چه ارتباطی میان فواصل کوتاه زایمان و مرگ نوزادان وجود دارد؟

طبق نتایج یک مطالعه جدید، فواصل کوتاه بین زایمان می تواند خطر مرگ نوزادان را افزایش دهد.

چه ارتباطی میان فواصل کوتاه زایمان و مرگ نوزادان وجود دارد؟

«سوسی لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیویورک، درباره این مطالعه می‌گوید: «مطالعه بر روی میمون‌ها نشان داد خطر فاصله کوتاه بین زایمان‌ها مرتبط با احتمال زنده ماندن خواهر و برادرهای بزرگ‌تر یا کوچک‌تر است.»

فواصل کوتاه زایمان دارای پیامدهای منفی برای انسان‌ها هم است. در این مطالعه، حدود ۹۰۰۰ گزارش زایمان از حدود ۱۴۰۰ میمون مادر بررسی شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که فاصله زیاد یا کم میان زایمان‌ها، موجب بروز خطراتی هم برای مادر و هم برای فرزندان می‌شود، بنابر این فاصله گذاری بین حاملگی‌ها، گام مهمی در راه تأمین سلامت مادر و کودک است.

به گفته محققان، فاصله کم بین حاملگی‌ها باعث افزایش خطر مرگ نوزادان و نیز افزایش عوارضی مانند مرگ نوزادی و کاهش وزن نوزاد می‌شود.نتایج این تحقیق همچنین نشان داد، فاصله کوتاه بین حاملگی‌ها با افزایش خطراتی همچون وزن کم هنگام تولد، مرده‌زایی و مرگ نوزادی، خطر مرگ مادر، کم خونی مادر و خونریزی سه ماهه بارداری همراه است چرا که مادر فرصت بازیابی سلامت به طور کامل را نداشته است.

محققان تاکید می‌کنند اگر حاملگی‌ها با فاصله کمتر از ۲ سال باشد علاوه بر اینکه امکان بروز عوارض مرگ و میر نوزاد، تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می‌دهد احتمال زایمان زودرس قبل از پایان ۹ ماه حاملگی، بروز کم خونی در کودک، تحلیل ذخایر بدنی مادر (آهن و کلسیم)، سوءتغذیه کودک بعد از تولد، افزایش بیماری‌های عفونی در کودک و کاهش هوش و عقب ماندگی درسی را نیز در پی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها