خبرفوری گزارش می‌دهد؛

سرانجام کنسرت‌های خیابانی در پایتخت به روایت یکی از اعضای شورای شهر تهران/ در ایام عید منتظر اجراهای خیابانی خوانندگان باشیم؟

یکی از اعضای شورای شهر تهران، از ماجرای کنسرت‌های خیابانی متفاوت روایت کرد.

سرانجام کنسرت‌های خیابانی در پایتخت به روایت یکی از اعضای شورای شهر تهران/ در ایام عید منتظر اجراهای خیابانی خوانندگان باشیم؟

سوگل دانائی - «عزیزان در این ایام که چون سیاوش در حال گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنم تا حالمان کمی به شود، چناچه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد.» این جملات همایون شجریان، خواننده سنتی، در فضای توییتر بود. خواننده‌ای که نخستین بار واژه کنسرت خیابانی را به صورت رسمی وارد ادبیات جامعه کرد. از آن توییت اما حدود هشت گذشته است. هشت ماهی که مسئولین زیربط پیگیر کنسرت خیابانی شدند و توانستند تنها یک خواننده را به میان مردم بفرستند و کنسرت خیابانی برگزار کنند. اما در این مدت فرآیندها چگونه پیگیری شد؟ آیا این مساله هم مانند بسیاری از پیشنهادات بی‌نتیجه مانده است؟

**خانه موسیقی اعلام آمادگی کرد

در ابتدا مدیرعامل خانه موسیقی بود که از پیشنهاد شجریان استقبال کرد و گفت:«خانه موسیقی آمادگی دارد برای همایون شجریان و سایر هنرمندان دیگر با مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تعامل و این موضوع را پیگیری کند تا آن‌ها کنسرت خیابانی برگزار کنند.»

حمیدرضا نوربخش همچنین عنوان کرد: ارائه مجوز کنسرت موسیقی به خانه سینما مربوط نمی‌شود و باید مرکز موسیقی وزارت ارشاد اسلامی این مجوز را بدهد.

وزارت ارشاد هم در همان روزها به این اتفاق واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای عنوان کرد: ضمن تشکر از هنرمندانی که در همه فراز و فرود‌های تاریخی، کنار مردم ایستاده اند؛ برای صدور سریع مجوز‌هایی برای این کنسرت‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کند و امیدوار است در این راه از همکاری و همیاری سایر ارگان‌ها و نهاد‌های موثر به ویژه شهرداری‌های کشور و نیروی انتظامی برخوردار باشد.

**اقدامات مدیریت شهری

برگزاری کنسرت خیابانی اما بدون همکاری شهرداری و شورای شهر و ایجاد بستری مناسب برای حضور خوانندگان در سطح شهر میسر نمی شد. همین شد که محمد علی کریمی٬ رئیس اسبق مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آمادگی شهرداری تهران برای برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان در پایتخت خبر داد و گفت: شهرداری تهران نیز ضمن تقدیر از این اقدام امید آفرین، تمام قد آماده است در برگزاری این اتفاق مبارک، همراهی‌های لازم را داشته باشد.

از سوی دیگر شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی هم برای ایجاد زیر ساخت کنسرت خیابانی و همکاری با خوانندگان اعلام آمادگی کردند و مناطقی مانند بوستان آزادگان و ولایت را به عنوان محل برگزاری کنسرت خیابانی پیشنهاد دادند.

**همه موافق بودند اما اجرایی نشد

برگزاری کنسرت خیابانی احتیاج به مجوز شهرداری و وزارت ارشاد داشت. دو ارگانی که از ابتدا در بیانیه‌های متعددی با پیشنهاد خواننده سنتی موافقت کرده بودند. بعد از گذشت چند روز اما روایت‌ها حاکی از کارشکنی نهادهای مختلف بود. شهرداری و شورای شهر٬ وزارت ارشاد را مقصر می‌دانستند و وزارت ارشاد و خانه موسیقی از عدم همکاری مدیریت شهری سخن می‌گفتند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی در همان روزها اعلام کرد که نامه‌ او به وزارت ارشاد بدون پاسخ مانده است. حجت نظری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری توضیح داد: طی یک نامه از معاونت هنری وزارت ارشاد که وظیفه مستقیم اعطای مجوز برگزاری کنسرت را دارد با پیشنهاد ۴ محل از آنها خواستم که با مجوز کنسرت در فضای باز موافقت کنند. من در تاریخ ۹ مرداد این نامه را ارسال کردم اما پاسخی از طرف معاونت هنری وزارت ارشاد دریافت نکردم.

وی در تاریخ ۵ شهریور سال ۹۷ در پاسخ به انتقادات وزارت ارشاد درباره عدم همکاری مدیریت شهری با این نهاد اعلام کرد: من هم با اظهار نظر دبیر کل مبنی بر نامه آنها به شهرداری و شورای شهر مواجه شدم. من در مصاحبه‌ای هم اعلام کرده بودم که نامه‌ای از طرف مدیر کل موسیقی به دست من نرسیده است، نامه به شهرداری ارسال شده بود.

نظری همچنین در پاسخ به این سوال که شهرداری مخالفتی داشته یا نه گفت: من با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری هم صحبت کردم، آنها موافقت خود را با معرفی اماکنی چون بوستان ولایت، میدان مشق مثل پارک آزادگان و حتی اماکنی مثل بوستان بعثت اعلام کردند حتی این اماکن در پاسخ به نامه وزارت ارشاد به شهرداری معرفی شد اما متاسفانه مرجع اصلی که وزارت ارشاد باشد هنوز پاسخی به درخواست ما نداده است.

**معتمدی روی صحنه رفت

بعد از همایون شجریان اما خوانندگان بسیاری برای اجرای کنسرت اعلام آمادگی کردند. پاپ‌‌خوان‌ها و دیگر خوانندگان سنتی. در نهایت و درست چند روز بعد از علنی‌شدن جدال مدیریت شهری و وزارت ارشاد، این محمد معتمدی، خواننده سنتی کشورمان بود که در هفته دوم ماه شهریور و در منطقه اراضی عباس آباد و در بوستان آب و آتش٬ روی صحنه رفت و برای مردم رایگان کنسرت برگزار کرد. از برگزاری کنسرت او تاکنون هفت ماه گذشته است.

**منتظر کنسرت خیابانی در ایام نوروز باشیم؟

در نهایت اما همان کسی که پیشنهاد برگزاری کنسرت داده بود از این قافله عقب ماند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبر فوری درباره علت عدم مجوز وزارت ارشاد به همایون شجریان گفت: نهادی که باید مجوز صادر کند معاونت هنری وزارت ارشاد است، مطلبی که به عنوان چرایی عدم مجوز عنوان شد احتمالا با علت واقعی متفاوت است. گفتند شهرداری فضا معرفی کند، ما در قالب یک نامه فضاهای پیشنهادی را معرفی کردیم اما در نهایت بازهم از دادن مجوز امتناع کردند. به نظر می‌رسد که نهادهای مرتبط نظرشان به برگزاری کنسرت جلب نشده بود.

نظری همچنین درخصوص چرایی عدم تکرار مجدد اجرای معتمدی در منطقه اراضی عباس آباد گفت: بعد از آن کنسرت ایام محرم و صفر بود. بعد از آن هم معاونت هنری وزارت ارشاد پیگیری مجددی در اینباره انجام نداد.

وی درباره برگزاری کنسرت خیابانی در ایام نوروز اما توضیح داد: متاسفانه کنسرت خیابانی در این ایام برگزار نمی‌شود. اما معاونت هنری وزارت ارشاد هرگاه مجوز صادر کند٬ شورای شهر و شهرداری همکاری می‌کنند و زیرساخت‌ها را هم فراهم خواهند کرد.

**جای خالی شادی‌های همگانی

تنگنا و فشار اقتصادی روی مردم اگر از تابستان بیشتر نشده باشد٬ کمتر نشده است. روزهای ابتدای سال جدید که مردم بیش از هر وقتی به تفریحات کم هزینه و سالم نیازمندند. شاید بد نباشد متولیان امر فرهنگ و مدیریت شهری درچند قدمی سال ۹۸ دست کم از ایجاد شادی‌های کم هزینه برای مردم دریغ نکنند. چیزی شبیه به همین کنسرت‌های خیابانی. در این صورت شاید به قول همایون شجریان «دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد.»

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها