سفر رئیس جمهوری چین به ایتالیا و گمانه‌زنی درباره دیدار وی با پاپ

در میان حدس و گمان‌ها بر سر احتمال ملاقات رئیس جمهور چین و پاپ فرانسیس در این هفته یک مقام ارشد واتیکان گفت که چین نباید ترسی از بابت

سفر رئیس جمهوری چین به ایتالیا و گمانه‌زنی درباره دیدار وی با پاپ

منابع ارشد واتیکان گفته‌اند که پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان مایل به ملاقات با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین است اما طرف چینی هنوز به صورت رسمی درخواست یک دیدار را نکرده است. هرگونه رویایی بین این دو نفر اولین دیدار بین یک رهبر از چین و پاپ خواهد بود.

سفر شی جینپینگ به ایتالیا از پنجشنبه آغاز خواهد شد و در پی یک قرارداد تاریخی بین واتیکان و دولت چین صورت می‌گیرد که در ماه سپتامبر گذشته برای تعیین اسقف‌ها در چین امضا شد.

پکن در سال ۱۹۵۱ روابط دیپلماتیک خود را با واتیکان قطع کرد. نگرانی چین از این است که یک کلیسای مستقل در چین می‌تواند حاکمیت این کشور را تهدید کند.

"پیترو پارولین" وزیر امور خارجه واتیکان در مقدمه کتابی که در مورد چین نوشته است و به زودی منتشر خواهد شد، نوشته است: واتیکان هیچ بدگمانی یا خصومتی با هیچ کشوری ندارد.

پارولین گفت که وظیفه کلیسای کاتولیک در چین چیزی بجز "احترام، ارجمند شمردن و اعتماد به مردم چین و حاکمیت مشروع و قانونی‌شان نیست".

این اقدامات واتیکان نمونه‌ای دیگر از تلاش‌هایش برای کاستن از نگرانی‌های پکن است.

این در حالی است که قرارداد تاریخی چین و واتیکان در ماه سپتامبر آغاز کننده گفت‌وگوهای بی سابقه مستقیمی بین این دو کشور شده است اما آنها همچنان روابط دیپلماتیک خود را از سر نگرفته‌اند.

پارولین اخیراً نوشته بود که "گره‌های حل نشدنی" روابط چین و واتیکان می‌تواند با یک رویکرد جدید و متحد از جمله آمیختن خداشناسی، حقوق، اعمال اسقف‌ها و حتی دیپلماسی گشوده شود.

این یک روند عادی است که سران حکومت‌ها و دولت‌هایی که به ایتالیا می‌روند با پاپ نیز دیدار کنند. یک منبع واتیکانی گفته که ملاقات شی جینپینگ با پاپ می‌تواند "در لحظه آخر" در برنامه او قرار گیرد. یک سخنگوی واتیکان نیز گفته است که چنین دیداری در برنامه کاری پاپ نیست.

بر اساس توافق امضا شده میان واتیکان و پکن، واتیکان می‌تواند در انتخاب اسقف‌ها در چین تصمیم‌گیری کند اما منتقدان بر این باورند که این توافق به معنای میهن‌فروشی دولت کمونیستی است.

بسیاری اما بر این باورند که توافق سپتامبر آغاز کننده‌ای برای از سرگیری روابط دیپلماتیک چین و واتیکان است.

این امر همچنین به معنی قطع روابط با تایوان است؛ منطقه‌ای که چین آن را به عنوان یک منطقه "خائن" نامیده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها