به جزئیات این مجسمه‌ها چنان دقیق است که هیچکدام از پیکره‌ها به هم شباهتی ندارند، طوری که برخی اعتقاد دارند هر مجسمه از روی یک شخص واقعی از آن دوران ساخته شده است. میراث این پادشاه مستبد از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ کشف شده، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. اما هنوز گنجین پنهان‌شده در داخل هرم محل ظن و گمان بسیاری است.



راز اهرام اسرارآمیز چین

با وجود پیدا شدن ارتش سفالینِ محافظ پادشاه هنوز تابوت پادشاه کشف نشده‌است. طبق اسناد باستانی چین (همان متونی که به باستان‌شناسان در کشف سربازان سفالین کمک کرد) تابوت پادشاه به همراه مقادیر عظیمی از طلا و جواهرات درون مقبره‌ای قرار دارد که سراسر گنبد مسی بالای آن با ستارگانی از جواهرات پوشیده شده و اطراف تابوت ماکتی عظیم از نقش چین طراحی و ساخته شده است؛ به این صورت که رود‌هایی از جنس جیوه در میان کوه‌ها جریان دارند. در متون باستانی آمده‌است که کارگران زنده درون مقبره محبوس شدند تا کسی از راز مقبره مطلع نشود. امپراطور چین تلاش کرد هرم زیرزمینی خود را به صورت یک نسخ برابر اصل از قلمرو چین بسازد.

در حال حاضر هرم امپراطور چین نزدیک به ۲۵۰ فوت ارتفاع دارد، اما گمان می‌رود که در زمان ساخت در ۲۲۰۰ سال پیش ۳۸۰ فوت ارتفاع داشته است. عرض پای هرم از شرق به غرب حدود ۱۱۳۰ فوت و از جنوب به شمال ۱۱۵۰ فوت طول دارد. به گفت دانشمندان دولتی چین امپراطور توج زیادی به دشوارسازی دسترسی به مأمن ابدی خود معطوف ساخته، به طوری که این هرم با خاک و گیاهان پوشیده شده و تمامی راه‌های ممکن به تالار اصلی مسدود شده‌اند. اما کدام عقل سلیمی چنان مقبره‌ای عظیم و جاه‌طلبانه‌ای بنا می‌کند و آن را با گیاهان می‌پوشاند تا از دیده‌ها پنهان بماند؟ از سوی دیگر تصاویر موجود از این اهرام حاکی‌اند که درختان روی اهرام نمی‌توانند قدمتی بیشتر از ۵۰ سال داشته باشند.



راز اهرام اسرارآمیز چین

با تمام این تفاصیل هنوز مشخص نیست که دولت چین به چه علتی این اهرام را مخفی ساخته است؛ آیا دانشمندان دولتی به راز حقیقی ساخت این اهرام پی برده‌اند؟ یا گمان دارند که با کشف اسرار این اهرام به قدرت ماورایی دست می‌یابند که امپراطور چین شی هوانگ را قادر ساخت کشور چین را برای اولین بار با وسعت امروزیش یکپارچه و متحد سازد.

1980

حجم ویدیو: 8.64M | مدت زمان ویدیو: 00:02:03 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها