درگذشت "ايرن‏كوري" فرزند "ماري كوري" كاشف راديواكتيويته مصنوعي (1956م)

خانم ايرِن كوري فرزند پيِر و ماري كوري، شيمي‏دان و فيزيك‏دان بزرگ فرانسوي، در 12 سپتامبر 1897م در پاريس به دنيا آمد.

درگذشت "ايرن‏كوري" فرزند "ماري كوري" كاشف راديواكتيويته مصنوعي (1956م)

هرچند وي در كودكي پدر دانشمندش پيِر كوري را از دست داد ولي تحت نظر پدربزرگ و مادر فيزيك دان خود، ماري كوري، با علوم پايه آشنا شد و به همراه مادر، كار در آزمايشگاه انيستيتو راديوم را آغاز كرد. ايرن پس از جنگ جهاني اول به تحصيل خود در دانشگاه سوربن ادامه داد و پس از پايان تحصيلات و اخذ دكتراي خود، با ژان فردريك ژوليو كوري، كه او نيز فيزيك‏دان‏ي مستعد و يكي از دستياران مادرش بود ازدواج كرد.

اين زوج دانشمند به زودي كار مشترك خود را با ايجاد قوي‏ترين منبع اشعه آلفا و تهيه يك نمونه خالص پولونيوم آغاز كردند. اگرچه عمليات جداسازي اين فلز، بسيار خطرناك و تشعشعات قوي پولونيوم نيز بيشتر از آن زيان‏بخش بود و ذره ذره خون ايرن و همسرش را آلوده مي‏ساخت، ولي باز هم دست از آزمايش برنداشتند.

اين دو در خلال سال 1932م به مطالعه خواص نوترون و شرايط انتشار آن و اندازه‏گيري جرم نوترون پرداختند و موفق به كشف انواع جديدي از واكنش‏هاي هسته‏اي شدند. ايرن كوري به همراه همسر خود، در سال 1934م پس از آزمايش‏هاي طاقت‏فرسا، پديده راديواكتيويته مصنوعي را كشف كردند و به اين وسيله اثبات نمودند كه مي‏توان از راه مصنوعي، يك عنصر راديواكتيو را ايجاد كرد.

اين زوج دانشمند به خاطر اين كشف، در سال 1935م جايز نوبل شيمي را كسب نمودند و ايرن كوري به عضويت چندين مركز علمي مهم درآمد. با اين حال ايرن كوري به دليل ابتلا به سرطان خون كه از كار مدام با راديواكتيو عارض شده بود، سرانجام در روز هفدهم مارس 1956م در پنجاه و نه سالگي درگذشت و در كنار پدر و مادرش به خاك سپرده شد.

منبع: راسخون

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها