مروری بر روزهای پرحاشیه بهارستان در سالی که گذشت؛

از قلع و قمع وزرای روحانی توسط پایداری‎ها تا پرونده فساد اخلاقی یک نماینده

مجلس شورای اسلامی در سال 97 روزهای پرحاشیه و پرتنشی را در جریان بررسی طرح‎ها و لوایح و بررسی عملکرد دولت پشت سر گذاشت.

از قلع و قمع وزرای روحانی توسط پایداری‎ها تا پرونده فساد اخلاقی یک نماینده

فاطمه علی‎اصغری- سال 97 یکی از پرکارترین روزهای مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای سه‎‎گانه بود بود به گونه‎ای که اتفاقات مهمی چون استیضاح چند وزیر و طرح سوال از رئیس‎جمهور برای اولین بار در این دوره از مجلس شورای اسلامی مطرح شد و شاید بتوان گفت نمایندگان در سال 97 بیشتر از اینکه در جهت ارائه طرح و بررسی لوایح در مجلس باشند بیشتر در حال تذکر دادن و مجادله با دولت بودند روندی که رویه مجلس را بیشتر به سمت بازی‎های سیاسی تغییر داد و به زعم برخی از افراد سبب شد تا مردم از عملکرد قوه‎مقننه در سال 97 دل خوشی نداشته باشند.

در گزارشی اجمالی عملکرد مجلس شورای اسلامی در روزهای مختلف سال 97 را مورد بررسی قرار دادیم و مصوبات و رویکردهایی را که از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته است به اختصار توضیح دادیم.

نامه ۱۶۰ نماینده به «روحانی» برای عزل «سیف» در اولین ماه‎های سال 97 از مهم‎ترین رخدادهایی بود که نمایندگان مجلس بعد از تعطیلات نوروزی در دستور کار خود قرار دادند و از روحانی درخواست کردند تا باتوجه به اوضاع نابسامان بازار ارز و سیاست‎های بانکی در جهت تغییر سیف اقدامی جدی انجام دهد که این مهم با موافقت روحانی صورت گرفت و همتی چند وقت بعد جایگزین سیف در بانک مرکزی شد.

حمله به خودروی نماینده سبزوار مقابل مجلس از دیگر اتفاقات رخ داده در سال گذشته بود که در این حمله آسیبی به رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع نرسید. سبحانی‌فر با بیان اینکه این فرد مهاجم در حالت عادی نبوده، گفت که وی پس از این اقدام به سمت محوطه اطراف مجلس رفته و توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل کلانتری بهارستان شده است.

از دیگر رویکردهای که در مجلس دهم همواره دغدغه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود موضوع رفع حصر بود که بعضا برخی از نمایندگان از جمله پروانه سلحشوری، غلامرضا حیدری و عبدالرضا هاشم‎زایی در نطق‎های خود از تربیون مجلس به آن اشاره کردند و خواهان پیگیری این وضع از سوی رئیس‎جمهور بودند.

دستگیری چند تن از فعالان زیست محیطی از سوی قوه‎قضائیه و خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین از دیگر موضوعات مهمی بود که فراکسیون محیط زیست مجلس به آن ورود پیدا کرد اما تا پایان سال 97 نیز اتفاقی برای فعالان محیط‎زیستی دستگیر شده رخ نداد هرچند که نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از عدم محرز شدن حکم جاسوسی این فعالان محیط زیستی خبر داده بود.

فیلتر تلگرام از دیگر اتفاقات مهمی بود که در سال 97 جنجال بسیاری را در فضای مجازی به پا کرد و علی‎رغم اینکه بسیاری از نمایندگان در مخالفت با فیلتر تلگرام اظهارنظرهای متفاوتی را مطرح کردند و در نهایت پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی صریح از پیامک حراست مجلس به نمایندگان برای خروج از تلگرام سخن گفت.

سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد تومانی یک نماینده مجلس در موسسه مالی غیرمجاز از دیگر خبرهای پر سروصداهای مربوط به مجلس شورای اسلامی بود که جنجال بسیاری را در فضای مجازی و رسانه‎ای به پا کرد به گونه‎ای که مجتبی ذوالنور، نماینده قم و عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان این که فساد اقتصادی در کشور به صورت شبکه‌ای است، گفته بود: «متأسفانه بعضی از مفاسد اقتصادی در کشور به صورت شبکه‌ای شده است؛ البته نه شبکه نام‌ و نشان‌دار بلکه به شکل یک اختاپوس چندسر به همه جا ریشه دوانده و گاهی سیستم را فاسد می‌کنند. گاهی با سالوسی، تزویر، حیله‌گری و مظلوم‌نمایی خودشان را به یک مسئول وصل و حمایت او را جلب می‌کنند. گاهی هم پشت اغراض خیرخواهانه جمع و مخفی می‌شوند.»

استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چهارم شهریور ماه از دیگر اتفاقات مهم مجلس در سال 97 بود که سر و صدای بسیاری را در فضای مجازی به پا کرد به گونه‎ای که علی‎رغم تصورات برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با کرباسیان پشت تریبون مجلس قرار گرفتند و استیضاح کرباسیان را درخواست مردم دانستند هرچند که در کارزار طرح‎های استیضاح که در مجلس در سال 97 به پا بود آخوندی و شریعتمداری وزرای مسکن با استعفا از سمت خود از استیضاح به دور ماندند اما علی ربیعی نیز به مانند کرباسیان با موافقت نمایندگان مجبور به ترک وزارت کار شد.

تصویب و اجرای قانوون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی و اصرار نمایندگان بر استفاده از نیروهای جوان در مناصب اجرایی از دیگر رویکردهای مهم و البته کارگشایی بود که در سال 97 مجلس شورای اسلامی بر اجرای آن مصم بود که علی‎رغم اصرار نمایندگان و موفقیت نسبی این طرح هنوز برخی از مدیران بازنشسته در مناصب اجرایی و پست‎ها مدیریتی مشغول به کار هستند.

طرح سوال از حسن روحانی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس در راستای پاسخگویی رئیس‎جمهور به مطالبات مردم به خصوص در حوزه اقتصادی در سال 97 از سوی جمعی از نمایندگان که عمدتا از چهره‎های وابسته به جبهه پایداری بودند در مجلس شورای اسلامی کلید خورد و روحانی برای پاسخگویی به این سوالات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

کارت زرد مجلس به وزرای کشاورزی، فرهنگ و نیرو از دیگر رویکردهای نمایندگان مجلس در رویارویی با دولت در سال 97 بود به گونه‎ای که مجلس دهم در سال 97 شاید بیش از هرچیزی دوران تنش اقلیت‎های تندور با دولت روحانی بود و ما هر روز شاهد حضور چند وزیر کابینه در مجلس بودیم روندی که لیدرهای سیاسی حاکم بر فضای مجلس آن را طراحی و اجرایی کردند.

در مجلس دهم اتفاقات ریز و درشت بسیاری در حوزه بررسی طرح و لوایح رخ داد اما آنچه در این دوره و در سال 97 شاید پررنگ‎ر از بقیه موارد بود عملکرد شخصی بعضی از نمایندگان مجلس بود که رویکرد و نگاه مردم به برخی از نمایندگان را تغییر داد که در این میان نام نمایندگانی چون درازهی و سلمان خدادای نسبت به بقیه به دلایل شخصی و مشکلاتی که داشتند بیشتر در صدر اخبار بود و افرادی چون مجتبی ذوالنور، کریمی قدوسی، حاجی دلیگانی و چهره‎های وابسته به جناح تندورها و اقلیت مجلس نیز در زمره افرادی بودند که به دلیل مواضع ضد دولتی و پیگیری طرح‎های چون عدم کفایت رئیس‎‎جمهور اخبار و حواشی بسیاری از آنها در فضای مجازی و مجلس وجود داشت که در تنش‎آفرینی در برخی از جلسات مجلس بی‎تاثیر نبود.

در مجموعه می‏‎توان گفت مجلس دهم در سل 97 روزهای سخت و شاید پرتنشی را پشت سر گذاشت که نتیجه از این حواشی نصیب مردم نشد از این رو قطعا با در پیش بودن انتخابات مجلس در سال آینده بدون شک باید منتظر تغییر رویه جدی در رویکرد نمیاندگان از جناح‏های سیاسی مختلف در مجلس بعد از تعطیلات نوروزی باشیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • فروزان مهر
    0

    باعث تمام فشارهای روحی روانی خود ریسان و حاکمان ایران هستن وقتی پدر خونواده نا اهل باشه توقع نبایدداشته باشیم بچه های خونواده درست بار بیان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها